Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gastcollege Europees recht 4-VWO Canisius College Nijmegen: “Biertje?” 6 juni 2013 mr. M.F.G. Wools.
Advertisements

van verdragsbepalingen
Voorrang en directe werking
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Maatschappelijke aspecten les 2: Downloaden en uploaden: legaal of illegaal? [Bron: Downloaden: legaal of illegaal?, dr. mr. Bart W. Schermer]
3.3 Nigeria in de wereldeconomie
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrij verkeer van goederen: tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
De economische positie van EU-landen Crisis in de EU.
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Protectionisme versus Internationale samenwerking
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
P2.2 Landbouw en platteland in Europa
Sociale dumping en deloyale concurrentie Probleemstelling en maatregelen van de huidige regering.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Internationale handel
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Globalisering H2.
Globalisering H2.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 13 Directe werking van richtlijnen. (2/13) In hoofdstuk 4 hebben we gezien dat: De in een richtlijn opgenomen normen door de lidstaten moeten.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Doelstellingen en beginselen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Jurisprudentie HvJ EG inzake grensoverschrijdende verliesverrekening
Verdragen en inleiding Europees Recht
Het commerciële communicatie beleid van de Commissie Erik Vollebregt.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Wet op de handelspraktijken
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Kogels1 ESBL STUDIEMIDDAG 4 november 2003 HET LOKALE BELASTINGGEBIED Prof. Dr. Han Kogels.
Toegestane uitzonderingen voor de verkoop met verlies.
vrij verkeer beginselen
Belasting die je moet betalen als je een product invoert.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Wat voedt jou deel 1..
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
HANDELSPARTNERS.
Nederland en de rest van de wereld
Nederland en de rest van de wereld
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Ongezond gedrag: de rol van het recht Alcohol
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard
Transcript van de presentatie:

Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen Hoofdstuk 9 Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen

Artikel 34 VWEU verbiedt: Kwantitatieve invoerbeperkingen tussen lidstaten Alle maatregelen van gelijke werking

Kwantitatieve invoerbeperkingen tussen lidstaten: Invoerquota’s Een Zweeds verbod aan particulieren om alcohol in andere EU-landen te bestellen 3

Alle maatregelen van gelijke werking (I): Maatregelen die van toepassing zijn op de import uit andere lidstaten, zonder van toepassing te zijn op binnenlandse producten (dus: productnormen met onderscheid). Voorbeeld: Franse kwaliteitsnorm voor kaas die uitsluitend voor ingevoerde kaas geldt.

Alle maatregelen van gelijke werking (II): Handelsbelemmerende maatregelen die van toepassing zijn op zowel geïmporteerde producten als op binnenlandse producten (dus: discriminerende productnormen zonder onderscheid). Voorbeeld: Franse kwaliteitsnorm voor kaas die niet alleen geldt voor ingevoerde kaas, maar ook voor Franse kaas. Deze kwaliteitsnorm is handelsbelemmerend als alleen Franse kaas gemakkelijk aan de norm kan voldoen.

Een handelsbelemmerende maatregel zonder onderscheid in de Cassis de Dijon-zaak, 120/78: In Duitsland mochten vruchtenlikeuren slechts worden verhandeld wanneer het alcoholpercentage ten minste 25% bedroeg. Een in Frankrijk geproduceerde vruchtenlikeur, genaamd ‘Cassis de Dijon’, kon daarom niet in Duitsland op de markt worden gebracht. Dit product – dat voldoet aan de Franse wet – heeft een alcoholgehalte tussen de 15 en 20%. De Duitse productnorm is zonder onderscheid van toepassing op zowel binnenlandse als ingevoerde vruchtenlikeuren, maar is discriminerend ten opzichte van het Franse product.

Beperkingen van verkoopmodaliteiten zijn toegestaan, op voorwaarde dat: Zij ‘zonder onderscheid’ worden toegepast Zij dezelfde gevolgen hebben voor zowel geïmporteerde als binnenlandse producten

Aan deze voorwaarden voldoet: Een verbod tot verkoop op bepaalde uren of dagen Een verbod tot verkoop van alcoholische dranken zonder vergunning Aan deze voorwaarden voldoet niet: Een verbod van reclame voor alcoholische dranken

verbod in artikel 34 VWEU: Uitzonderingen op het verbod in artikel 34 VWEU: Artikel 36 VWEU-excepties: uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen vermeld in het Verdrag Rule of reason-excepties: uitzonderingen gebaseerd op doelstellingen erkend binnen de rule of reason Deze uitzonderingen gelden alleen wanneer aan een aantal voorwaarden voldaan is.

