De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Welkom in klas VP Mentoren:
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Eindwerk zesde jaar.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Dé Action Learning Business School Champion: B BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Studieloopbaancoaching
© team 3 Ouderavond 2013 Dinsdag 24 september 2013.
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
De Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BSN nederland De Action Learning MBA
dé Action Learning business school
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Portfolio Faculteit der Letteren
Media & Creativiteit / Pia Terstroet (wiki)
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
BSN nederland De Action Learning MBA
Business School Nederland
BSN nederland De Action Learning MBA
BSN nederland De Action Learning MBA
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Het einddoel. Het einddoel Doel 1e start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met: Business School Nederland medestudenten/subsetgenoten.
Het einddoel Doel eerste start-up-dag Een beeld krijgen van en nader kennismaken met:  Business School Nederland  medestudenten/subsetgenoten  hun.
Dè Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dé Action Learning business school
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
zelfsturend portfolio-onderwijs:
BSN nederland De Action Learning MBA
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Workshop “Beoordelen”
ontdek wat jij kunt bereiken
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
BUSINESS SCHOOL NEDERLAND
dè Action Learning business school
dé Action Learning business school
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
Dé Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
dè Action Learning business school
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Dè Action Learning business school dinsdag 9 februari 2010 BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Dé Action Learning business school BUSINESS SCHOOL NEDERLAND.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Rotterdam, 00 januari 2007 SLC 2 bijeenkomst Hafida El-gharbaoui med.hro.nl/gharh.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

De Action Learning Business School BUSINESS SCHOOL NEDERLAND

Het einddoel

Ellen Reddingius Getrouwd, twee dochters van 16 en 18 jaar tennissen HBO creatieve therapie beeldend 18 jaar als creatief therapeut in Amsterdamse psychiatrie gewerkt HBO lerarenopleiding omgangskunde Functies als docent bij ROC zorg en welzijn, VMBO zorg en welzijn Verder gewerkt in de volgende werkvelden: huisartsenopleiding, thuiszorg, instelling mensen met een verstandelijke handicap, HEMA

Doel start-up (1)  Nader kennismaken met: Business School Nederland………  Studenten, dus set en subsets  Organisaties van studenten  Set adviser(s)  Action Learning en Virtual Action Learning  Materiaal en werkwijze van de studie

Doel start-up (2)  Ontvangst studiemateriaal  Alle subsetafspraken maken  Eerste huiswerkopdrachten  Uitwisselen organisatieverslagen  Afsluiting met diner

Inhoud Start-up dag N60C 8 maart 2007  Welkom!  Praktisch allerlei  Doelstelling Start-up  Eerste kennismakingsronde  Action Learning  Foto ‘s maken en rondleiding door Business School Nederland  PAUZE  Fase 2: Studiestructuur snellezen / veranderk / project rapportage / corecourse-evaluaties en Virtual Action Learning (VAL)  Subsets  LUNCH

Inhoud Start up (2)  Studiemateriaal  Action learning / AL-workshop / alpen / voorstel en pva / Alp-intervisie / inleveren  Core Course Internationaal Management / studiereis  Info Orientatie Fase 3  Fase 3 : Majors / OA / Dissertation / EML2 / Intervisie fase 3 ( 3 x )  Rol Set Adviser  Logboek  Leerstijlen en leercyclus  MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium  PAUZE

Inhoud Start up (3)  Kennismaken in subset studenten en hun bedrijf  Presentatie voorbereiden voor de groep  Afspraken subsetbijeenkomsten  Snack  Presentatie van de subsets  Huiswerk  Uitwisselen Organisatieverslag  Reflectie start-updag  Diner

Praktische zaken

Kennismaken (1) Structuur  Interview in tweetal, 10 minuten pp  Interviewer presenteert verkregen informatie aan set in 2 minuten. Jij geeft daarbij aan hoe jouw collegastudent succesvol zijn/haar studie gaat afronden

