Wiskunde in de tweede fase: op weg naar 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Overzicht recent onderzoek Annemarie van Langen, ITS/RU
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
ICT tussen hoop en vrees
Taal en rekenen in het mbo
Amsterdam 21 maart 2013 Maarten Pieters bètaprogramma’s vanaf 2013.
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Bétapartnersconferentie
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Nieuwe Natuurkunde Pilot en syllabus.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
De nieuwe syllabus scheikunde
Wiskunde in Technologie
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
NVvW Wiskunde in 4 vwo in een digitale leeromgeving Paul Drijvers Freudenthal Instituut Ton Erich Oosterlicht College Carel van de Giessen Almende.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
Analytische meetkunde
Veldraadpleging Wiskunde D
Natuur, Leven en Technologie: de actuele stand van zaken
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Voorlichting HAVO-3 en VWO-3. Leerjaar 2 leerling kiest leerroute resultaten leerling CSG Beilen adviseert.
Het (nieuwe) betavak NLT
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Profielkeuze voorlichting Presentatie : M. Speetjens (Coördinator in-uitstroom/decaan)
havo wiskunde A Tom Eitjes
havo en vwo wiskunde B Wim Doekes
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Bètaonderwijs in verandering Kerst Boersma bèta5 ECENT 2009.
Wateringse Veld College Missouri 1 ouderavond havo/vwo 3 voorlichting Tweede Fase.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Januari 2012Profielkeuze 3 havo Linda van Vliet decaan havo afdeling Profielkeuze havo 2012.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
ECENT 12 mei Bètavernieuwing na 2010 tijdpad invoering nieuwe examenprogramma’s gericht op invoering in 2013 –nieuwe NLT zeker in 2012 nieuwe.
Profielkeuze Bovenbouw
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Het centraal examen vmbo, sprong in het duister of voorspelbaar?
De Rotterdamse Business Case
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
Transcript van de presentatie:

Wiskunde in de tweede fase: op weg naar 2010 Paul Drijvers Secretaris cTWO p.drijvers@fi.uu.nl www.ctwo.nl Mee: algebraboek, nummer NAW, PISA-boekjes, visiedocument cTWO Drie contexten op A4tje afdrukken. Opgestuurd als pdf: algebra ICT en symbol sense (NW) en algebra NAW Ergens nog iets van proces en object dualiteit

Grote lijn De weg naar 2010… … loopt via 2007. Snapshots Keuzes voor scholen

De weg naar 2010 Per 2010 (klas 4 havo-vwo): Samenhangend bètaonderwijs Uitdagend bètaonderwijs Doorstroomrelevant bètaonderwijs Grote instroom in bèta vervolgonderwijs

De weg naar 2010 OCW PBT Profielcie M Profielcie N CEVO Na Sk Bi Wi NLT SLO Cito

Vernieuwingscommissies en stuurgroepen Natuurkunde (NiNa) www.nieuwenatuurkunde.nl Scheikunde www.nieuwescheikunde.nl Biologie (cVBO) www.nibi.nl, klik door naar cVBO Wiskunde (cTWO) www.ctwo.nl Natuur, Leven en Technologie (NLT) www.betavak-nlt.nl

cTWO Commissie Toekomst WiskundeOnderwijs, initiatief Voorzittersoverleg wiskunde in 2004 Status Vernieuwingscommissie Wiskunde Penvoerder: Freudenthal Instituut Financiering: Platform Bèta Techniek Zie www.ctwo.nl

Samenstelling cTWO: Roel van Asselt Frits Beukers Jan Blankespoor Henk Broer Paul Drijvers (secretaris) Swier Garst Carel van de Giessen Rainer Kaenders Wim Kleijne Marian Kollenveld Mark Peletier Dirk Siersma (voorzitter) Anne van Streun Chris Zaal Coordinatie wiskunde D: Pauline Vos

Visie op de toekomst “De commissie Toekomst wiskundeOnderwijs heeft voor de jaren na 2010 een toekomstperspectief voor ogen waarin gemotiveerde leerlingen onder leiding van enthousiaste leraren werken aan zinvolle wiskundige inhoud door middel van inspirerende didactische werkwijzen.”

Taakstelling cTWO: Examenprogramma's voorstellen voor wiskunde A, B, C en D van havo en vwo per 2010; Voorbereidende ontwikkelingen in gang zetten voor wiskunde C van vwo en wiskunde D voor havo en vwo per 2007; Adviseren over doorlopende leerlijnen wiskunde; Advisering over didactische ontwikkelingen. Het gaat vandaag over punt 2.

Werkwijze cTWO cTWO Resonansgroep Secretaris Coordinator wD Progcie cTWO Werkgroep C Progcie Progcie Werkgroep DM Werkgroep AM Werkgroep TA

Partners OCW / PBT Hoger Onderwijs (WO, HBO) VO-scholen Docenten NVvW Verzorgingsinstellingen (met name SLO) Lerarenopleidingen Uitgevers

Naar examenprogramma’s 2010 7 examenprogramma’s (vwo ABCD, havo ABD) cTWO programmacommissies, aangevuld met externen, met name docenten Afstemming OCW, CEVO, Cito, SLO, b5 Veldraadplegingen Globale programma’s en syllabi in concept gereed: zomer 2007

Activiteiten cTWO 2006-2007: Visiedocument en veldraadpleging Ontwikkelgroepen wiskunde C en D Experimenteer- en volgscholen wiskD in B12 (via Universumprogramma) Regionale steunpunten wiskunde D in HO Programmacommissies examenprogramma´s PR en voorlichting

Activiteiten cTWO 2007-2008: Per 2007 schoolexperimenten met (delen van) nieuwe programma’s Onder voorbehoud: Wiskunde C: deelmodules? Wiskunde D: geheel? Wiskunde A en B: deelmodules?

