Van meting naar diagram

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het schrijven van een practicum verslag
§3.7 Krachten in het dagelijks leven
Meten met de multimeter
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Gelijkmatige toename en afname
Ed van den Berg VU en HvA 21 november 2013
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw
Een manier om problemen aan te pakken
Dichtheid Dit hoofdstuk gaat over dichtheid. Dichtheid is een eigenschap van een stof, en is voor iedere stof anders.
Experimenteel onderzoek
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Samenvatting H29 Parabolen
Bewegen Bewegen (c) Ing. W.Tomassen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Verslaglegging Wat hebben we geleerd.
Op de koffie bij de kabouters
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Het proefverslag Van de calorimetrie-proef (proef 4) moet een proefverslag worden gemaakt. De studenten die proef 4 hebben gedaan in de week van 29 sept 
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
Title Eendimensionale bewegingen
Waardoor onnauwkeurigheid?
Weet je wat recht evenredig te maken heeft met veerconstante
Welke diagrammen er zijn
21 oktober Inhoudsopgave Waar is alles uit opgebouwd? Hoe testen we deze theoriën? Het LHCb experiment Wat heb ik gedaan? Wat zijn mijn conclusies?
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Inkomen les t/m 75 plus Zelftest Kennisvragen.
Voorbeeld opgaven Om de volgende opgaven te kunnen maken moet je de “dichthedentabel” downloaden. KLIK HIER Je mag voor dichtheid van water steeds 1,00.
Als je een veer wilt uitrekken dan zul je daar een kracht op
vergrotingsformule F Er zijn in de tekening 2 Gelijkvormige driehoeken
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
H1 Experimenteel onderzoek
Opgave blok 3 les 9 opg 2 opdrachtenboek.  Regel 1: Hoeveel heb ik te verdelen?  Trek de twee bekende getallen van elkaar af.  Vind je het lastig om.
Experimenteel onderzoek
Natuurkunde Paragraaf 1.5.
Paragraaf 1.5 Volume & inhoud.
Natuurkunde Paragraaf 3.4 & 3.5
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2.1 Vergrotingsfactor Vergrotingsfactor cm : 40 cm = 787,5
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
Opgave 47 a opp beeld = 8 · opp origineel dus k = √8. lengte vergroting = √8 · 15 ≈ 42,4 cm breedte vergroting = √8 · 10 ≈ 28,3 cm b opp beeld = 12 · opp.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
H7 Kracht.
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
Gelijkwaardige formules
Schaalberekeningen Hoofdstuk 1 Australië.
Verbanden JTC’07.
Regels voor het vermenigvuldigen
PowerPoint presentatie Gemaakt door Marjolein en Charlotte Natuurkunde.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
B-CAD Technisch tekenen les 2
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Exponentiele verbanden En wat opdrachten uit het huiswerk.
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
Leervaardigheden in het vak nask1 Vaardigheden die je helpen het examen met succes te behalen.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Exponentiele verbanden
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Onderzoek Basisstof 6.
Kun je vertellen wat de samenhang is tussen massa (m), Volume (V) en
Welke diagrammen er zijn
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Transcript van de presentatie:

Van meting naar diagram In de natuurkunde wil men vaak het (wiskundige) verband tussen 2 grootheden weten. Om dit verband te kunnen achterhalen, zal men een onderzoek moeten doen. 1. Je begint met een idee. Dit noem je een hypothese of voorspelling. Ik verwacht dat er bij dit onderzoek dit resultaat uitkomt. 2. Vervolgens ga je dit idee onderzoeken. Je verzint experimenten om je voorspelling te onderzoeken 3. Je observeert de resultaten van je experimenten. Je gaat verschillende dingen meten om meer te weten te komen. 4. Je gaat je gevonden resultaten verwerken en analyseren. Wat is er uit mijn experiment gekomen. 5. Vervolgens ga je conclusies trekken. Als ik dit experiment doe komt er het volgende resultaat uit. Als laatste ontstaat er een discussie. - Zijn de resultaten waar of niet waar. Kun je de resultaten herhalen . - Komen bij andere wetenschappers dezelfde resultaten uit hetzelfde experiment. - Klopt mijn hypothese of komt er iets anders uit het experiment. Om het juiste verband tussen de grootheden te ontdekken maak je van de metingen een diagram, in de natuurkunde is dat bijna altijd een lijndiagram

v.b. Je wilt het verband tussen de massa en het volume van een materiaal weten. Hiervoor zaag je van een houten balkje allerlei verschillende stukjes af Je meet van ieder blokje de massa m (g) V (cm3) 10,5 15,5 15,8 22,0 28,2 40,5 40,6 57,5 63,8 91,0 82,0 118,0 120,9 173,5 Je meet van ieder blokje de lengte breedte hoogte Volume l x b x h De meetresultaten verwerk je in een tabel Wat kan er zoal “verkeerd” gaan als je hier een (lijn)diagram van tekent ?

niet “liniear” verdeelt m (g) V (cm3) 10,5 15,5 15,8 22,0 28,2 40,5 40,6 57,5 63,8 100,0 82,0 118,0 120,9 173,5 15,8 10,5 28,2 40,6 63,8 82,0 120,9 15,5 22,0 40,5 57,5 100,0 118,0 173,5 Langs beide assen staan geen: Volume (cm3) - grootheden 10,5 5,3 12,4 enz 15,5 6,5 18,5 - eenheden Beide assen zijn niet “liniear” verdeelt massa (g) m (g) V (cm3) 10,5 15,5 15,8 22,0 28,2 40,5 40,6 57,5 63,8 100,0 82,0 118,0 120,9 173,5 25 50 75 100 125 150 175 Je mag niet van meetpunt naar meetpunt gaan 50 25 75 100 125 massa (g) Volume (cm3) Het verband zal de best aansluitende lijn door de meetpunten zijn en de oorsprong (0,0) heeft hier ook betekenis. De horizontale as had beter “benut” kunnen worden. 50 25 75 100 125