1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Digital Playground Programma workshop 4 april
HAVO-HBO HBO-BT Cees Terlouw & Marian Kienhuis
Wiskunde in de Tweede fase
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Fontys Junior Academie aansluiting vo-hbo
ICT tussen hoop en vrees
Sjef van Gisbergen St. Gregorius College Freudenthal Instituut Utrecht
Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier
Een “Beter Bèta School”?
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Presentatie van de 4 profielen in het regulier onderwijs
Welkom.
Wiskunde in Technologie
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Schoolexperimenten Wiskunde D juni 2006 Utrecht
Massaliteit en Diversiteit Onderwijsdag Wie, Wat, Waar Jan van Groenendael Hoogleraar Aquatische Ecologie Vice-dekaan Onderwijs Faculteit NWI Massaliteit.
De 2015 programma’s wiskunde B van havo en vwo
De 2015 programma's wiskunde B van havo en vwo
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Wiskunde A, B, C en D op het vwo
Informatieavond profielkeuze vwo 3
Wiskunde in de tweede fase: op weg naar 2010
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
Analytische meetkunde
Veldraadpleging Wiskunde D
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
10e editie voor de Tweede Fase
PABO Bedrijfseconomie Life Science KEUZEBEGELEIDING IN HAVO-3.
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
Landelijk Ontwikkelpunt NLT Docent Greijdanus Zwolle (bi, anw)
Vernieuwde wiskunde programma’s
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Wiskunde A, B en D op de Havo
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
10e editie voor de Tweede Fase
Concept examenprogramma
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
WELKOM Ouders / Verzorgers leerlingen 4HTL.. Vervolgstudiekeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen.
Profielkeuze informatieavond havo/vwo 3 Dinsdag 29 september 2013.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
2 APRIL 2013WIM BEINDORFF, SEC, TU DELFT NLT NATUUR, LEVEN EN TECHNOLOGIE.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Zevenjaarwerkenaan het “WAT” Slotwoord Gerard van Koten VzStuurgroep.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Natuur Leven en Technologie
Informatie voor ouders groep 8 over:
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Welke “wiskundes” zijn er?
Informatie voor ouders groep 8 over:
Tijd voor een nieuw PTA voor LO in de bovenbouw HV
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
Transcript van de presentatie:

1 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start Inhoud slottoespraak 1.Scope en betekenis van wiskunde D 2.Eerste ervaringen 3.Toekomst Roel van Asselt lid cTWO

2 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 1 de DE start 1 Scope en klimaat: Ontstaan als “politieke” keuze en doekje voor het bloeden Doelstellingen niet altijd goed begrepen (Wiskunde B moet een goede aansluiting HO regelen) Bijstellingen in 2010 mogelijk, ook uitruil B-D Visiedocument is positief over de mogelijkheden Branche-organisaties vertonen (nog) weinig affiniteit (steunpunten, toelatingsvoorwaarden) Relaties met andere vernieuwingscommissies voor betavakken: in aanleg positief en constructief (afstemming wiskunde-natuurkunde)

3 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 1 Noodzaak versterking positie Wiskunde De natuurwetenschappen zijn geschreven in de taal van de wiskunde ( Galilei ) Een wetenschap heeft net zoveel inhoud als dat zij wiskunde bevat ( Leonardo da Vinci ) Kenniseconomie vraagt ‘goede’ beta’s, samenleving mathematiseert (coalitie-akkoord / advies Profiel Cie.s) “ Mijn technische opleidingen gaan nergens meer over ” ( opleidingsdirecteur Saxion ) Wiskunde als positieve “discriminant” van N-profielen en beta-studies ( lica 2006 ).

4 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 1 Steunpunten Op dit moment 9 steunpunten Waarvan er 1 met 1 hogeschool, 3 met 1 universiteit, 4 met 1 universiteit en 1 hogeschool, 1 “stand-alone”. Hoofdactiviteiten: uitwisselingen van ervaringen (aantallen en inrichting van het programma), scholing en productontwikkeling, uitproberen van producten, onderzoek naar sharing.

5 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 2 Ervaringen (organisatorisch) met de experimenten Afwisselende beelden, soms: in combinatie modulen NL&T, verplicht voor alle NT-leerlingen (dan geen NL&T), nog afwachtende houding ivm. aantallen en mogelijkheden tot combi-scholen, verhindert tekort aan leraren het aanbod van wisk. D combinatie wisk A en D voor Statistiek&Kans (?) combinatie havo en vwo op onderdelen of leerjaren leerlingen veel alleen (zelfstandig) laten doen (vanuit ELO) inpassing in lopende en (nieuwe) masterclasses HO HO-VO-mobilteitacties PBT combineren met WiskD- ontwikkeling en -uitvoering (idem NL&T, O&O, Inform.)

6 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 2 Inhoudelijke aspecten binnen de experimenten VWO: Analytische meetkunde, dynamische modellen (herstart) domeinspecifieke verdiepingen, Besliskunde complexe getallen, cryptologie, wiskunde in wetenschap (diverse onderwerpen)

7 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 2 Inhoudelijke aspecten binnen de experimenten HAVO: TA 2: modelleren en verdieping Wiskunde B, positief: machten en evenredigheden Statistiek: verdieping Ruimte meetkunde 2 met beperkt vectorrekening Besliskunde Wiskunde en Educatie Wiskunde en Technologie (beperkt)

8 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 2 Ervaringen (pedagogisch/didactisch) met de experimenten Veel elan en enthousiasme bij participerende docenten, overwegend ook bij leerlingen Algebraïsche vaardigheden nog onder de maat Oplosvaardigheden in nieuwe context: lastig Abstracties verlopen moeizaam, werken met parameters en zonder ICT…. Leerlingen hebben geen hekel aan “sommen” maken.

9 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 2 Verschillen Havo Vwo aanpak Geen theezakjesaanpak; Havo: op zoek naar meer beroepsaspecten; Vwo: wiskundige verdieping; Regionale aanpak Hbo-Havo blijft achter; redenen: geen omvangrijke eerstegraads-lerarenopl. in Hbo, wiskunde sec is geen aansluitende hbo-studie, wiskunde verliest (helaas) aan betekenis in technische opleidingen en is uit economische opleidingen verdwenen.

10 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 3 Toekomst (programma’s 2010) (Afhankelijk van uitkomsten experimenten) Bijstellingen op onderdelen Meer afstemming op contexten uit andere beta-vakken (visiedocument, PC’s) Onderhoud algebraische vaardigheden rode draad door gehele B- en D- programma’s

11 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 3 Ter overweging: Havo: modelleren in Havo als zwarte draad door het gehele B en D programma (contexten gericht op beta-vakken en beroepen) Vwo: meer aandacht voor redeneren (bewijzen?) als gele draad, ook binnen analyse. Beide: maak van wiskunde B en D één vak, in het N&T- profiel, met voldoende doorstroomrelevantie; bij combineren is heroverweging CE/SE acceptabel.

12 Studiedag cTWO Utrecht 13 juni 2007 de DE start 3