MARKETING-COMMUNICATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingplanning en -strategie
Advertisements

Marketing Communicatie Strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Bedrijfspresentatie Promavise
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Aanzet tot strategisch denken
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Briefing V1, blok 3 Case CC.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Cross Media.
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Marketing presentatie
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Basisboek marketingcommunicatie
Marketingplanning en strategie
Marketingplanning en strategie
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Communicatiebeleid Onderneming
De Toekomst Marketing.
Marketingproject-communicatieplan
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Natural mineral water.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
Communicatie is de basis
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Internationale marketing
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Plaats- en Promotiemix Presentie. Vandaag De tijd tot 10 over 9 om nog te leren Daarna: 20 meerkeuzevragen > SO.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
De marketing van kennis
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Marketingstrategie.
Een goed product maken is niet genoeg …
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Internationale marketing
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Marktanalyse.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Internationale handel
AFDELING 2 marketingbeleid.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Communicatie.
Marketing- communicatieplan
Transcript van de presentatie:

MARKETING-COMMUNICATIE - externe communicatie -

KORTE INHOUD deel I marketing-communicatie deel II voorbeelden uit de praktijk deel III discussie- en vragenronde over eigen communicatie

Deel I: MARKETING-COMMUNICATIE 1. Wat is marketingcommunicatie 2. Van ondernemings- tot reclameplan 2.1 Ondernemingsplan 2.2 Marketingplan 2.3 Marketing-communicatieplan 2.4 Reclameplan

1. Wat is marketing-communicatie? alle externe communicatie nodig om tot een op voorhand bepaald marketingbeleid te komen definitie in contact treden met handel/diensten en consumenten om hun kennis, attitude en gedrag te beïnvloeden in een voor u bedrijf zo gunstig mogelijke richting.

Procesmodel van marketing-communicatie Zender, producent, adviesbureau Marketingstrategie Marketing-communicatiestrategie Doelstellingen Propositie Codering: concept, uitvoering Ruis Marketingcommunicatie-instrument Terugkoppeling, respons Medium Boodschap Ruis Ontvanger, consument, bedrijf Decodering, verwerking Kennis, attitude Gedrag

2. Van ondernemings- naar reclameplan definitie reclame “Reclame is overredende informatie over producten, diensten en bedrijven waarbij gebruik gemaakt wordt van massamedia en waarvan het doel is de kennis, attitude en mogelijk het gedrag van de doelgroep in een voor de adverteerder zo gunstig mogelijke richting te beïnvloeden.”

Marketing-communicatieplan Van ondernemings- naar reclameplan Ondernemingsplan Marketingplan Marketing-communicatieplan Reclameplan

2.1 Ondernemingsplan => uitgangspunt voor een goed reclameplan => formulering van de ondernemingsstrategie (= het optimaal inzetten van instrumenten/middelen om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken)

2.2 Marketingplan => alle marketingdoelstellingen en -strategieën om deze doelstellingen te realiseren => indeling: EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE MARKETINGDOESTLLINGEN MARKETINGDOELGROEP BUDGET

EXTERNE ANALYSE INTERNE ANALYSE onderzoek naar de afnemers, de markt en de concurrentie basis voor SWOT analyse INTERNE ANALYSE door de eigen situatie te vergelijken met die van de concurrentie, kunnen de sterke en zwakke punten van de onderneming opgespoord worden (SWOT)

MARKETINGDOELSTELLINGEN na de externe en de interne analyse kunnen doelstellingen geformuleerd worden zoals marktaandeel, omzet, concurrentie INTERNE ANALYSE tot welke groep bedrijven/consumenten gaat men zich richten met een bepaald product of productgroep

BUDGET => voor elke marketingactiviteit een budget => aangeven hoe hoog de budgetten mogen zijn voor de marketing-communicatie

