1 september 2006 Frans Reijnen Vaarweg Incident Management (VIM) Samen Sterk
1 september 2006 Vaarweg Incident Management2 Geel Rood Wit Blauw Groen RWS ->vlotte en veilige doorstroming Brandweer->redden mens en dier GHOR ->geneeskundige hulpverlening Politie->rechtsorde Gemeente ->bevolkingszorg
1 september 2006 Vaarweg Incident Management3 Waarom VIM Wat speelt er zich af op het water? Onbekendheid betrokken partijen. Onduidelijkheden in onderlinge verantwoordelijkheden. Processen bronbestrijding, redding en hulpverlening meer afgestemd op land.
1 september 2006 Vaarweg Incident Management4 Wat is er zo specifiek aan rampbestrijding op het water Relatief weinig ongelukken Grote hoeveelheden per eenheid Bereikbaarheid ongeval –Slachtofferhulp –Afzetten –Onderlinge communicatie –Plaatsbepaling Stroming
1 september 2006 Vaarweg Incident Management5 Oplossingsrichting Netwerken Vastleggen afspraken Opleiding, uitrusting, werkinstructies
1 september 2006 Vaarweg Incident Management6 Document VIM Strategisch –Doel reikwijdte –Benoemen onderling verantwoordelijkheden –Leiding/samenwerking Tactisch –Multidisciplinaire werkafspraken Operationeel –Scenario’s met inzet –Opstapplaatsen, boothellingen
1 september 2006 Vaarweg Incident Management7 Stand van zaken VIM-concept document akkoord voor KLPD, GHOR, RWS, Veiligheidsregio NML, Veiligheidsregio Zuid-Limburg ????? Implementatie NML loopt Materieel aanschaffen indien nodig oefenen!!! Landelijk project IOW door BZK en V&W