WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Planning Korte terugblik paragraaf 1.3 [5 min]
Advertisements

Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
in de bovenbouw van HAVO en VWO
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
3 W.-Afrika, grondstoffenrijk maar industriearm
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
SYSTEEM AARDE VWO.
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Begrippen par. 1 t/m 3 Global cities: diversiteit > integratie of segregatie Favela’s en ‘gated communities’ Megasteden > drie factoren verklaring groei.
Voorbereiding op het eindexamen Geert van den Berg, eindredacteur buiteNLand Harrie Mennen, auteur buiteNLand.
De Geo voor de tweede fase
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De nieuwe syllabus scheikunde
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
P1.3 Het platteland: Verval of herstel?
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Paragraaf 2.2 Europa: oude kernregio met rimpels
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Landbouw in Europa Mededelingen: Planning:
Par. 4.3 Handel, investeringen en migratie.
Samenvatting: hoofdstuk 1
De nieuwe editie van buiteNLand Tweede Fase
De Geo vmbo bovenbouw 3e editie
De Geo 2e fase 4e editie Waarom, Wat en Hoe?.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Hoofdstuk 3 Wereld: stedelijke gebieden in de VS Paragraaf 3
Les 20 (ma. 26 okt. 2009) - t/m par. 19 af? - par. 12 en 15 - maken wb blz nakijken - herhalen - sv teksten - po (eigen omgeving)
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
AARDRIJKSKUNDE.
Schematische samenvatting
Hoofdstuk 3 Actuele vraagstukken in Zuidoost-Azië Paragraaf 8 t/m 14
Hoofdstuk 2 Globalisering Paragraaf 6 t/m 8
Van slow world tot fast world
Hoofdstuk 2 De wereld, systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Met lokale handelsnetwerken een nieuwe economische orde ontwikkelen
Hoofdstuk 2 De wereld, een regionaal mozaïek
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
Chemie Overal, 7 e editie (2017) Woudschoten Chemie, 6 november 2015 Peter Koopmans.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Herziening examenprogramma en syllabus Albert van der Kaap
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
Boeren en tuinders zijn en blijven betekenisvol voor de samenleving! Hans Huijbers VVD bijeenkomst Bernheze 21 mei.
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Paragraaf 13.6 Globalisering.
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Hoofdconcepten en eindtermen
Door: Gerard Rozing (CvTE)
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Pilot maatschappijwetenschappen
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
1.1 Globalisering: one world?
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
Transcript van de presentatie:

WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein Ingrijpende herziening Geactualiseerd Nieuwste cijfers Actuele ontwikkelingen Oost-Azië BRIC(S)-landen De Islamitische wereld Betekenis C-P-theorie en Triade verschuift snel Steeds meer Tijgers / Brazilië-Rusland?-India-China-South Africa (?)

Inhoud dekt exameneisen af Stapsgewijs opbouwen van de opdrachten WERELD GLOBALISERING Inhoud dekt exameneisen af Stapsgewijs opbouwen van de opdrachten Analyserende vragen stimuleren kritisch denken One liners ter discussie, zoals : Globalisering vergroot de sociale verschillen Globalisering vergroot de ruimtelijke ongelijkheid Globalisering vergroot de algemene welvaart

Europa: eenheid en verbrokkeling Oost-Azië: verscheidenheid WERELD GLOBALISERING Vanuit perspectief en begrippenapparaat van globalisering... ...focus op regio’s: Cultuurgebieden Europa: eenheid en verbrokkeling Oost-Azië: verscheidenheid Afrika: met zijn eigen Arabische wereld Latijns-Amerika: contrasten

Inzoomen op voorbeeldregio’s transitielandTsjechië kernland Duitsland WERELD GLOBALISERING Inzoomen op voorbeeldregio’s transitielandTsjechië kernland Duitsland jonge tijger Brazilië perifeer Egypte global cities in de VS Casus Kameroen

Casus bij H3, kaart en atlas WERELD GLOBALISERING Meer aandacht voor werkwijzen & vaardigheden Casus bij H3, kaart en atlas Kaartprojecties Kaartsoorten Kaarttypen Schaalniveau Veel werken met de atlas Atlassymbool bij de opdracht Kaartgebruik waar mogelijk Topografie van de voorbeeldlanden Karteren

Het stellen van geografische vragen WERELD GLOBALISERING Meer aandacht voor werkwijzen & vaardigheden Het stellen van geografische vragen

