MVO en KMO De rol van pioniers Luc Van Liedekerke Willem Sas Centrum voor Economie en Ethiek, KULeuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Door goede gesprekken groeien
UNIZO en Maatschappelijk verantwoord ondernemen Een krachtige economie gedijt slechts in een samenleving waar het goed leven is. Ondernemingen die een.
De marketing-omgeving
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
Bedrijfsmanagement en Ondernemerschap. 1. Voor wie? Generalist = specialist in het integreren van verschillende functionele domeinen Het leiden van een.
Commercialisatie Fietsen
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
CA 10 Trends College april 2013 C206a.
Bevrijdende waarden en normen in de publiek moraal
strategie als een proces
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
INTEGRATIE van de OUDEREN in het BELEID. 1 De komende ouderengolf is een zeer groot maatschappelijk succes Lang leven, in goede gezondheid, met zijn tweeën,
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Wat is UNIZO?  UNIZO = Unie van Zelfstandige Ondernemers  Doelstelling: meer kansen voor ondernemers creëren, in het belang van de hele.
MVO en KMO Luc Van Liedekerke CEE KULeuven CvE Universiteit Antwerpen.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO en intern management
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
TPP publiek management 17 oktober 2011
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Swot analyse
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Ondernemen(d) in het onderwijs
Economie in de bovenbouw
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Ethisch en duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
Nieuwe ouderenzorg: overwegingen van een grensganger
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
DUURZAAM ONDERNEMEN DEFINITIE PIJLERS ACTIEPLAN M.V.O CONCREET
Groep Colruyt en ‘participatie’
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Hoofdstuk 1 Management accounting: informatie die waarde creëert.
Bos Incasso & LAVG ALV Vereniging SZS 11 november 2010 Hans Meijers.
INVLOEDEN UIT DE MICRO-OMGEVING INVLOEDEN UIT DE MACRO-OMGEVING
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
10 tips voor een gouden start Ivo Bols 10u30 – 11u15.
Toekomst Financiële Functie
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Marketing voor de IPRO: wat brengt de toekomst?. 10 STELLINGEN.
Syntens als duurzame verbinder in de bouw Workshop MVO Kies je MVO kleur Hans Lievense.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
De winst zit in de opbrengst NINTES experience september MVO; op weg naar nieuwe opbrengsten? Henk Folkerts, Rijnconsult.
HOE WORDT JE HR PROFESSIONAL? - Geen vaste paden qua opleiding en/of ervaring: psychologie, rechten, ingenieur, economie, … - Eigen parcours: een klassiek.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Verantwoor-delijkheden t.o.v. stake-holders Klanten en leveranciers
Alliantie GenderDiversiteit
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Goede contacten met collega’s en leveranciers, tevreden klanten, in een bedrijf dat voluit kiest voor een positieve impact op mens en milieu. Dit alles.
Verantwoordelijkheid van Organisaties
Duurzaam ondernemen.
Ondernemen voor de toekomst
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

MVO en KMO De rol van pioniers Luc Van Liedekerke Willem Sas Centrum voor Economie en Ethiek, KULeuven

Inhoud Belang van waarden en normen Een cultuurverschuiving MVO gedreven door de grote onderneming MVO gedreven door de buurt MVO gedreven door eigen keuze (pioniers) Vrijheid scheppen en inclusieve innovatie Beleidsimplicaties

Een culturele verschuiving Waarden en normen als geïnternaliseerde gedragsregels Een waardenverschuiving: Van ‘Wij Heren van Zichem’ naar ‘Thuis’ en ‘Familie’ Zie Anthony Giddens, Robert Putnam, Mark Elchardus en Ulrich Beck

Extern gedreven MVO Het zoeklicht en de microfoon als disciplineringsmechanisme Merkafhankelijkheid, reputatieschade, risicobeheersing en Multinationale ond. MVO als nieuwe kwaliteitseis Extern gedreven MVO kan effectief zijn, maar vereist transparantie en de bereidheid tot afstraffen (door consument of overheid) Kans dat dit uitmondt in extra regulering (gelijke marktkansen als achtergrondeis)

Relevante verschuivingen voor MVO Zachte waarden worden harde waarden via de wet en de markt Bewakers van de zachte waarden: Nieuwe politieke spelers met hoge geloofwaardigheid Globalisering: de internationale onderneming en nieuwe risico’s Verhoogde transparantie

Impact op KMO Externe druk: de KMO als leverancier voor de MNO of Overheid (duurzaamheidscriteria bij aankoop) MVO wordt extra kwaliteitseis waarvan de kost niet onmiddellijk door te rekenen valt aan de klant KMO met zijn gelimiteerde middelen ziet dit als een bijkomende last (niet motiverend)

De buurtwinkel: MVO als natuurlijke omgeving van de KMO Observatie: Micro-ondernemingen zijn sterk geïntegreerd in de buurt (klanten, arbeid, levranciers…) Hypothese: MVO is een natuurlijk gegeven voor de KMO (directe maatschappelijke omgeving bepaalt immers het overleven van de KMO) Let op: morele kwaliteit van de omgeving is bepalend Empirisch ondersteund voor Italië, Duitsland en Engeland

Intern gedreven MVO: de pioniers Het project: gesprekken met 9 ondernemers die MVO in hun bedrijfsvoering integreren. Thema’s: medewerkers, milieu, klanten, leveranciers, buurt, de maatschappij in brede zin, toekomst van MVO. Kwalitatief onderzoek op de grens van participatieve observatie en introspectief interview

Directe observaties Interne motivatie: Pioniers als waardengedreven ondernemers Startpunt is dikwijls één concreet MVO thema maar dit deint al snel uit over alle domeinen van de bedrijfsvoering MVO is duidelijk geen bevlieging MVO lijkt hun economisch succes eerder te versterken dan te bedreigen Werken inspirerend voor anderen maar doen niet aan uitgebreide rapportering, streven ook niet naar labels of andere vormen van externe erkenning

Psychologisch profiel: Schwartz Waardenstudie Self-direction staat centraal: bevestigt Winst en Waarden, ondernemer is gehecht aan zijn autonomie (meest centrale identificatie) Sluit goed aan bij een positief vrijheidsbegrip waarin (persoonlijke) groei en arbeid als zelfrealisatie centraal staat Universalism en Benevolence volgen: beiden waarden die een positieve ingesteldheid tov stakeholders impliceren

Filosofische interpretatie Pioniers herdefiniëren de grenzen van de economische ruimte MVO is een vorm van inclusieve innovatie van uw economische ruimte met belangrijke potentiële lange termijn impact op de samenleving Opent de weg naar een meerwaardeneconomie

Beleidsimplicaties: spanning tussen extern en intern gedreven MVO Extern gedreven MVO steunt op negatieve vrijheid, imperken van de handelingsruimte van de ondernemer Intern gedreven MVO steunt op positieve vrijheid, uitbreiding van de handelingsruimte van de ondernemer Extern gedreven MVO eist een strak, vinger op de pols beleid met uitgebreide rapportering, sterke transparantie en bereidheid om wie niet meewerkt af te straffen Intern gedreven MVO vereist aanmoediging: prijzen, in de kijker plaatsen, voorbeelden tonen…

Dank aan Unizo en al de verschillende ondersteunende organisaties aan de ondernemers die deze gesprekken met vuur gevoerd hebben en ons veel geleerd hebben