Kennismaken (2) Inhoud:  Stel jezelf voor d.m.v. een metafoor (beeld, dier, lied, kunstwerk o.i.d)  Geef twee argumenten voor deze vergelijking  Vertel een prestatie / succes van laatste half jaar, waarop je trots bent plus reden  Waar sta je over twee jaar in het leven…. ( kennis, vaardigheden, procesgang )  Hoe zie je de weg naar het beschreven doel  Drive voor MBA en motivatie voor Business School Nederland MBA

Action Learning (1)  Kennis opdoen is onvoldoende : L = P + Q + I + R (leren = programmed knowledge + questioning inside + implementation + reflection  Al doende leert men  Gezamenlijk leren  Docent in andere rol  Persoonlijk netwerk: set + subset

Action Learning (2)  Tijdens studie werken aan echte problemen  Risico’s durven nemen  Verantwoordelijkheid organisatie  Voorkomen “bekwame onbekwaamheid”  Reflection in Action

Action Learning Workshop  Workshop over Action Learning door Twan Paes.  Een gratis AL workshop voor leidinggevenden om hen te informeren, wat AL inhoudt.  25 april  Op de start-up aangeven wie uit de organisatie aangeschreven kan worden door Business School Nederland (formulier terug)

Structuur bijeenkomsten: eerste helft van de tweede fase A OM-2 A OM-2 A HRM-1 A HRM-1 STARTUPSTARTUP STARTUPSTARTUP A OM-1 A OM-1 1 LA (HRM) + 2 ALP’en (OM en MM) 1 LA (HRM) + 2 ALP’en (OM en MM) M M O O M M O O M M O O M MM-1 M MM-1 O O A MM-2 A MM-2 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M OM-3 M OM-3 O O A MM-3 A MM-3 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 3 weken 5 weken 5-15 weken

Evaluatie elke Core Coursedag  Elke lesdag wordt elektronisch geëvalueerd ( reflectie ! ) via mail van de administratie met link naar evaluatieformulieren (verplicht)

Voorafgaand en tussendoor m O Snel lezen: 10 april uur Schouten & Nelissen Locatie: Business School Veranderkunde (alle N60sets) 8 mei – uur 1e subset bijeenkomst 21 maart – uur alle volgende subsetbijeenkomsten plant subset zelf vandaag! O m A ALP (RFC) uitleg 12 juni ( alle sets N60 ) uur !!N.B.: ALP intervisie: datum n.o.t.k. m O m

Virtual Action Learning / VAL (1)  Leren via Virtual Learning Community  Doelgericht digitaal onderling communiceren en met de Business School  Zeer gerichte voorbereiding op lesdagen  Variatie in leerproducties  Studietempo bevorderend  E-learning is instrument van HRM  Zwaartepunt studie meer naar voren getrokken Studiebelasting houdt rekening met aanleren van de techniek

Structuur VAL HRM: bijeenkomsten A HRM-1 A HRM-1 STARTUPSTARTUP STARTUPSTARTUP In- Leveren LAD; HRM klaar In- Leveren LAD; HRM klaar M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 3 weken 5 weken 3 weken

Structuur VAL HRM: activiteiten A HRM-1 A HRM-1 START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set Op inloggenwww.citowoz.nl/vlc4 Onder Leden wachtwoord en gegevens invullen Snuffelen op de VLC Leerdoelen opstellen Keuze 1 LA voor HRM Visie Afstemmen keuze LA’s binnen subset

Structuur VAL HRM:activiteiten A HRM-1 A HRM-1 START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set Gekozen LAC Visie maken en plaatsen in Portfolio Verbetersuggesties geven en ontvangen Verbetersuggesties Waarderen LAD maken LAD’s waarderen 1 e ronde 2e ronde 3e ronde

Structuur VAL HRM: activiteiten START UP UIT- LEG; Site open START UP UIT- LEG; Site open A HRM-1 A HRM-1 M M O O A HRM-2 A HRM-2 M M O O M HRM-3 M HRM-3 O O 1 e Sub- set Beste LAD aanpassen en naar RFC sturen Plus in je Portfolio plaatsen RFC beoordeelt = 4/7e van je cijfer; 3/7e cijfer wordt door setleden bepaald 3 weken

