Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 161 Organisatiecultuur
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 162 Leerdoelen De verschillende elementen te noemen waaruit de organisatiecultuur bestaatDe verschillende elementen te noemen waaruit de organisatiecultuur bestaat Sterke en zwakke culturen tegen elkaar af te zettenSterke en zwakke culturen tegen elkaar af te zetten De functionele en disfunctionele effecten van de organisatiecultuur op mensen aan te gevenDe functionele en disfunctionele effecten van de organisatiecultuur op mensen aan te geven De factoren te beschrijven die de organisatiecultuur in stand houdenDe factoren te beschrijven die de organisatiecultuur in stand houden
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 163 Leerdoelen Uiteen te zetten hoe de cultuur overgedragen wordt op werknemersUiteen te zetten hoe de cultuur overgedragen wordt op werknemers De organisatiecultuur te vergelijken met de nationale cultuurDe organisatiecultuur te vergelijken met de nationale cultuur De paradox van pluriformiteit uit te leggenDe paradox van pluriformiteit uit te leggen
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 164 Een definitie van organisatiecultuur Innovatie en risico's nemenInnovatie en risico's nemen Aandacht voor detailsAandacht voor details Gerichtheid op resultatenGerichtheid op resultaten Gerichtheid op mensenGerichtheid op mensen Gerichtheid op teamsGerichtheid op teams AgressiviteitAgressiviteit StabiliteitStabiliteit
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 165 Hebben organisaties een uniforme cultuur? KernwaardenSubculturenOrganisatie-cultuur
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 166 Wat doet de cultuur? Cultuur als minpunt Functies van de cultuur
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 167 De cultuur in leven houden SocialisatieTopmanagementSelectie
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 168 Hoe culturen ontstaan Filosofie van de oprichter Filosofie van de oprichter Organisatie-cultuurOrganisatie-cultuur SelectiecriteriaSelectiecriteria TopmanagementTopmanagement SocialisatieSocialisatie
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 169 Hoe maken werknemers zich de cultuur eigen? Rituelen MateriëlesymbolenTaal Verhalen
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1610 Organisatie is jong en klein jong en klein Een zwakke cultuur Cultuurveranderingen begeleiden Nieuw leiderschap Grote crisis
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1611 Een ethische cultuur creëren 3Wees een zichtbaar rolmodel. 3Draag ethische verwachtingen uit 3Zorg voor ethiektraining 3Beloon, voor iedereen zichtbaar, ethisch handelen en straf onethisch handelen 3Zorg voor beschermingsmechanismen
Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 1612 Organisatiecultuur en de paradox van pluriformiteit de paradox van pluriformiteit Dominanteorganisatiewaarden Pluriformiteit op de werkvloer