Hoofdstuk 4, Interactieve marketing De situatie-analyse Hoofdstuk 4, Interactieve marketing Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
De omgeving van het bedrijf Macro-, meso- en mico-omgeving Veranderingen in macro- en meso-omgeving inventariseren Micro-omgeving in kaart brengen Swot-analyse en confrontatiematrix Kritische succesfactoren bepalen Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Macro-omgeving Destep Demografisch; figuur generatie einstein Economisch Sociaal-culturele factoren Technische factoren Ecologische factoren Politiek/juridische factoren Niet beheersbaar en niet beïnvloedbaar Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Demografische factoren Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Technologische factoren Overzicht van de ontwikkelingen van de eerste pc tot een mogelijk web 4.0 Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Meso-omgeving Denken in klant in plaats van doelgroep Concurrentie-analyse Tussenpersonen Toeleveranciers Belangengroepen Niet beheersbaar wel beïnvloedbaar Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Micro-omgeving Denken in klant in plaats van doelgroep Concurrentie-analyse Tussenpersonen Toeleveranciers Belangengroepen Beheersbaar en beïnvloedbaar Commerciële beleid aanpassen als marktontwikkelingen dat vragen checklist Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Micro-omgeving SWOT-analyse Sterktes (micro-omgeving) Zwaktes (micro-omgeving) Kansen (meso- en macro-omgeving) Bedreigingen (meso- en macro-omgeving) Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010
Micro-omgeving Interactieve marketing - Janssen, Van Reijsen en Zweers © Pearson Education 2010