2.3 Marketing-communicatieplan => verdere uitwerking van de communicatie-strategie => juiste mix opstellen uit verschillende elementen (reclame, PR, sponsoring, verkoopspromotie, DM communicatie, beurzen, opendeurdagen,…) => deze mix moet zorgen voor : AANVULLENDE ACTIVITEITEN VERSTERKING OPTIMALE INTEGRATIE

campagne-ontwikkeling 2.4 Reclameplan onderzoek reclamedoelstelling reclamedoelgroep voorlopig budget reclamestrategie mediaselectie campagne-ontwikkeling definitief budget uitvoering campagne reclame-onderzoek

1. Case A (personeelscommunicatie) Deel II: VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK 1. Case A (personeelscommunicatie)

ONDERZOEK Marktonderzoek bij laatstejaarsstudenten SWOT - analyse Strenghts - goede naamsbekendheid - degelijk - werkzekerheid - mogelijkheden om zich te ontplooien Weaknesses - weinig verschil in imago tussen chemiebedrijven - oubollig en statisch imago - mastodont met weinig aandacht voor kleinschaligheid - slecht beeld van chemiesector Opportunities - geïntegreerde communicatie - ander beeld van zichzelf laten zien - verjonging doorvoeren Threats - algemene schaarste aan arbeidskrachten - aantal chemiestudenten neemt sterk af

DOELGROEP regio Antwerpen studenten chemie en scheikunde eigenschappen: - durven risico’s nemen - teamplayer - ambitieus - kwaliteitsbewust

DOELSTELLING juiste kandidaten vinden ander imago opbouwen, jong en dynamisch

STRATEGIE sollicitanten aansporen om bij A te werken NIET : wij zijn A en hebben jou nodig. WEL : wie ben jij? Misschien heeft A jou nodig. => betrokkenheid, interesse, jong beeld

CONCEPTONTWIKKELING => zie bijlage/voorbeelden

MEDIA-SELECTIE => zie bijlage/voorbeelden

1. Case B (strategische aanbevelingen) Deel II: VOORBEELDEN UIT DE PRAKTIJK 1. Case B (strategische aanbevelingen)

DOELSTELLING DOELGROEP informeren vertrouwen mogelijk via lage drempel creëren DOELGROEP Scholen en verenigingen Visie 1: leeftijd basisschool Visie 2: leeftijd laatstejaars (16-18j.) Middenstand en horeca Inwoners van Mol

BENADERING / AANPAK Scholen en verenigingen => via C.I.S. : aanpak afh. vd gekozen leeftijdscategorie Middenstand en horeca => braderij-aanwezigheid, info-tainment (afh. van inhoud en vorm spel) Inwoners van Mol => via nieuwsbrief en aangepaste nieuwsbrief.

OTS (opportunities to see) Naamsbekendheid vergroten meningen verzamelen situatie schetsen Hoe? Uitgewerkt communicatieplan Free publicity

SWOT-ANALYSE Strenghts - beschikken al over een zekere basis - contact met inwoners Mol - structurele opdeling in werkgroepen Weaknesses - kleine naamsbekendheid - onduidelijkheid omtrent het bestaan van MONA - inwoners Mol kennen MONA niet zo goed Opportunities - inwoners informeren over MONA - verschillende leeftijdscategorieën trachten aan te spreken. Threats - verschillende meningen binnen MONA - zeer technisch onderwerp - moeilijke begrippen

Communicatieplan 1) Scholen en verenigingen Ontwikkeling van een spel i.s.m. CIS. Aanbod pakket => voor scholen en verenigingen zo interessant mogelijk maken: opstellen package Via eenvoudig ‘tool’ (tekening, ballon- of klassenwedstrijd) => andere leeftijden bereiken

Reacties verzamelen => op hun beurt gebruiken voor lokale acties (het Zoeklicht, gemeentekrant, site, …) 2) Middenstand en horeca Horeca-actie Braderij => info-tainment 3) Inwoners van Mol Nieuwsbrief en alternatieve nieuwsbrief, site