Leertaken in een virtuele leeromgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenproblemen en Dyscalculie
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Vooronderzoek visual knowledge building Op welke manier construeren leerlingen kennis aan de hand van beelden?
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
De innovatie-matrix De veranderende rol van docenten
Roundtable 8 Teach as you preach: training in toepassen van het 4C-ID model volgens het model Symposium 4C-ID IV, 14 april 2011, Utrecht Studiecentrum.
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
1 GRUNDTVIGPROJECT VORMINGSACTIVITEIT “GROOTOUDERS & KLEINKINDEREN AAN DE COMPUTER” Welkom!
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Landbouwbreed Klaaswaal
Drieslag functioneel rekenen
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Workshop Wiskunde D Dag juni, Utrecht
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Voorlichting oktober Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) oktober 2001 Hans.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Conferentie DHRM Fred Slaghekke beleidsmedewerker P&O
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Project Interactieve Bèta Leeromgeving Nataša Brouwer AMSTEL, Bèta expertise groep voor hoger onderwijs AMSTEL lunchbijeenkomst,
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Casusbank Didiclass Reflectie binnen het voortgezet onderwijs
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Webapplicaties: de clientkant in het universitaire onderwijs Sylvia Stuurman – Herman Koppelman Faculteit Informatica.
Leidinggeven en coachen
Willem de Zwijger Schoonhoven
SCHRIFTELIJK STUDIEMATERIAAL INLEIDING Annemie Borremans, maart 2005.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Een Module over Model Checking voor het VWO Frits Vaandrager1, David Jansen1 & Els Koopmans2 1Radboud Universiteit Nijmegen 2Olympus College Arnhem.
Mr P.C. Slangen Projectleider Schakelzone Recht
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Wat willen we vandaag doen?
Het werken met portfolio
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Gedistribueerde uitbouw van een virtueel wetenschapsmuseum met gids toegepast op onderwijs in de akoestiek.
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Welkom bij xxx Bachelorvoorlichting Universiteit Utrecht.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 7 Stakeholderanalyse, wenselijkheid en haalbaarheid en vooruitblik elevatorpitch.
Verpleegkundig redeneren
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Thema Roos van Leary in de klas
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
What is the meaning of? Student centered learning
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Kennis bijspijkeren via het web
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Leertaken in een virtuele leeromgeving een cursus over communicatietechnologie Blok 1 Toepassingsgebieden 1 - Wat is communicatietechnologie 2 - Internet en het world wide web 3 - Lokale netwerken 4 - Telefoonnetwerk 5 - Vooruitblik Blok 2 Fundamenten 6 - Informatieoverdracht en signalen 7 - Communicatietheorieën 8 - Transmissiemedia 9 - Lijncodering en modulatie 10 - Multiplexen 11 - Schakelen Blok 3 Netwerkarchitectuur 12 - Inleiding netwerkarchitectuur 13 - Topologie en geografie 14 - Functionele gelaagdheid 15 - Verkeer en gedrag Blok 4 Toepassingen 16 - Openbare netten 17 - Mobiele netten 18 - Gesloten lokale netten Eindtoets Verklarende woordenlijst Register

Onderwijs en innovatie Open Universiteit Nederland   Onderwijs - De Open Universiteit Nederland verzorgt afstandsonderwijs op universitair niveau dat geschikt is voor zelfstudie. - Zowel de bachelor- als de mastertitel kan behaald worden. Ook kunnen losse cursussen gevolgd worden. - Het lesmateriaal is zelfinstruerend samengesteld. Studenten kunnen zelf bepalen wanneer, waar en hoe intensief wordt gestudeerd. - In bedrijfsverband kunnen scholingsprogramma’s (op maat) gevolgd worden. - Het onderwijsmateriaal kan goed binnen andere opleidingen gebruikt worden, waar studenten zelfstandig dienen te studeren. -Het onderwijsmateriaal wordt zowel op papier als elektronisch aangeboden. Innovatie Samen met het onderwijsexpertise centrum (OTEC) van de Open Universiteit Nederland wordt gewerkt aan innovatieve onderwijsproducten en –processen. Enkele voorbeelden zijn: - Edubox Een elektronische omgeving voor het gestandaardiseerd uitleveren van onderwijs, het afnemen van toetsen en het gestructureerd uitwisselen van informatie tussen studenten/studenten en docenten/studenten. Learning networks Een r&d-project waarin onderzoek gedaan wordt naar leernetwerken (creatie van gedistribueerde en geïntegreerde netwerken, leeractiviteiten, positiebepaling en navigatie), ondersteunende technologieën en coordinatie (inhoud, administratie en staffing) Alfanet Een Europees project waarin een prototype van een adaptive leeromgeving wordt ontwikkeld. In dit project werkt de faculteit Informatica aan een audit module (zie congresbijdrage wo-63).

