Raamwerk rekenen/wiskunde mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
L&B in het MBO.
Taal en rekenen in het mbo
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Wiskunde en het nieuwe leren scenario5
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
’n app a day ‘n App a Day doe je voordeel er mee Noordwijkerhout, 1 februari 2014 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut.
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
22 en 24 mei 2013 Monica Wijers, Vincent Jonker Freudenthal Instituut
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
pilot Horeca en pilot Toerisme/ Recreatie
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Fronter als e-portfolio
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Rekenen en Rekenproblemen
Taalontwikkeling in mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Ex Examenprofiel als maatvoering
Marianne Driessen, Landelijke ontwikkelingen Rekenen als basisvaardigheid Stand van zaken, 11 november 2008.
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Rekenen en Rekenproblemen
Werken met het raamwerk rekenen/wiskunde mbo Colo, 15 mei 2008 vincent jonker, victor schmidt, arthur bakker, monica wijers projectgroep raamwerk.
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Over rekenen gesproken
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
8 november 2012.
Werken aan kwaliteit gl met de juiste instrumenten.
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Titelpagina.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Een blik op de Kwalificatiedossiers
De kubus van CSPE succesfactoren!
Programma Even terughalen: waarom Entree en voor wie?
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Van receptuur naar referentie Nieuwe kwalificatiedossiers bieden houvast en ruimte Peter Cras, procesmanager kwalificatiestructuur, mei 2006.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Rekenpiloot 14 oktober 2011 methode-gebruik Freudenthal Instituut, Vincent Jonker.
November 2012 Rekenpiloot Onderweg naar een doorlopende leerlijn rekenen vmbo-mbo Caroline van Eijk, Albeda College Rotterdam Caroline Ritburg, Geuzen.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
‘n App a Day doe je voordeel er mee
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transcript van de presentatie:

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo Zadkine 19 mei 2008 vincent jonker, arthur bakker, monica wijers

Rekenen/wiskunde in een beroepsopleiding ?! Roept u maar! in uw eigen opeleiding…….. in de opleiding tot..... administrateur all round metselaar apothekersassistent autotechnicus fotograaf www.beroepenbank.nl/content_video_gr.jsp?id=2289 agrarisch ondernemer www.beroepenbank.nl/content_video_gr.jsp?id=2261

Het zit er in: Tijd plannen, bijhouden Rekenen met procenten Meten en wegen Productinformatie lezen en gebruiken Mengen, verdunnen, Tekening lezen Hoeveelheden berekenen …

Waar staat dat dan? KSE/KSB? Kwalificatiedossiers?

Wat valt op? Grote verschillen tussen dossiers Rekenen/wiskunde vaak impliciet Zorgen: Bij ‘exacte/technische’ opleidingen: rekenen/ wiskunde verdwijnt Bij ‘zorg’ en ‘sociale’ opleidingen: rekenen/wiskunde is verzwaring (blokkade) Media en politiek: ze kunnen niet meer rekenen

Raamwerk rekenen/wiskunde mbo 6

Raamwerk rekenen/wiskunde Om rekenen/wiskunde zichtbaar te maken en inhoud en niveau vast te leggen Om communicatie te vergemakkelijken (het is niet altijd makkelijk: ‘in een beroepsopleiding praten over theorie’) Het gaat om het gebruiken en toepassen van rekenen/wiskunde

Versie 0.9 http://www.fi.uu.nl/mbo/raamwerkrekenenwiskunde/

9

Opdrachtgever GPM 10

kolommen Rekenwiskundige deelgebieden, maar dan zoals ze zich voordoen in toepassingen In termen aangeduid die herkenbaar zijn vanuit ‘de praktijk’ (voor niet-wiskundigen)

voorbeeld: kolom

Rijen = niveaus naar boven toe, toenemend: complexiteit van de situatie (on)bekendheid van situatie aantal (rekenwiskundige) handelingen abstractiegraad verantwoordelijkheid en risico’s soms ook: ‘lastigere’ reken/wiskunde ‘onderwerpen’

voorbeeld: rij X2 14

vulling cellen Globaal niveau: ‘een zin’ Detailleren volgens vast format Detaillering is voorbeeldmatig, geen afstreeplijst Vaardigheid één zin Deelvaardigheden verschillende zinnen Voorbeelden/Situaties voorbeelden Achterliggende wiskunde wiskunde erachter 15

16

Voorbeelden plaatsen in het raamwerk

Voorbeeld 1 Waar plaats je dit?

