WELKOM op de cursus Initiator Zwemmen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Onze kernwaarden.
Informatieavond personenzorg
Volleybal – Sporttak in de Kijker 2008
WELKOM op de cursus Trainer B ATLETIEK (Oordegem, najaar 2010)
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
2008 Infosessie Impulssubsidies1 Vlaamse Trainersschool (VTS)
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
<Naam spreker en school/ gemeente
Stagedagboek IAB opleiding - 16/02/2013.
Onderwerp Datum - locatie 1 Infosessie Projectoproep voor innovatieve projecten voor laagdrempelig sporten 24/06/2013.
Presentatie introductie BGL
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
WELKOM op de voorlichtingsavond 3e leerjaar techniek
A.V. VHL Kontich 1 Vlaamse Sportfederatie vzw Geraldine Mattens (Algemeen & juridisch directeur) Sophie Cools (Directeur Sport)
VOETBAL Initiator (getuigschrift C)
Sportbegeleiders met een etnisch cultureel diverse achtergrond.
Bachelor Bewegingsrecreatie
BIJEENKOMST MEISJES-/DAMESVOETBAL v.v. NUNSPEET: 3 juni 2013
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Vormingsactiviteiten georganiseerd door externe partner Jeugdsportnet Kasterlee*Dessel*Retie.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Initiator Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator Didactiek
11 juni 2008 Infosessie DSKO's1 Toelichting en bespreking voorstel 0-niveau DSKO’s 11 juni 2008.
11/06/ Praktische afspraken met de DSKO’s Gent - 11 juni 2008.
WELKOM op de cursus Initiator ‘Sporttak’
VTS – SPORTTAKGERICHTE OPLEIDINGEN
Initiator Voetbal (Getuigschrift C)
INITIATOR INDOORVOETBAL
Initiator - Module 1: Algemeen Gedeelte Initiator - Didactiek
les 10 : Specifieke didactische oefeningen
Trainer B Voetbal (UEFA B) Taakomschrijving
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Hoofdstuk 3: Duikleider, en dan?
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Training “Doe-het-zelf” Programma “Samen duurzaam inzetbaar” Welkom
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Sportraad 3 december AGENDA n verslag 14/10/2008 n overlijden n ledenbestand n data AV 2009 n aanwezigheid sportraad n sportonderscheidingen n verificatie.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Handelingsgericht werken
1 Sociaal werk: voor of met de patiënt? Vlaams Patiëntenplatform vzw 14 oktober 2010.
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Competentieprofielen
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
moderniseren van het curriculum.
Rudy Duvillier. Wat vindt u in het jeugdboek: - De algemene ontwikkeling -sociale aspecten -psychomotorische aspecten -Cognitieve aspecten - De specifieke.
Vlaamse Squashfederatie Herentals.  Bestaat al sinds ontstaan van de federatie (1995)  Overgekomen van Engeland  Ongestructureerd: sommige clubs boden.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Oprichten van een seniorenwerking in jouw sportfederatie
Bijeenkomst September 2015
Evaluatie Cursus.
LANDENSE SUBSIDIES Sportverenigingen met Jeugdwerking en/of Andersvalidenwerking Aanvraagdocumenten.
Nieuwe opleidingsstructuur voor Assistent Instructeur en voor 1* Instructeur Samenwerkingsverband tussen NELOS en de VTS herbekeken OW-VOS I-vergadering.
Welkom Maandag 21 september 2009 Bijeenkomst Masterplan Arbitrage Waterpolo.
IMPULSSUBSIDIES Stad Landen Sportverenigingen met Jeugdwerking en/of Andersvalidenwerking Aanvraagdocumenten.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
KNVB Opleidingen.
ZWEMMEN SAFE AND SIMPLE
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

WELKOM op de cursus Initiator Zwemmen Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' WELKOM op de cursus Initiator Zwemmen Gelieve uw sporttak en periode in te vullen. Taakomschrijving van de opleiding Initiator van de Vlaamse Trainersschool 5-4-2017

Waarom een sportkaderopleiding volgen ? De Vlaamse Trainersschool Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Inhoud Waarom een sportkaderopleiding volgen ? De Vlaamse Trainersschool Opleidingsstructuur Eindcompetenties van de Initiator Vakken Cursusmateriaal Examenreglement Erkenning Engagement Kwaliteitszorg Wie doet wat ? 5-4-2017

