 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Veranderen op gezamenlijke en eigen kracht
Individuele besluitvorming
De fundamenten van de organisatiestructuur
Sollicitatiegesprek.
Communicatie Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 9.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Arbeidstevredenheid en prestaties
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Inleiding tot management en organisaties
Organisatiecultuur en de internationale omgeving
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Gedrag in organisaties, 9e editie
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
H2 – Strategische marktplanning HET GROTE PLAATJE VASTLEGGEN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
Deel 2 Individu.
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Marketingcommunicatie en ethische kwesties
Gedrag in organisaties hoofdstuk XII
Leiderschap en vertrouwen
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Gedrag in organisaties, 10e editie
© Pearson Education Benelux, 2003
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 31 Persoonlijkheid en emoties.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Verandering en ontwikkeling binnen de organisatie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Van begrippen naar toepassingen
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Conflicten en onderhandelingen
Basisbegrippen voor motivatie
Introductie tot Organisatie Gedrag
De Fundamenten van Individueel Gedrag
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werkteams Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 8.
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
De fundamenten van groepsgedrag
Gedrag in organisaties, 10e editie
OHSAS versus Veiligheidscultuur
Organisatiecultuur in OCMW en gemeente A clash of civilisations?
Prestatiebeoordeling en beloningssysteem
Loopbaanontwikkeling OOP
Ontwikkeling en de basisschool
Gedrag in organisaties hoofdstuk 12
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Noorderpoort Organisatie & Administratie
Een verhaal van jongeren participatie
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 162 Leerdoelen De verschillende elementen te noemen waaruit de organisatiecultuur bestaatDe verschillende elementen te noemen waaruit de organisatiecultuur bestaat Sterke en zwakke culturen tegen elkaar af te zettenSterke en zwakke culturen tegen elkaar af te zetten De functionele en disfunctionele effecten van de organisatiecultuur op mensen aan te gevenDe functionele en disfunctionele effecten van de organisatiecultuur op mensen aan te geven De factoren te beschrijven die de organisatiecultuur in stand houdenDe factoren te beschrijven die de organisatiecultuur in stand houden

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 163 Leerdoelen Uiteen te zetten hoe de cultuur overgedragen wordt op werknemersUiteen te zetten hoe de cultuur overgedragen wordt op werknemers De organisatiecultuur te vergelijken met de nationale cultuurDe organisatiecultuur te vergelijken met de nationale cultuur De paradox van pluriformiteit uit te leggenDe paradox van pluriformiteit uit te leggen

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 164 Een definitie van organisatiecultuur Innovatie en risico's nemenInnovatie en risico's nemen Aandacht voor detailsAandacht voor details Gerichtheid op resultatenGerichtheid op resultaten Gerichtheid op mensenGerichtheid op mensen Gerichtheid op teamsGerichtheid op teams AgressiviteitAgressiviteit StabiliteitStabiliteit

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 165 Hebben organisaties een uniforme cultuur? KernwaardenSubculturenOrganisatie-cultuur

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 166 Wat doet de cultuur? Cultuur als minpunt Functies van de cultuur

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 167 De cultuur in leven houden SocialisatieTopmanagementSelectie

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 168 Hoe culturen ontstaan Filosofie van de oprichter Filosofie van de oprichter Organisatie-cultuurOrganisatie-cultuur SelectiecriteriaSelectiecriteria TopmanagementTopmanagement SocialisatieSocialisatie

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 169 Hoe maken werknemers zich de cultuur eigen? Rituelen MateriëlesymbolenTaal Verhalen

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1610 Organisatie is jong en klein jong en klein Een zwakke cultuur Cultuurveranderingen begeleiden Nieuw leiderschap Grote crisis

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1611 Een ethische cultuur creëren 3Wees een zichtbaar rolmodel. 3Draag ethische verwachtingen uit 3Zorg voor ethiektraining 3Beloon, voor iedereen zichtbaar, ethisch handelen en straf onethisch handelen 3Zorg voor beschermingsmechanismen

 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1612 Organisatiecultuur en de paradox van pluriformiteit de paradox van pluriformiteit Dominanteorganisatiewaarden Pluriformiteit op de werkvloer