VAL  Expliciet leerdoelen HRM ( later FM ) formuleren  Geen Alpen HRM en FM maar Leerarrangementen  3 LA’s schrijven (LA )  1 LA per voor elke lesdag maken m.b.t. visie, instrumenten en integratie passend bij eigen leerdoelen; dus 3 LA’s.  LAC (= concept )  Feedback aan elkaar geven via verbetersuggesties op LAC  Gekregen verbetersuggesties van anderen waarderen  Verwerking verbetersuggesties in LAC wordt LAD ( Leerarrangement Definitief )  Elkaars LAD beoordelen met waarderingscijfer  Deadlines! Vraagt agendamanagement

VAL  Per vak (HRM en FM) wordt uiteindelijk het LA Advies en implementatie door RFC beoordeeld  Dit LA ‘Advies en implementatie’ bestaat uit (Leer)Doelen, Advies (= LAD + implementatieplan ), en Reflectie  Deadline inleveren  Site wordt a afloop HRM gesloten en start geheel nieuw bij FM  Je schrijft een ALP HRM / FM, indien LAD’s niet binnen deadlines ingeleverd zijn en/of geen voldoende verbetersuggesties zijn gegeven

VAL (4) Voor 1 e subsetbijeenkomst van 21 maart  Studiehandleiding HRM lezen op de website (en nu hard copy)  Citowoz te bereiken via  Inloggen doorgaans via vier eerste letters achternaam  Wachtwoord: HRM. Wachtwoord zelf veranderen.  Leerdoelen HRM (in 4 uur) vaststellen (inzicht in leerdoelen geven)  Tijdens de subsetbijeenkomst ( mogelijkheid ): Leerarrangementen Visie verdelen per subset

VAL (5) Toegang tot de site: Gebruikersnaam en wachtwoord Als eerste onder Leden: adres en persoonlijke- en organisatiegegevens invullen PLUS wachtwoord veranderen. Snuffel overal. Je kunt niets “verprutsen” Via PLATFORM: Geen vraag is te dom!

Subsets  Studie- en intervisiegroep voor het hele studietraject in voor- en tegenspoed………  Door set adviser gemaakte indeling in groepjes van 4, 5 personen, verdeeld naar branche, profit / nonprofit, functie, geografie of aangegeven voorkeur.  Bedoeling: hechte studie-eenheid in voorbereiding op studiedagen en op te leveren werkstukken en kennis en vaardighedenuitwisseling, ondersteuning en plezier en lol.

Subsetsamenstelling Criteria  4 of 5 personen  Vrouw/man  Branche / functie verdeling  Geografie  Uitgesproken voorkeur door HMP-ers

Subsetindeling (1) Subset 1: Jos van BerkelParnassia Henk Heijtlager TNT Post Janine RoosDe Hartekamp Groep Corrine van der ZwartMeeùs Michael van HulstEneco Energie

Subsetindeling (2) Subset 2 Wendy PelkGemeente Alphen aan den Rijn Berthy PeterStichting Tabitha Amsterdam Erik ZandbergVan der Meulen Sneek Vincent van RijswijkMedisch Centrum Alkmaar John van AsperenHolland Casino

Subsetindeling (3) Subset 3: Ingrid Raben Optisport Exploitaties B.V. Susanne Ledeboer Parnassia Dave Manders Ordina Infrastructure Solutions B.V. Willem van de Wetering Rijkswaterstaat

Subsetindeling (4) Subset 4: Manou van der KraanDiabetes Fonds Bert BanninkVitens Peter StraversVan Neerbos Bouwmaterialen Groep Jan de Waard RDOG sector RAD Thérèse ClaassenGrip BV

Opbouw studiemateriaal  VisieHet bereiken van een algemeen perspectief van het onderwerp.  InstrumentenBepaalde methoden, instrumenten of werkwijzenaanreiken.  IntegratieOnderwerp niet langer als geïsoleerd beschouwen: in samenhang brengen met andere onderwerpen

Action Learning Projecten / Leerarrangementen  OM (concept Alp + definitief Alp)  MM Alp  HRM Leerarrangement ( VAL )  IM Alp  FM Leerarrangement ( VAL )  SM Leerarrangement in combinatie met een major en afstudeerrichting dissertation, anders Alp SM  Int. Management Alp door de hele subset gemaakt n.a.v. studiereis  Major afsluiten met Leerarrangement

