INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN Aggressieve verkoop Hoge prijzen Misleiding INVLOED VAN MARKETING OP CONSUMENTEN Geplande veroudering Inferieure producten Slechte service INVLOED VAN MARKETING OP MAATSCHAPPIJ Te weining sociale producten Culturele vervuiling Te veel macht Materialisme INVLOED VAN MARKETING OP BEDRIJVEN Verwerving Toetredingsbarières Acties van burgers en de overheid om marketing te reguleren
Kwaliteit van het leven Lange termijn planning Het recht te kiezen Veiligheid CONSUMENTISME Geïnformeerd zijn Gehoord worden milieutheorie Lange termijn planning Eco-systemen Vervuiling Groei Kritiek op marketing
Figuur 2.1 Milieu-duurzaamheidsmatrix
Figuur 2.2 Juridische kwesties waarvoor het management zich geplaatst ziet
PRINCIPES VAN RATIONELE MARKETING Consument georiënteerd Maatschappelijke marketing Besef van de missie PRINCIPES VAN RATIONELE MARKETING Innovatie Waarde Heilzame producten Wenselijke producten Ontoereikende producten Aangename producten Maatschappelijk verantwoorde marketing
Figuur 2.3 Maatschappijgerichte indeling van nieuwe producten