PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Communicatie en draagvlak
Advertisements

De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Digitale handtekening – stad Antwerpen
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
COMPETENTIEONTWIKKELING
Oplossingsgericht coachen
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Organisatiestructuur en
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Van Oud naar Nieuw. Waarom veranderen? Omslag is vooral: De klant centraal stellen Focus op kwaliteit en resultaat.
Begeleidingsplannen GGZ
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
1 Werkwinkels Een integrale benadering xxxx. 2 Vandaag Werkwinkels - waarom?  Definitie  Doelstellingen  Uitgangspunten Wat gebeurt er in een Werkwinkel?
Congres Appreciative Inquiry
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Ervaringen Implementatie in Nederland
Een theoretische verkenning
Onthaal en service.
Op school en in de scholengemeenschap
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Personeelsmanagement
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Toekomst Financiële Functie
Van actie naar interactie
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Certificering van assetmanagement
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
Decentraal roosteren binnen een zelfsturende organisatie Praktijknetwerk arbeidstijden en roosteren
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Loopbaanpaden Een verkenning.
Onderzoeksproject Service’
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes VZW ISIS PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes

Kenmerken van de organisatie Op 10 jaar tijd uitgegroeid tot organisatie met meer dan 500 werknemers. Vooral laatste jaren zeer sterke groei 5 regio’s en ondersteunende “centrale diensten” 1 algemene directeur, 1 directeur regio’s en 1 directeur centrale diensten 5 regioverantwoordelijke + verantwoordelijke personeeldienst = MIDDENKADER Interne doorgroei als principe omwille van specifieke achtergrond en beperkte middelen.

Aanleiding van de doorontwikkeling Eind 2005, begin 2006 Behoefte aan teamdagen omwille van: Gevoel van afstand met beleid Veel nieuwe medewerkers door groei Gevoel “op zoek naar drive”

Ervaring van vorige teamdagen Vorige 2-daagsen gewerkt rond verschillende thema’s: Wat bindt ons? Waarin verschillen we? Teambuilding Positieve ervaringen voor herhaling vatbaar?

Organisatie Itineris wordt ingeschakeld Voorbereiding van een volgende teamdag / opleidingsdag Eerste gesprek middenkader: Nood aan meer diepgang De hele organisatie werd in vraag gesteld. Tegelijkertijd had de directie een gelijklopende ervaring: Groei leek tot een bepaald moment (lijn van 500 werknemers) beheersbaar en kon opgevangen worden door gerichte reorganisaties. Na die lijn van 500 werknemers bereikt te hebben was er een gewaarwording van verlies van overzicht, overal tegelijk problemen. De bestaande structuren waren letterlijk te klein voor onze organisatie Dringende noodzaak aan optimale werking financiële dienst In overleg tussen directie, middenkader en Itineris werd besloten om een “gezamenlijk verbeterscenario” op te zetten en eerst duidelijk te stellen.

Het verbeterscenario Opstellen van een gezamenlijk verbeterscenario Welke stappen zetten we nu om dit op te lossen? Waarom zetten we die stappen? Welk resultaat moet dit geven?

Welke stappen? Enerzijds proces met Procura: analyse van de huidige werking financiële dienst doorlichting administratieve processen ontwikkeling functieprofiel financiële verantwoordelijke en aanwerving van financiële verantwoordelijke Anderzijds proces rond I.T. ontwikkeling van database op maat Ten derde een participatief proces rond de brede doorontwikkeling van de organisatie oefening rond rollen en verwachtingen scherp stellen van de missie en visie van verbeterscenario naar doorontwikkeling DEZE STAPPEN VORMEN SAMEN EEN OVERKOEPELEND GEHEEL

Oefeningen rond rollen en verwachtingen Wat verwacht ik van wie binnen de organisatie? Welke rollen? Welke verwachtingen? Welke taken? Welke kwaliteiten? Resultaat: ingrijpende verandering van iedere leidinggevende functie

Scherp stellen van de missie en visie Formulering van missie en visie scherp stellen: Staan we nog achter de zelfde principes? Externe missie en interne missie Wensen we te blijven: Nabijheid Familiale cultuur / openheid Professioneel /duidelijkheid Vrijheid van handelen Individuele benadering Duidelijke missie en visie: hoe zit het met onze sociale kant? Groei? Er samen voor gaan Begeestering: actie, sneller inspelen op, …, vlot, dynamisch Communicatie, tijd voor reflectie Kwaliteit van de arbeid Procesmatig veranderen Flexibiliteit

Van verbeterscenario naar doorontwikkeling Uit oefening rollen en missie Er is meer aan de hand Ongenoegen bij medewerkers en helpsters Nood aan meer diepgang De doorontwikkeling Allesomvattend De missie en visie voorgelegd en besproken aan staf en raad van bestuur (participatie) Communicatieplan in actie Nieuw scenario Instapgesprekken leidinggevenden arbeidsvoorwaarden

SWOT-analyses Ieder team maakt een swot-analyse Scenario als hulpmiddel Directie maakt een swot en werkt een veranderingskader uit Swot-analyse Doelstellingenkader Organisatiestructuur

Nieuwe organisatiestructuur Reorganisatie van de basiswerking Afstappen van vanzelfsprekendheden Gebaseerd op missie en visie, eigenheid van vzw ISIS Met oog voor actualiteit en toekomst Professionalisering van de staf: financiën, personeelsbeleid, marketing Rol van de directeur Ondersteunend systeem vernieuwen

Tweedaagse beleidsdag Inzicht in al de SWOTS (literatuur) Verwerkt en samengevat Omgevingsanalyse Veranderingskader door de directie Nieuwe organisatiestructuur Doelstellingenkader

Resultaten Gezamenlijke bepaling van de prioriteiten 12 prioriteitsdomeinen algemeen gedragen Al de swots mee in rekening Concretisatie van de veranderingen Uitwerking basisactiviteiten Uitwerking andere prioriteiten Communicatieplan Directeur gaat naar al de vestigingen Communicatie naar de stafmedewerkers Communicatie naar de helpsters