Logboek Action Learning Reflectiedocument als ondersteuning voor het leerproces en schrijven van EML2  Wat wil je leren, leerdoelen  Wat heb je geleerd  Heb je geleerd wat je wilde leren  Hoe was dat proces ( hobbels )  Hoe kun je jouw proces sturen / veranderen

Leerstijlen  ActivistOpdoen van nieuwe ervaringen  ObservatorNader beschouwen van die ervaringen  TheoreticusOnderzoek en conclusies  PragmatistGeleerde in de praktijk brengen De 4 leerstijlen vormen samen de leercyclus: Ervaren, evalueren, concluderen, plannen Kolb : 1e fase is onbewust- onbekwaam; dan bewust-onbekwaam ; bewust-bekwaam en de laatste fase onbewust-bekwaam

Info-momenten over het maken van een ALP  Tijdens Start-up summiere uitleg  Tijdens OM2: Instrumenten (methodologie)  Tijdens MM en HRM  In de subset  Projectrapportage W. Egberink RFC (na blok 2): 12 juni 2007, uur  ALP intervisie set 60C : rond blok 3, datum nader overeen te komen

ALP-Inhoud  Plan van aanpak  Onderzoek en analyse  Genereren en beoordelen alternatieven  Reflectie  Implementatie

ALP-voorstel  Is het onderwerp niet te breed? ( kaderen ! )  Is het waarschijnlijk dat het knelpunt door de student opgelost kan worden (niet te hoog gegrepen/ buiten eigen gezichtsveld )  Is het waarschijnlijk dat de oplossing geïmplementeerd gaat worden  voorstel wordt wel / niet goedgekeurd door docent en is bijlage in de Alp.  voorstel is huiswerk voor 3e Core Course  plan van aanpak is definitief en is een hoofdstuk in een Alp

ALP-inleverprocedure  ALP-voorstel gaat naar docent en set adviser  ALP (concept en definitief) digitaal sturen naar: - (RFC ter beoordeling) - (= registratie door administratie Business School)  Naamgeving op voorblad: Achternaam240450MM  Beoordeling RFC direct naar student en administratie Business School

International Management Opdracht met subset:  Alp-voorstel 2 weken voor 1e lesdag Int.M  Welke land (reis is facultatief; bovenop inschrijfgeld)  Welke bedrijfstak.  Welk product, goed of dienst  Wat is dominante functionaliteit (OM,FM.HRM,SM, MM,IM)  Docent beoordeelt plan van aanpak en subset-Alp.

Sales: 8 en 9 oktober 2007 ( verplicht voor salesstudenten ) Fin. Dienstverlening: 3 en 4 maart 2008 ( verplicht insurance-studenten ) Veranderkunde: 26 en 27 november 2007 Leiderschap: maart 2008 Majors te volgen aan eind tweede fase / begin derde fase ( najaar 2007 ) Afsluiten met een Leerarrangement. Dan ook CC SM afsluiten met een Leerarrangement. Vervangt samen ALP SM. Dissertation in dat onderdeel schrijven. Majors

Oriëntatie op fase 3  Er wordt later in de tweede fase met de set een datum afgesproken ten behoeve van een orientatie op de volgende studiefase.

Producties /bijeenkomsten derde fase  Organisatieanalyse Foto van de Structuur, Cultuur, HRM gerelateerd aan de strategie  Dissertation bestaat uit: Literatuuronderzoek en Master’s project  Evaluatie Management Leerervaringen (EML 2 ): Reflectie op eigen leerervaringen tijdens MBA- tijd  In derde fase intervisiebijeenkomsten in onderling overleg met set.  Verantwoordelijkheid contactmomenten liggen bij student ( wanneer / wat )  Dissertation e.v. inleveren ( afspraak ) is een heilig / feestelijk moment!!!

