Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Advertisements

1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Hoofdstuk 5 Sociale verbanden.
De fundamenten van de organisatiestructuur
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De marketing-omgeving
Arbeidstevredenheid en prestaties
Edzard Boland Luchtvaart- en Bedrijfspsychologie
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Inleiding tot management en organisaties
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
De fundamenten van groepsgedrag
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Gedrag in organisaties, 9e editie
De fundamenten van de organisatiestructuur
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
De aard en effectiviteit van management
Figuur 2–1 Ontwikkeling van de grote managementtheorieën
Perceptie en individuele besluitvorming
De fundamenten van groepsgedrag
© Pearson Education Benelux, 2003
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Gedrag in organisaties, 10e editie
Introductie tot Organisatie Gedrag
 Pearson Education, 2002 Hoofdstuk 111 Macht en politiek.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Leidinggeven H11 Iedereen is anders, iedereen is gelijk
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dossier Empowerment.
Ontwikkelingspsychologie
H2 Organisatiestructuur
Personeelsmanagement
Inleiding  Veel negatieve publiciteit Hogere werkloosheid Lagere participatie  Helft allochtonen wel succesvol  Waarom lukt het de 1 wel en de andere.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Organisatiepsychologie les 1
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Conflicten en onderhandelingen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
De fundamenten van groepsgedrag
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Perceptie en individuele besluitvorming
Hoofdstuk 3 Persoonlijkheid en waarden
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Veiligheidsprogramma’s toen…
Wetenschap.
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties Gedrag in organisaties, 10e editie Stephen P. Robbins en Timothy A. Judge Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Een definitie te geven van de tak van wetenschap die zich bezighoudt met gedrag in organisaties (GiO) 2. De waarde uit te leggen van de systematische bestudering van gedrag in organisaties 3. Aan te geven welke bijdragen de gedragswetenschappen aan GiO hebben geleverd 4. Te beschrijven hoe de concepten van GiO kunnen bijdragen aan de verhoging van de productiviteit van organisaties

Na bestudering van dit hoofdstuk ben je in staat om: Aan te geven bij welke grote uitdagingen en kansen managers GiO-begrippen kunnen toepassen De drie analyseniveaus binnen gedrag in organisaties te bespreken

Gedrag in organisaties – het bestuderen van de invloed die individuen, groepen en structuren op menselijk gedrag in organisaties hebben

Gedrag is voorspelbaar. Er liggen bepaalde fundamentele wetmatigheden ten grondslag aan het gedrag van individuen.

Systematisch onderzoek Het onderzoeken van verbanden tussen verschijnselen Oorzaken en gevolgen toekennen Conclusies baseren op wetenschappelijk bewijs

Bijdragen van takken van wetenschap Psychologie probeert gedrag te meten, te verklaren en te veranderen Sociologie bestudeert mensen in relatie tot hun sociale omgeving of cultuur Sociale psychologie bestudeert hoe mensen elkaar beïnvloeden Antropologie bestudeert samenlevingen om te leren over mensen en hun activiteiten

Contingentie Contingentie: samenhangend/ medebeїnvloedend Contingentievariabelen zijn de situationele/contextuele factoren (extern en intern) die een mens in zijn gedrag beїnvloeden.

Uitdagingen en nieuwe kansen voor GiO Grotere variatie in cultuur en achtergrond Grote behoefte aan veiligheid De gemiddelde leeftijd ligt hoger Meer vrouwen op de arbeidsmarkt Wereldwijde concurrentie eist dat werknemers flexibeler worden De vroegere loyaliteit die veel medewerkers bij hun werkgever hield neemt af

Reageren op mondialisering Meer buitenlandse opdrachten Werken met mensen uit andere culturen Omgaan met antikapitalistische waarden De verplaatsing van banen naar lagelonenlanden

Leidinggeven aan pluriform personeelsbestand Pluriformiteit van het personeel - organisaties worden heterogener wat betreft geslacht, ras, etnische achtergrond en seksuele voorkeur

Kwaliteit en productiviteit verbeteren Klantenservice verbeteren Sociale vaardigheden verbeteren Innovatie en verandering stimuleren Omgaan met ‘tijdelijkheid’ Aandacht aan evenwicht werk-privé Ethischer gedrag Positieve werkomgeving scheppen

Kwaliteitsmanagement Sterke klantgerichtheid Aandacht voor continue verbetering Verbetering van de kwaliteit van alles wat de organisatie doet Nauwkeurige metingen Empowerment van werknemers

Gevolgen voor managers GiO verbetert eigen sociale vaardigheden De waarde van diversiteit onder personeel blijkt belangrijk Suggesties voor verhogen kwaliteit en productiviteit Aanpakken van arbeidstekort Innovatie stimuleren Ethisch gezond werkklimaat scheppen

Niveaus van GiO-analyse Niveau van het individu Niveau van de groep Niveau van de organisatie