Meer aandacht voor werkwijzen & vaardigheden WERELD GLOBALISERING Meer aandacht voor werkwijzen & vaardigheden Training op examenvragen  Uit vragenboekje CE: “Let op: Bij een aantal vragen in dit examen is een cursieve regel “achter de eigenlijke vraagzin opgenomen. Daarin staat precies “vermeld welke antwoordelementen in het antwoord aanwezig “moeten zijn om de maximale score te behalen. “Bijvoorbeeld: - dat een verklaring een situatiebeschrijving en een algemene regel (=verklarend principe) moet bevatten. - dat een uitleg bij een ‘Leg uit waarom vraag’ een oorzaak en een gevolg moet bevatten. dat een redenering bij een ‘Redeneervraag’ een vergelijking en een gevolg/conclusie moet bevatten. De hele methode door Ook in de oefenexamenvragen. Enkele voorbeelden domein globalisering: Par 1.1 opdracht 9: verklarende vragen Par 1.5 opdracht 41: verklarend principe Par 1.6 opdracht 47: oorzaak-gevolgrelatie Par 2.1 opdracht 12: situatiebeschrijving, oorzaak-gevolgrelatie

De aanpassingen op een rijtje Hoofdstuk 1 Aangepaste versie van het huidige hoofdstuk 3. De start is daardoor concreter/minder theoretisch. Leerlingen krijgen dan een beter globaal ‘basisbeeld’ en een beeld van de indeling van de wereld in regio’s. Daarna inzoomen op macroregio’s Noord-Amerika is geïntegreerd in hoofdstuk 4, steden in de VS zal gaan. De genoemde macro-regio’s vormen samen met Hoofdstuk 2 het regionaal kader voor de bespreking van landen in hoofdstuk 3 WERELD GLOBALISERING

Teksten en bronnen herschreven en geactualiseerd. WERELD GLOBALISERING Hoofdstuk 2 Basis hetzelfde Teksten en bronnen herschreven en geactualiseerd.

Vanuit de macroregio’s in hoofdstuk 1 Vanuit de theorie in hoofdstuk 2 WERELD GLOBALISERING Hoofdstuk 3 Inzoomen op 4 landen Vanuit de macroregio’s in hoofdstuk 1 Vanuit de theorie in hoofdstuk 2

Hoofdstuk 4 Geactualiseerd en nieuwe structuur WERELD GLOBALISERING Hoofdstuk 4 Geactualiseerd en nieuwe structuur Vanuit processen van globalisering worden de stedelijke gebieden (New York, Washington en LA) aan de orde gesteld.

(Over)leven in Europa HAVO SE Problemen van boer en platteland ...een kwestie van overleven

(Over)leven in Europa Europese cultuurlandschappen Boeren in Europa en in de wereld Inzoomen op Wittelte Platteland in de knel: kleine kernen in krimpgebieden Bergboeren en polderkoeien Lokaal schaalniveau

Boeren en platteland in Europa Ingrijpende herziening van subdomein B3  Mondiale processen en lokale effecten Politieke visie op landbouw verandert snel Impact op natuur en landschap Maatschappelijke discussie (megastallen, globalisering) Oefening in geografische werkwijzen en vaardigheden E2 (leefomgeving): geografisch onderzoek eigen regio Impact: discussies Bleker over EHS in Flevoland / megastallen / natuurbeheer ; in Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie

Werkwijzen & vaardigheden in Overleven in Europa Zoals veel werken met de atlas

Werkwijzen & vaardigheden in Overleven in Europa Zoals het stellen van geografische vragen

Subdomein biedt voorbeelden van onderzoek ter plekke: (1) E2 Regionale en lokale vraagstukken: Geografisch onderzoek Subdomein biedt voorbeelden van onderzoek ter plekke: (1) Casusopdracht Leefbaarheid en krimp Botsende belangen: leefbaarheid, voorzieningenniveau, natuur, landbouw, toerisme, werkgelegenheid Bijv. Hoe God verdween uit Jorwerd, Geert Mak

E2 Regionale en lokale vraagstukken: Geografisch onderzoek Subdomein biedt voorbeelden: (2) Tekstinhoud over de functies van het rurale gebied Herinrichting / Rood-voor-Rood / de zandgronden Veranderingen in de landbouw Platteland: verval of herstel / schaalvergroting / landinrichting Par. 2.1: interview bij de boer De toekomst: kleinschalig, biologisch / grootschalig, wereldgericht Bijv. Hoe God verdween uit Jorwerd, Geert Mak

Watersystemen in de omgeving Aan te vullen met andere voorbeelden (syllabus handreiking schoolexamen SLO) uit Domein Leefomgeving: Watersystemen in de omgeving Leefomgeving in de stadswijk Ruimtegebruik door vrije tijd en recreatie Bijv. Hoe God verdween uit Jorwerd, Geert Mak

Einde presentatie Vragen Opmerkingen