Rol set adviser (1)  Praktische zaken, procesbegeleider en beoordelaar ( inhoudelijke verschuiving )  Openen / sluiten setbijeenkomst / aan- afwezigheid  Praktische zaken aanspreekpunt / doorverwijzen  Voorlichter studieaangelegenheden  Alert op proces van individu, set qua voortgang / kwaliteit / relatie docent  Aandacht voor: proces van inleveren PvA en Alpen  Bespreking voortgang studie  VLC-moderator

Rol set adviser (2)  Voorzitter bijeenkomsten: 1e subset, intervisies 2e en 3e fase  Beoordelaar EML1 en EML2, OV en OA,  Adviseur proposal OA, Dissertation en EML  Adviseur / coordinator internal-external  Voorzitter examen: Viva Voce

Rol set adviser (3) Wanneer / hoe:  Vaak via informele momenten, zoals lunch, diner en op afspraak  Lage drempel  Primaire verantwoordelijkheid ligt bij student.  NB: Wisseling na 2 ½ jaar en geen proposal

MWM2 / De Vraagbaak / Management Podium MWM2  Onderzoeksbureau.  Doet online onderzoek en verwerking is prima  Opgeven via Business School,  3 onderzoeken voor 950 euro Management Podium De Vraagbaak Via Business School, betaalt abonnement  De Vraagbaak schrijft student aan.  Info over wachtwoord / gebruikersnaam 

Subsetbijeenkomsten  Voorzitter/notulist  Huisactiviteiten bespreken ( indien nodig )  Subsetopdrachten uit studiewijzer bespreken  Vertaalslag eigen organisaties maken  Eigen vragen / thema’s /stellingen voor docenten en set in subsetformat formuleren en opsturen naar docenten / setleden en set adviser(s)  Zelf plannen op de eerste na ( minimaal 7x )!  Kan iedereen op 21 maart ?

Kennismaken in de subsets (1)  Onderlinge kennismaking en uitwisseling over werksettingen in de subsets  Groepspresentatie per subset  Vragen stellen/discussie na presentatie

Kennismaken in de subsets (2) Individuele uitwisseling binnen de subset over:  Opbouw organisatie, historie, missie, visie, beleid,  Aard van het product, dienstverlening of levensbehoefte  Actuele thema’s  Ontwikkelingen binnen de organisatie of markt  Knelpunten

Kennismaken in de subsets (3)  Eigen plek/eigen rol, (on)mogelijkheden  Uitdagingen voor organisatie, student als werknemer of als individu (persoonlijk)  Wat haal en breng JIJ bij BSN * Gebruik je tijd ook om 7 subsetdata ( hele dag ) af te spreken. * Gebruik je tijd ook om te snacken (vanaf uur)

Kennismaken in de subsets (4) Daarna plenair: Subset-presentatie door de hele subset over:  Verschillen en overeenkomsten tussen de bedrijven  Jullie motto / gezamelijke verklaring over: – ambitie in tempo en niveau – rol naar elkaar – houding

Huiswerk  VAL : Studiewijzer HRM doorlezen op de site citowoz  Leerdoelen HRM vastgesteld  (inzicht leerdoelen i.v.m. Leerarrangementen Visie verdelen op  subsetbijeenkomst )  Lezen: artikel: “What is IMC’s philosophy?”  artikel: “AL, een moderne visie op Management Development”  Lezen: boek over leerstijlen  Voorbereiding OM1 (visie): huisactiviteiten ( artikelen lezen / vragen maken )  Op subsetbijeenkomst: Formuleren vragen/casuistiek op format subsetbijeenkomsten. Mailen naar docenten, set adviser(s) en set.

Websites (1) Inloggen: - gebruikersnaam: mbaBSNnl - wachtwoord:VoorStudenten Ebsco via studentensite (gebruikersnaam en wachtwoord volgt via )

Websites (2)   (HRM)      

Evaluatie start-up dag  Vandaag mondeling: Evaluatie dag: verwachting voldaan? !!!Organisatieverslagen neerleggen en afpakken. Rest is voor Business School. Deelnemerslijst uitdelen

Bij vragen Ellen Reddingius, set adviser Business School Nederland “De Raadskamer” Herenstraat BK Buren Tel: 0344 – Ellen : 06 –