Voorwaarden voor artikel 36 VWEU-excepties: De maatregel is gericht op een doelstelling vermeld in artikel 36 VWEU De maatregel leidt niet tot willekeurige discriminatie Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel De maatregel is geschikt voor het gestelde doel De maatregel is evenredig aan het gestelde doel

De maatregel is gericht is op een doelstelling vermeld in artikel 36 VWEU: Deze doelstellingen zijn: Openbare zedelijkheid Openbare orde Openbare veiligheid Gezondheid en leven van personen, dieren of planten Nationaal artistiek, historisch en archeologische bezit Industrieel en commercieel eigendom

Geen exceptie bij willekeurige discriminatie of een verkapte beperking van de handel tussen de lidstaten: Dit is willekeurige discriminatie: Reclame voor bepaalde Franse alcoholische dranken was toegestaan Reclame voor vergelijkbare producten, afkomstig uit andere lidstaten, was beperkt of volledig verboden

Overige voorwaarden voor artikel 36 VWEU-excepties: Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel De maatregel is geschikt voor het gestelde doel De maatregel is evenredig aan het gestelde doel Deze voorwaarden gelden ook voor de rule of reason-excepties. Zij zullen daarom, na bespreking van deze excepties, worden toegelicht.

Kenmerken rule of reason-excepties: Worden door het Hof gebaseerd op de redelijkheid (omdat het verbod van artikel 34 VWEU ook geldt voor discriminerende maatregelen zonder onderscheid) Gelden alleen voor maatregelen zonder onderscheid

Voorwaarden voor rule of reason-excepties: De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang Er gaan geen economische motieven achter het gestelde doel schuil Er bestaat geen (volledige) harmonisatie inzake het gestelde doel De maatregel is geschikt voor het gestelde doel De maatregel is evenredig aan het gestelde doel

De maatregel is gericht is op een doelstelling voortvloeiend uit een dwingende reden van algemeen belang Zulke doelstellingen zijn bijvoorbeeld: Doeltreffendheid van fiscale controles Eerlijkheid van handelstransacties (‘fair trading’) Bescherming van consumenten Bescherming tegen reclame Bescherming van cultuur Bescherming van het milieu

Excepties mogelijk als er geen economische motieven achter het gestelde doel schuilgaan Een handelsbelemmerende maatregel van lidstaat A, die (mede) ten doel heeft om de economie van lidstaat A te stimuleren, voldoet niet aan deze voorwaarde. Een Nederlandse kwaliteitsnorm voor kaas, waarvan het doel is om Nederlandse producenten tegen concurrentie te beschermen, heeft economische motieven.

Excepties mogelijk als er geen (volledige) harmonisatie bestaat inzake het gestelde doel: Stel een EU-richtlijn harmoniseert het alcoholpercentage van vruchtenlikeuren door te bepalen dat een vruchtenlikeur minimaal 15% alcohol dient te bevatten. Gevolg van deze harmonisatie is dat: Artikel 34 VWEU overbodig geworden is (nationale maatregelen inzake het minimum alcoholpercentage moeten voldoen aan de richtlijn die geen hoger of lager minimumpercentage toestaat). Uitzonderingen op artikel 34 VWEU niet meer nodig zijn.

Excepties mogelijk als de maatregel geschikt is voor het gestelde doel (I) Duitse regering (in de Cassis de Dijon-zaak): De maatregel is geschikt voor bescherming volksgezondheid, want: De verkoop van gedistilleerd met een laag alcoholpercentage wordt beperkt. Producten, zoals Cassis de Dijon, werken de gewenning aan alcohol meer in de hand dan gedistilleerd met een hoger alcoholpercentage. Hof van Justitie: Maatregel is ongeschikt voor bescherming volksgezondheid, want: De consument kan op de Duitse markt een groot assortiment zwak of matig alcoholhoudende kopen. Dranken met een hoog alcoholpercentage – die volop te koop zijn – worden vaak verdund met frisdranken.

Excepties mogelijk als de maatregel geschikt is voor het gestelde doel (II) Duitse regering (in de Cassis de Dijon-zaak): De maatregel is geschikt voor bescherming van de consument tegen verwarring. Hof van Justitie: De maatregel is inderdaad geschikt voor het gestelde doel. Door in Duitse winkels geen Cassis de Dijon te verkopen, kan de consument nooit in verwarring raken over het alcoholpercentage van de aangeboden vruchtenlikeuren.

Excepties mogelijk als de maatregel evenredig is aan het gestelde doel Duitse regering (in de Cassis de Dijon-zaak): er bestaat geen minder invoerbelemmerend alternatief om de gewenste bescherming van de consument te bereiken. Hof van Justitie: er bestaat wel een minder invoerbelemmerend alternatief om het gestelde doel te bereiken: verwarring van de Duitse consument kan worden voorkomen via een (verplicht gesteld) etiket.