Waarom een sportkaderopleiding volgen ? Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Waarom een sportkaderopleiding volgen ? Behalen van een erkend VTS-diploma Basisprincipes van initiatie leren Didactisch-pedagogisch inzicht verwerven Veilig leren sporten Ervaringen delen met andere cursisten Streven naar kwaliteitsverbetering Persoonlijk In de sportclub, op het sportkamp, enz. Technische vorming naast pedagogisch en didactisch. Iedereen werkt op dezelfde manier. Aanvullen van eigen inzichten met inzichten en theoretische kaders. Een opleiding is modulair. Men kan de modules spreiden in de tijd. Een opleiding is goedkoop en men krijgt er zeer veel kennis en vaardigheden aangeleerd. 5-4-2017

De Vlaamse Trainersschool Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' De Vlaamse Trainersschool Wat is de Vlaamse Trainersschool ? De VTS is een samenwerkingsverband tussen: Bloso Universiteiten en hogescholen met een opleiding L.O. Sportfederaties Wat doet de VTS ? De VTS verzorgt de sportkaderopleiding in de Vlaamse Sport: Sporttakgerichte opleidingen, bv. Initiator, Instructeur B, Trainer B en A Aanvullende opleidingen: bv. sporters met een handicap en senioren Beroepsgerichte opleidingen, bv. Hoger Redder en Sportfunctionaris Begeleidingsgerichte opleidingen, bv. Bewegingsanimator Decretaal erkende bijscholingen (levenslang leren) 5-4-2017

Sporttakgerichte opleidingen: opleidingsstructuur Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Sporttakgerichte opleidingen: opleidingsstructuur Basismodule Algemeen Gedeelte Trainer A Sportspecifieke modules Trainer A Gevorderde competitie 3 Basismodule Algemeen Gedeelte Trainer B Sportspecifieke modules Trainer B groepen (sporters met een handicap, senioren, recrea- Aanvullende opleidingen voor verschillende doel- tieve sporters) die sporttakspecifiek of sporttak- overschrijdend kunnen georganiseerd worden Sporttechnische vervolmaking of beginnende competitie 2 Basismodule Algemeen Gedeelte Instructeur B Sportspecifieke modules Instructeur B Basismodule Algemeen Gedeelte Initiator Sportspecifieke modules Initiator Initiatie 1 5-4-2017

Sporttakgerichte opleidingen: opleidingsstructuur Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Sporttakgerichte opleidingen: opleidingsstructuur Initiator Waterpolo Initiator Synchroonzwemmen Vul hier uw sporttakspecifieke opleidingsstructuur in, inclusief aanvullende modules. 5-4-2017

Sporttakoverschrijdende eindcompetenties Initiator Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Sporttakoverschrijdende eindcompetenties Initiator De Initiator begeleidt beginnende sporters bij het aanleren van sportspecifieke bewegingsvaardigheden, basistechnieken of spelen, los van competitieve doelstellingen; houdt rekening met elementaire gezondheidsaspecten; kan aangepaste omgangsvormen toepassen; kan zelfstandig een sportspecifieke activiteit voorbereiden, leiden en evalueren; werkt mee in het kader van een ruimer opleidingsprogramma dat uitgewerkt en gecoördineerd wordt door een hoger opgeleide. 5-4-2017

Sportspecifieke eindcompetenties Initiator Zwemmen Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Sportspecifieke eindcompetenties Initiator Zwemmen De Initiator Zwemmen: heeft een elementaire kennis van bewegingsprincipes in het water en de basistechnieken (schoolslag, crawl, rugslag, vlinderslag, starten en keren); heeft inzicht in de methodiek van deze technieken en slagen; kan een les watergewenning geven en daarbij voldoende speelse oefenvormen aanbieden op een verantwoorde wijze; Kan de basistechnieken op een speelse manier aanleren met het accent op jeugd; Kan elementaire fouten in de geziene slagen verbeteren. Gelieve uw sporttak in te vullen en de tekst aan te vullen op basis van het goedgekeurde cursusstramien. 5-4-2017

Veilig Sporten, preventief luik (VSP) Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Vakken basismodule Sportdidactiek Vijf bouwstenen: zie dia 10 Veilig Sporten, preventief luik (VSP) Preventie van sportletsels Veilig sporten, curatief luik (VSC) Vier stappen in de eerstehulpverlening Reanimatie en levensbedreigende letsels Sportletsels Op het tekstvlak van ‘Vijf bouwstenen’ bevindt zich een link naar dia 19. 5-4-2017

Vakken basismodule: vijf bouwstenen Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Vakken basismodule: vijf bouwstenen Context In welke omstandigheden moet ik lesgeven ? Doelen en inhouden Wat wil ik bereiken ? Initiator Hoe kan ik sturen, communiceren, motiveren ? De sportbeoefenaars Aan wie geef ik les en hoe leren zij ? Procedures en methoden Hoe ga ik tewerk ? 5-4-2017

Vakken sportspecifieke modules Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Vakken sportspecifieke modules Module 2: Sporttechnische module Gelieve de vakken van module 2, 3 en 4 (conform het goedgekeurde stramien) toe te voegen en hierbij een korte toelichting te geven. 5-4-2017

