Veldeman Bedding Generatief leren tussen ‘meester’ en ‘gezel’ (kennisoverdracht en –borging) -aanleiding: de volgende 10 jaar uitstroom 72 arbeiders (v/d 111 nu). In 2011: 11, in 2012: 13. Knelpuntberoepen! -dringende uitdaging: de meester-stoffeerder werkt nu al ½ en verlaat het bedrijf binnen het jaar Ervaringsfondsdossier!
Veldeman Bedding Trajectplan uitgewerkt voor de overdracht van de meester naar zijn opvolger = leidraad, ook voor andere trajecten in de toekomst -waarderend gesprek met Fons over de belangrijkste taken in de job & de energiegevende factoren (betrokkenheid max.) -jobstudie: diverse ‘hoeken en lagen’ rond de job van Fons worden betrokken wat ziet ge als de kern van de job van Fons?
Veldeman Bedding
O.b.v. gesprekken: functiebeschrijving en competentieprofiel; Fons blijft steeds betrokken - nuttig voor de selectie, aanwerving en leren tussen Fons en zijn opvolger (leertraject) - cultuurdoorbreking (met verschillende lagen en hoeken samen iets doen) wordt zeer enthousiast onthaald
Veldeman Bedding Leertraject opvolger diverse ‘leerlijnen’ 1)Coaching in het werk: werken met wekelijkse opdrachten, leren uit ervaring, samenzitten met Fons voor bijsturing Opdrachten worden stelselmatig uitdagender gemaakt, alle types werk
Veldeman Bedding 2) Aantal aspecten uit competentieprofiel worden projectmatig opgenomen: duidelijk project dat zelfstandig met ondersteuning van collega’s/leiding dient opgepakt worden -Kennisborging door opvolger: kritische zaken neerschrijven (zowel inhoudelijke kennis, ontbrekende ervaringskennis als ‘de weg in de organisatie’ kennis) en delen met collega’s/leiding
Veldeman Bedding 3) Opleidingsmodules door externen of collega’s 4) Regelmatige evaluaties en bijsturingen -Wekelijkse feedback (opvolger & Fons) -Maand. opvolgingsgesprek o.b.v. compet.profiel (opvolger & Fons) -3-maandelijks een uitgebreide stand van zaken (opvolger, Fons, HR, leidinggevende)
Veldeman Bedding