Opzet van de cursus Inhoudelijk Nieuwe bachelor (propedeuse) cursus   Inhoudelijk Nieuwe bachelor (propedeuse) cursus Doelgroep: bacholor/master studenten alsook losse cursisten Voorkennis: basale kennis van ict, wiskunde en natuurkunde op havo niveau - Vooral kennisoverdracht Nadruk op: fundamenten (signalen, Fourier en Shannon, media, codering en modulatie, multiplexen en schakelen) architectuur (topologie & geografie, functionele gelaagdheid en verkeer & gedrag..) - Eigen (eenvoudig) architectuurmodel, wat vooral van didactisch belang is Didactiek Technologie leer je niet voldoende door er alleen over te lezen. Het is noodzakelijk dat studenten na denken over: de context waarin technologie wordt toegepast, wat men al weet en dit kan afleiden uit de eigen context. Tevens moet er geoefend worden met de aangeboden modellen. Vandaar het didactisch concept: 1. Behandeling van moderne communicatietechnologieën in diverse aansprekende contexten (als overheid, auto’s en het huis van de toekomst). 2. Vanuit deze context en eigenkennis worden de fundamenten en het architectuurmodel behandeld. E.e.a wordt uitgelegd aan de hand van kleine toepassingen. 3. Het toepassen van de modellen en principes gebeurt aan de hand van meer complete technologieën (minder triviaal).

Ondersteuning met leertaken op internet In het eerste blok worden aan de hand van casussen aansprekende contexten (de overheid, het huis van de toekomst en auto’s) en actuele technologieën (als adsl, internet en umts) besproken. De contexten en technologieën worden gepresenteerd vanuit het perspectief van de student. Aan de hand van deze casussen kan de student: - Met meer begrip nadenken over het gebruik en toegevoegde waarde van communicatietechnologie - De aangeleerde begrippen en modellen in de blokken 2 en 3 beter plaatsen De eigen kennis van communicatietechnologie vaststellen: wat weet ik al, waar zit een kennistekort en wat wil ik graag leren. Enkele moeilijke onderwerpen uit de blokken 2 en 3, als het verschil tussen een trilling en een golf) worden ondersteund door animaties. Opzet en procesgang blok 1 Als eerste stelt de student in het elektronisch werkboek (Edubox) zijn voorkennis vast van een bepaalde technologie in een bepaalde context. Daarna bestudeert de student in het papieren cursusboek een globale introductie van de technologie. Vervolgens bestudeert de student in het elektronisch werkboek enkele voorbeelden van toepassingen van deze technologie in aansprekende contexten en beantwoord daarbij vragen. - Als laatste stelt de student vast wat hij/zij geleerd heeft. Alle resultaten worden opgeslagen in een elektronisch dossier. << plaatje edubox>>

Bevindingen De cursus is gevalideerd doormiddel van een proeftoets. Twaalf studenten hebben in de periode mei – juni 2004 de cursus bestudeerd en aangegeven wat zij van de cursus vinden. Uitkomsten Studenten: zijn positief over het leren vanuit aansprekende actuele voorbeelden. - zijn positief over animaties: een (bewegend) plaatje zegt meer dan duizend woorden. zijn (nog) negatief over het reflecteren op eigen kennis en ervaring. Oorzaken: Onduidelijke doelstelling: is reflectie voor de student of de onderwijsinstelling? Mogelijk was de proeftoetsgroep niet representatief ten aanzien van voorkennis en doelgericht studeren. Niemand had problemen met de manier waarop gewisseld werd tussen de cursusboeken en het elektronisch werkboek Een elektronische werkboek met leertaken is geschikt om actuele voorbeelden te presenteren