WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Advertisements

U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Natuur en natuur beleving in de BSO 2
Resultaten Rekentoets
Meerwaarde werken met ICT bij wiskunde
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Drieslag functioneel rekenen
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Maak je eigen problemen
wiskunde in vernieuwd vmbo
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Rekenen en Rekenproblemen
Wiskunde in vernieuwd vmbo Freudenthal Instituut, Vincent Jonker, Monica Wijers bijeenkomst 2 9 februari 2006.
Welp op het ATC Ontwikkeling en implementatie van ict-wiskundeonderwijs.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Aardrijkskunde Welkom Klas 2.
WisWeb op KIC2002 woensdag 10 april Freudenthal Instituut.
WELP, ict implementatieproject Wiskunde En LesPraktijk studie(mid)dag woensdag 26 november 2003.
Welkom.
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Werken op de Muiswerkmanier. Onderzoek toont aan Didactische mode.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Pilot leerwinst en toegevoegde waarde in het voortgezet onderwijs
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Programma Eindpresentatie ICT-2000 Het project ICT 2000: –Doelen, Opzet, Werkwijze Website presentaties –De site, didactisch.
Get Into Rugby Doel: het aantal rugbyspelers in Vlaanderen verhogen via de scholen door de leerlingen en leerkrachten de waarden en principes.
Kwantumfysica Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Info avond groep 3 17 september 2015
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Digitale (vak)didactiek voor toekomstige leerkrachten via USolv-IT SoE-project.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Digitale mogelijkheden voor leerlingen met lees- en schrijfproblemen
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Interactief oefenen, formatief toetsen
Vragen, wat voor vragen?.
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Het 24 spel.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Les 5 Hoofdstuk Ecologie
Toetsing Vakdidactiek 2.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag

soorten applets “model” applets ter ondersteuning van de begripsvorming en het inzicht “oefen” applets voor het oefenen (en eigen maken) van vaardigheden “tool” applets (model en oefen) als gereedschap bij het oplossen van een probleem (zoals een GR of ZRM)

Soorten gebruik Als demonstratie (door docent of leerling) In de les in computerlokaal, met werkbladen (of zonder) In of buiten de les (thuis), bijvoorbeeld als oefening Bij toetsen (nog weinig ervaring) Terugkomen op appletgebruik in les

(meer)waarde van applets n Motivatie (leuk, spel) n Leerlingen werken op eigen niveau n Meer aandacht voor individuele verschillen n Op meerdere manieren inzetbaar: oefening, exploratie, begrips-ontwikkeling, toets,... n Klein en eenvoudig n Gedetailleerd op model kunnen ingaan (visueel, dynamisch,...)

ICT-implementatie, met discussie Peter van Wijk, APS-wiskunde Toekomstige applets Peter Boon, Freudenthal Instituut