Experimenteerfase 2007 - 2010 Experimentele programma’s integraal op een beperkt aantal experimenteerscholen Ervaringen monitoren Programma’s bijstellen Doorlopende leerlijnen ob-bb en vo-ho Invoering definitieve programma’s 2010 (vierde klas)

2007: herijking tweede fase Herijkingsoperatie Beperkte aanpassingen Herverkaveling Met ingang van 2007 klas 4 havo-vwo

2007: herijking tweede fase PEP operatie: CEVO-PEP commissies Eindtermen globaliseren Subdomeinen verdelen over CE – SE Syllabus met gedetailleerde eindtermen voor subdomeinen in CE Handreiking voor schoolexamen met voorbeelden Resultaten: www.digischool.nl/wi/wiscom/examenprog-2007.htm www.tweedefase-loket.nl

Schema havo 2007

Schema vwo 2007

2007: herijking tweede fase Wiskunde: Zeven programma's in plaats van acht Geen wiskunde in havo CM Geen deelvakken Geen overlap A-B Nieuw: wiskunde C (alleen vwo) en D Niet alle stof op CE (streven OCW: 60%) Veranderingen in slu's

2007: herijking tweede fase Wiskunde havo minimaal: Profiel 1998 2007 CM A1 (160) ---------- EM A12 (280) A (320) NG B1 (320) NT B12 (440) B (360)

2007: herijking tweede fase Upgraden en uitbreiden havo: Profiel Verplicht deel Profielkeuze vak CM --- EM A  B NG NL&T NT B D, NL&T Daarnaast nog mogelijkheden om (delen van) wiskundevakken in vrije ruimte te kiezen, bijvoorbeeld Stat&kans uit wiskunde A of heel wiskunde D voor leerling van NG of EM die wiskunde B kiest. Dubbelkeuze A – B is niet meer mogelijk.

2007: herijking tweede fase Wiskunde vwo minimaal: Profiel 1998 2007 CM A1 (360) C (480) EM A12 (600) A (520) NG B1 (600) NT B12 (760) B (600)

2007: herijking tweede fase Upgraden en uitbreiden vwo: Profiel verplicht deel Profielkeuze vak CM C  A of B --- EM A  B NG NL&T NT B D, NL&T Daarnaast nog mogelijkheden om (delen van) wiskundevakken in vrije ruimte te kiezen, bijvoorbeeld Stat&kans uit wiskunde A of heel wiskunde D voor leerling van NG of EM die wiskunde B kiest. Dubbelkeuze A – B is niet meer mogelijk.

2007: herijking tweede fase Inhoudelijke koerswijzigingen: Geen kans en stat in wiskunde B Meer aandacht voor algebraische vaardigheden (subdomein A5)

2007: herijking tweede fase Algebraïsche vaardigheden: Wiskunde A (HAVO): Leerlingen moeten, binnen de kaders van hun programma een uitleg over een strategie kunnen volgen en de stappen narekenen. Ze moeten in eenvoudige situaties zelf enkele tussenstappen kunnen bedenken om een vooraf geformuleerd einddoel te bereiken.

2007: herijking tweede fase Algebraïsche vaardigheden Wiskunde B (HAVO): Leerlingen moeten meer inzicht tonen in oplossingsstrategieën, in structuur van formules, ze moeten meer stappen naar een doel zelf kunnen bedenken en dus moeten ze meer vaardigheden beheersen en meer basiskennis hebben.

Snapshot: Toegepaste analyse havo D Beetje persoonlijk gekleurd. Belangrijkste accentverschuivingen (zie ook visiedocument): authentieke contexten, en niet altijd / niet te veel, en voor N ook beta-gekleurd Meer geintegreerde algebraische vaardigheid ICT moet wiskunde niet in de weg staan Dit voorbeeld: echte context uit betasfeer, wet in plaats van modelaanname op basis van curve fitting, ICT hulpmiddel,

Snapshot: Dynamische modellen vwo D Dus: “alle oplossingen zijn veelvouden van de e-macht” Accenten hier: ICT hulpmiddel, maar daar blijft het niet bij Algebra op natuurlijke manier bruikbaar om Richtingsveld bij y ’ = y

Snapshot: Algebra in meetkunde vwo D Hier is meetkunde de context Cabri kan worden gebruikt voor exploratie Zekerheid wordt verkregen met algebra Een parabool wordt gesneden door een lijn die wordt verschoven. Het midden van de twee snijpunten lijkt zich over een verticale lijn te bewegen. Is dat echt zo?

Snapshot: Kansrekenen en statistiek vwo AC Authentieke context uit beroepspraktijk en het echte leven.

Keuzes voor scholen / secties / docenten Onderwerpen op SE van wiskunde ABC Experimenteren met ABC voor 2010 Wiskunde D en/of NLT per 2007 aanbieden Inhoudelijke invulling wiskunde D Schoolmodel of samenwerkingsmodel Schoolboeken of ander materiaal Organisatorische invulling wiskunde D: Kans-stat voor AD samen Havo-vwo samen Combinatie D-NLT Regionale samenwerking