Voorbeeld 2 Waar plaats je dit?

Voorbeeld 3 Waar plaats je dit?

Voorbeeld 4 Waar plaats je dit?

Voorbeeld 5

En de basisvaardigheden? niet te typeren in het raamwerk wel als een onderliggende laag

Expertgroep doorlopende leerlijnen taal en rekenen Verwijst naar raamwerk Burgerschapsniveau afgestemd 2F Onderhoudsverplichting (rekenen op vmbo verplicht) Genuanceerd wb niveaus rekenen/wiskunde mbo

Keuzes maken over... beginnen met basisvaardigheden of met beroepstaken? basisvaardigheden kaal onderhouden of door het gebruik? hetzelfde voor iedereen of differentiatie? basisvaardigheden wel of niet apart toetsen? .......

Rekenen/wiskunde in llb

Beheersingsniveaus voor burgerschap - voorstel en 2f Niveau 1 Niveau 3 Niveau 4

mbo niveau 2 DLL niveau 2F

niveau rekenen/wiskunde in llb Kan hoger of lager zijn dan niveau in dossier Aan werken in kerntaken burgerschap Los daarvan specifieke doorstroomprogramma’s (Centrale) examinering of toetsing? Onderwijs én examinering: het document Leren, Loopbaan en Burgerschap maakt deel uit van het onderwijs én de examinering. In dit opzicht wijkt de status van het document dus niet af van die van Leren en Burgerschap, verbonden aan de eerste generatie kwalificatieprofielen met het oude format.

Centrale examinering taal en rekenen ?

Hoe verder met het raamwerk rekenen/wiskunde?

Implementatie raamwerk (1) Samen met colo en Kenniscentra

Implementatie raamwerk (2) Samen met opleidingen Uitwerken beheersingsniveaus Reken/wiskundebeleid Inrichting onderwijs Rol docenten Toetsing Intake Onderwijsmateriaal ..... Leerlijnen Relatie met LLB ....

Implementatiescenario’s Beoogde resultaten Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Versie 1.0

Implementatiescenario’s Aanpak Reken Handreikingen Implementatiescenario’s Validatie Versie 1.0 Pilots Resultaten

Veelgestelde vragen

Integratie vs apart vak Integratie kan, mits …… Rekenen/wiskunde zichtbaar gemaakt Heldere standaarden en ‘op niveau’ aanwezig Beoordeelbaar (stelt ook eisen aan beoordelaars) Soms (ook) nodig: Basiskennis en vaardigheden ‘ophalen’ Ondersteunend traject (individueel?) Doorstroomtraject Is in eerste instantie zaak van opleiding

Docenten rekenen/wiskunde Zijn er docenten rekenen/wiskunde nodig? Afhankelijk van onderwijsmodel Als experts binnen opleidingsteam Als beoordelaars van rekenen/wiskunde in beroepstaken Als ontwerpers van rekenen/wiskunde in beroepstaken …..

Les- en toetsmateriaal Is er (nieuw) materiaal nodig? Hangt af van huidige situatie op opleiding 24 cellen = 24 modulen lijkt niet passend Onderhoud kan (deels) via gebruiken Opfrissen en remediëren Doorstroommodules Goede voorbeelden van geïntegreerde beroeps- en burgerschapstaken wenselijk …….

slot raamwerk staat online, interactief en pdf (download) contactgegevens: v.jonker@fi.uu.nl