Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Differentiatie in de klas
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Industriële Chemie VWO 6
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO 2.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Welkom.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
Kiezen in het VMBO!! Karin Nieuwenburg en Sjoerd Tolsma FarelCollege
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Willem de Zwijger Schoonhoven
Het (nieuwe) betavak NLT
Samen werken aan een gezonde regio!
10e editie voor de Tweede Fase
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Programma Welkom & Algemene inleiding Gosse Bruinsma, teamleider Keuzebegeleiding Annemarie van der Plaat, decaan Met de mentor mee.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
10e editie voor de Tweede Fase
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Architectuurraad , Utrecht Lieke Meijs
Met de Kennisbasis in zee!
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
Concept examenprogramma
Begeleiding decaan profielkeuze Derde klas
Keuzebegeleiding Mevrouw Annemarie van der Plaat Decaan VWO.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Wjk.
Montessori Lyceum Amsterdam Een impressie voor betapartners “HELP MIJ HET ZELF TE DOEN”
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Chemie tussen context en concept Hoe bereiden we studenten voor op vernieuwing ?
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
De toekomst van internationalisering: een afstemming tussen visies
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
Welke “wiskundes” zijn er?
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Transcript van de presentatie:

Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang en Afstemming Betavakken Tweede Fase VO SAB Wiskunde D dag 8 juni 2012

Nico Alink, SLO Jos Paus, SLO Roel van Asselt, cTWO SAB Tweede Fase VO

Motieven om aan samenhang en afstemming van (bèta)vakken te werken: Overeengekomen peiler onder de vernieuwing van de 5 bètavakken, zie eindtermen 2014, mede gericht op versterking profielstructuur; duidelijkheid en aantrekkelijkheid van de bètaprofielen, en gebruik van betekenisvolle contexten en toepassingen; aantrekkelijker, efficiënter en effectiever leren. Anticiperen op wiskundegebruik in vervolgopleidingen; verbetering aansluiting VO-HO.

SAB Tweede Fase VO Motieven om aan samenhang en afstemming van (bèta)vakken te werken: Anticiperen op sterke trends in beroepenveld richting interdisciplinair denken en werken. Mogelijke versterking van (positie van) Wiskunde D. Professionalisering door samenwerking tussen en kennisvergroting van docenten.

SAB Tweede Fase VO Bijzondere mogelijkheden voor wiD wat betreft SAB: De vele verwijzingen in de eindtermen van wiD naar “profielspecifieke verdiepingen” en “profielspecifieke toepassingen”. De havo-eindterm E “Wiskunde in technologie” en de vwo-eindterm G “Wiskunde in wetenschap”. De domeinen F resp. H: keuzeonderwerpen. WiD als verdieping van wiB.

SAB Tweede Fase VO Bijzondere mogelijkheden voor wiD wat betreft SAB: Door ruimte te creëren voor toepassingen en contexten uit bètavakken, onder meer natuurkunde, wordt daarnaast samenhang met andere exacte vakken gerealiseerd. Het modelleren van natuurwetenschappelijke verschijnselen speelt hierbij een grote rol.

SAB Tweede Fase VO Voorwaarden: Schoolbeleid gericht op samenhang en afstemming. Opname van afgestemde vraagstukken in de lessituatie en in de methodes, of in een databestand. Afstemming en samenhang in SE’s en in CE’s. Verwijzingen naar en afstemming met NLT. Samenhangende onderwerpen ook in opdrachten, profielwerkstukken, aansluitmodules etc.

SAB Tweede Fase VO Voorwaarden: Intercollegiale vormen van overleg. Afstemming en afspraken op les- en leerlijnniveau. Intercollegiale bijscholing. Handreiking voor aanpak en inhoud van SAB. Project SLO en cTWO, gebaseerd op eindtermen.

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Deel A: wenselijk en vereist schoolbeleid Deel B: stimulering en voorbeelden om met beta- docenten in overleg te gaan over de verschillen en overeenkomsten in aanpak. Deel C: concrete opgaven voor in de wiskundeles (wiA en wiB, havo en vwo, m.b.t. na, bi, ec.)

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Deel A: Samen in beleid Voorwaarden om samenhang en afstemming te bereiken. Wie zijn er bij betrokken? Wat is er (nu al) mogelijk? Wacht niet op uitgevers, op lesmateriaal, maar begin op ‘lokaal’ niveau.

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Deel B: Samen in gesprek In gesprek met vakcollega’s over aanpak aan de hand van enkele ‘discussieopgaven’ verschillen in didactische aanpak wat valt u op? herkent u de genoemde voorbeelden? Waar is er ruimte voor samenhang, waar blijven verschillen? Hoe ziet die samenhang er dan uit?

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Deel B: Samen in gesprek Welke afspraken kunnen er gemaakt worden? Zijn er onderwerpen die in ‘elkaars lessen’ gebruikt kunnen worden? Uitgewerkt voorbeeld over lenzenformule; levert verschillende reacties op.

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Deel C: Samen aan de slag. Dit deel bevat 15 opgaven met een context uit de natuurkunde en 9 met een context uit de economie, waarin wiskunde een belangrijke rol speelt. Wij menen dat deze opgaven goed te gebruiken zijn in de wiskundeles (of een wiskundetoets). Voor sk en bi wordt gewerkt aan zo’n serie opgaven. Voor na en ec wordt aan uitbreiding gedacht.

SAB Tweede Fase VO Opbouw Handreiking Bijlagen. Overzichten van mogelijkheden tot samenhang en afstemming. Uitgangspunt zijn de nieuwe examenprogramma’s (2015 wi en 2011 na, sk, bi en 2012 ec).

SAB Tweede Fase VO Zie de eindtermenschema’s in de bijlagen van de Handreiking. Kan dit ook voor wiD, vooral met natuurkunde? Zie uitgedeelde eindtermen-schema voor h/v-wiD. Kent u op voorhand voorbeelden uit (of uitbreidingen van) h/v-na of h/v-sk die als context voor h/v-wiD kunnen dienen in de wiskundeles h/v, in SE’s, in profielwerkstukken, in voorbeelden uit het HO? Zijn “profielspecifieke verdiepingen” een mogelijk- heid voor afstemming?

SAB Tweede Fase VO Discussie Kan wiD op havo en vwo een bijdrage leveren aan samenhang en afstemming van bètavakken? Kan dat op uw school? Kan dat in de geest en de lijn van de Handreiking? Welke onderwerpen, aanpak of succesfactoren heeft u gemist in de workshop? Wilt u meewerken aan verdere ontwikkeling SAB voor wiD?