Vakken sportspecifieke modules Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Vakken sportspecifieke modules Module 3: Didactisch-methodische module Gelieve de vakken van module 2, 3 en 4 (conform het goedgekeurde stramien) toe te voegen en hierbij een korte toelichting te geven. 5-4-2017

Cursusmap ‘Algemeen Gedeelte’ Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Cursusmateriaal Cursusmap ‘Algemeen Gedeelte’ Gebruik van de cursus: Doelstellingen Sleutelbegrippen Opdrachten Cursusteksten Module 2 en Module 3 CD-ROM : Technische leerlijn watergewenning Gelieve de lijst zelf verder aan te vullen en te specifiëren met de meest recente versie van het cursusmateriaal. 5-4-2017

Scoresysteem: A – B – C – D Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Examenreglement 2008 www.bloso.be/public/trainer/vtsdigitaal/reglement.asp Scoresysteem: A – B – C – D Wijze van examineren: schriftelijk/mondeling, theorie/praktijk, evaluatiecriteria Attitude speelt een belangrijke rol Wijze van delibereren: Het vak didactiek is niet delibereerbaar Resultaatmelding: door VTS-secretariaat Vergeet zeker niet te vermelden welke vakken wel en vooral niet delibereerbaar zijn. 5-4-2017

Waarde van het diploma/attest Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Erkenning Waarde van het diploma/attest Bevoegdheid om sportbeoefenaars op hun niveau te begeleiden Vergoeding Kwaliteitserkenning (IKZ) Subsidiëring sportclub Waardering op het terrein Vergunning van de federatie Opname in het gediplomeerdenbestand van de VTS, federatie, enz. Mogelijke terugbetaling van de opleiding (gemeente, impulssubsidies, enz.) Praktijkkansen (sportclub, sportkamp, sportdienst, enz.) 5-4-2017

Verantwoordelijkheden t.a.v. jezelf Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Engagement Verantwoordelijkheden t.a.v. jezelf Zich profileren (waarop leg ik me toe, waar ben ik goed in) Stappen zetten (actieterrein opzoeken, aansluiting trainersvereniging, enz.) Zorgen voor verzekering BA Onderhouden van persoonlijke vaardigheden Actualiseren (volgen van clinics, zelfstudie, enz.) Verantwoordelijkheden (Activiteitsgericht – Veiligheidsgericht – Omgangsgericht) t.a.v. betrokkenen: Deelnemers (ethische code – code voor sporttrainers) Ouders Organisatie, club, collega’s, enz. 5-4-2017

Engagement t.o.v. kinderen … een charter Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Engagement t.o.v. kinderen … een charter Nastreven van positieve waarden in de jeugdsport Alle vormen van discriminatie uit de jeugdsport bannen Erkennen en aanvaarden dat sport ook negatieve effecten kan veroorzaken en preventieve en curatieve maatregelen nodig zijn om kinderen te beschermen Aanvaarden van steun van sponsors en media wanneer die in overeenstemming is met de hoofddoelstellingen van de (jeugd)sport Onderschrijven van ‘Panathlon Charter over de Rechten van het Kind in de Sport’ www.sportopjongerenmaat.be 5-4-2017

Kwaliteitsbewaking via IKZ-bevragingen Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Kwaliteitsbewaking via IKZ-bevragingen IKZ = Integrale KwaliteitsZorg Doel = meten van de kwaliteit van de cursusorganisaties en de tevredenheid van de cursisten Alle opleidingen van de VTS worden jaarlijks doorgelicht IKZ-formulier wordt door de cursist op het examen ingevuld en afgegeven samen met de examenbladen Jouw mening telt ! 5-4-2017

Taak van de betrokkenen tijdens de cursus Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Wie doet wat ? Taak van de betrokkenen tijdens de cursus DSKO: coördinatie opleidingen, aanspreekpunt Cursusverantwoordelijke: organisatie cursus, aanspreekpunt Docenten: les, inhoud, vragen, examenrichtlijnen Denkcelsecretaris: administratie Wat mag je als cursist verwachten ? Cursus – degelijke les – opdrachten – stage – observatie – faciliteiten – begeleiding – ondersteuning Wat wordt van de cursist verwacht ? Inbreng in de les - 80% aanwezig - melding afwezigheid – correcte uitvoering taak – aangifte blessure Onder ‘examenrichtlijnen’ verstaan we: schriftelijk/mondeling, gedeelte ‘leerstof’, gedeelte ‘ter info’, enz. 5-4-2017

Introductie en taakomschrijving Initiator Taakomschrijving Initiator 'Sporttak' Introductie en taakomschrijving Initiator Vragen ? SUCCES ! 5-4-2017