Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
L&B in het MBO.
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Werkveldtraining 26 september 2013
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Rekenen en Rekenproblemen
wiskunde in vernieuwd vmbo
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Het Rekennet Een project van het Freudenthal Instituut met als doel het ondersteunen van leraren basisonderwijs bij rekenen-wiskunde Sociale Netwerk Rekenweb.
Freudenthal Instituut
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Grote Rekendag a minor problem Vincent Jonker, fi Leo Prinsen, ipabo.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
8 november 2012.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
InstapthemaPeriode 1 instapthemaPeriode 2 EXIT procedure één IT gehaald? ja nee Periode 3 Instapthema en BPV Periode 4 EXIT procedure twee IT’s gehaald?
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Leren in nieuwe contexten
Een blik op de Kwalificatiedossiers
De kubus van CSPE succesfactoren!
Aan de slag met het dossier Dienstverlening
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Mijn opleidingsbeeld.
Bestuurlijke aanbesteding dagbesteding Walcheren 1 21 oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Implementatie Bestuursrechtelijke Geldschulden Implementatie Bestuursrechtelijke geldschulden 4 e tranche Awb Hoe te komen tot een succesvolle.
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Referentiekader & Examinering Gebruikersbijeenkomst Rekenblokken Kees Corbet 10 november 2010.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Het proces om te komen tot een leerlijn programmeren in het basisonderwijs Programmeren is geen taal, het is materiaal om mee te bouwen Mark Vrolijk, Directeur-Bestuurder.
4Cyourway 16 december Leren, Loopbaan & Burgerschap 7 ‘kerntaken’ 21 ‘werkprocessen’ 19 SHL-competenties’
LEREN, LOOPBAAN EN BURGERSCHAP en 4C Conferentie 4C your way 16 december 2008Agnes Jansen AOC Raad Doride de Bruijn Helicon.
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
De juiste route naar het juiste doel
Van receptuur naar referentie
Transcript van de presentatie:

Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk

Versie 0.9

Terugblik op het proces Start project eind 2006 –startnotitie –projectplan maart 2007 Samenstelling team Opeenvolgende activiteiten –tweedaagse januari 2007 –vergaderingen kernteam Afstemming met diverse betrokkenen Versie 0.9 december 2007

Blik in het raamwerk Zie:

kernteam

Raamwerk Referentiedocument voor rekenen/wiskunde in kwalificatiedossiers en in het brondocument LLB Raamwerk voor rekenen/wiskunde in breder kader

Doelen Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken en inhoud en niveau(s) aan te duiden Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’) Het gaat om het gebruiken en toepassen van rekenen/wiskunde

Keuzes gemaakt over: Niveaus – hoeveel, welke? Inhoud – welke deelgebieden? Cellen – welke andere aspecten? Keuzes gemaakt op basis van: Expertise betrokkenen Nationale bronnen oa raamwerk MVT Internationale raamwerken

voorbeeld: kolom

kolommen Rekenwiskundige deelgebieden, maar dan zoals ze zich voordoen in toepassingen In termen aangeduid die herkenbaar zijn vanuit ‘de praktijk’ (voor niet-wiskundigen)

voorbeeld: rij X2

Rijen = niveaus naar boven toe, toenemend: –complexiteit van de situatie –(on)bekendheid van situatie –aantal (rekenwiskundige) handelingen –abstractiegraad –verantwoordelijkheid en risico’s soms ook: ‘lastigere’ reken/wiskunde ‘onderwerpen’

vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Detaillering is voorbeeldmatig, geen afstreeplijst Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter

Wat kan er met het raamwerk? Voorbeelden van het gebruik van rekenen/wiskunde in een cel plaatsen Reken/wiskundeprofiel bepalen voor elk kwalificatiedossier (elke uitstroomvariant!)

Voorbeelden plaatsen even oefenen

Voorbeeld 1 Waar plaats je dit?

Voorbeeld 2 Waar plaats je dit?

Voorbeeld Waar plaats je dit?

Samenvatting Het gaat om het gebruiken van wiskunde Elk voorbeeld van gebruik kan in een cel worden geplaatst –De reken/wiskundige inhoud bepaalt in welke kolom –In welke rij (niveau) wordt bepaald door aspecten als complexiteit, context, vertrouwdheid, reken/wiskunde handelingen

van voorbeelden naar dossier profiel rekenen/wiskunde in de kwalificatiedossiers

Situatie nu grote variatie wb rekenen/wiskunde in dossiers –staat op allerlei plekken wel en niet –impliciet of expliciet –soms algemeen (‘rekenvaardigheden)’ soms specifiek

Implementatie raamwerk in dossiers Samen met colo Kenniscentra

Hoe? Nodig –goede kennis van de beroepspraktijk –goed beeld van de breedte van rekenen/wiskunde –alle cellen van het raamwerk – om te bladeren Werkwijze –nu met hulp (raamwerk experts) –voorstel voor aanpak (= geen dogma) –iteratief proces

Profiel per opleiding vaststellen –beschrijf bij de kerntaken (of werkprocessen) concrete voorbeelden waarin rekenen/wiskunde gebruikt wordt. Prioriteer deze als nodig! –verdeel deze vb over de vier kolommen –orden dan per kolom naar niveau –zoek de rij waarin je meest complexe voorbeeld past, gebruik mn de subvaardigheden en de voorbeelden – check met de buren (verticaal) ! –doe het ook eens andersom: blader door de cellen van het raamwerk, herken vb en koppel ze aan kerntaken of werkprocessen

Vragen is het wenselijk ook op andere plaatsen in het dossier rekenen/wiskunde op te nemen? zo ja, hoe gedetailleerd? voor- en nadelen.. is het wenselijk een toelichting of onderbouwing te geven (servicedocument) bij het gezette profiel? uitvoerbaar? …

Andere aspecten

Beheersingsniveaus voor burgerschap - voorstel Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Niveau 4

Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen Verwijst naar raamwerk Burgerschapsniveau afgestemd 2F Onderhoudsverplichting (rekenen op vmbo verplicht) Genuanceerd wb niveaus rekenen/wiskunde mbo

Centrale examinering taal en rekenen ?

slot raamwerk staat online, interactief en pdf (download) contactgegevens: