WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Merkkoppeling: Een nieuwe kijk op een jonge reclame effectmaat
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Marketing Communicatie Strategie
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Bedrijfspresentatie Promavise
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
29/01/14.  Intro  Theorie  Kennisvragen maken.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
2013 HOOFDSTUK 9 e.v..
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
21 november 2012.
Marketing Communicatie Strategie
HOOFDSTUK 12 Media.
MMNM 2012 (Marketing) communicatie.
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
ONLINE STRATEGIE MMT – LAATSTE LESSEN – STRATEGIE UITWERKEN.
MARKETING COMMUNICATIE STRATEGIE
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Marketing Werkgroep 6.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
Marketing presentatie
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Management en Organisatie © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Economie vastgoed © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv.
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie
VRAGEN WAT IS HET DOEL VAN ACTIECOMMUNICATIE? 1) Merktrouw versterken
MARKETING-COMMUNICATIE
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Doelen Soorten vormgeving.
Basis communicatieplan
Marketing Marketingoriëntatie
Marketing H1 Marketing Junior Accountmanager.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commercieel beleid 2 H4 Presentatie- en promotiebeleid Filiaalmanager.
Communicatie en Instumenten
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Marketing vastgoed © 2012 | Noordhoff Uitgevers bv.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
[Productnaam] Marketingplan
Een product of dienst verkopen
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Presentatie van ondernemingsplan
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

WAT IS PRECIES HET DOEL?

ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?

H4 | MARKETINGCOMMUNICATIE? FLOOR&VAN RAAIJ: “MARKETINGCOMMUNICATIE IS HET IN CONTACT TREDEN MET DE HANDEL EN/OF CONSUMENTEN OM HUN KENNIS, ATTITUDE EN GEDRAG TE BEINVLOEDEN IN EEN VOOR HET MARKTINGBELEID GUNSTIGE RICHTING”

MCM valt samen met een juiste strategie Om de juiste doelgroep te bereiken De juiste doelstellingen te behalen De juiste effecten te beogen De juiste middelen in te zetten

Marketing Communicatie Strategie   Kritiek op marketingcommunicatie: Marketingcommunicatie maakt producten duurder Marketingcommunciatie beperkt de concurrentie Marketingcommunicatie creeert schijnbehoeften Marketingcommunicatie roept irritatie op Marketingcommunicatie overdrijft en misleidt traning mcp 2009/10

Noodzaak van een Strategisch Communicatieplan Strategische planning is noodzakelijk om snel op kansen en bedreigingen in te spelen. Intern én Extern. Er kan richting worden gegeven aan de communicatieactiviteiten van een bedrijf/Vereniging dan wel merk. Planning betreft een continue activiteit. Als de sitiuatie aanleiding geeft worden doelstellingen of strategie veranderd. traning mcp 2009/10

PLANNINGSTERMIJN Onderscheid tussen: Kortetermijnplanning ( ongeveer een jaar) Middellangetermijnplanning ( periode twee tot vijf jaar) Langetermijnplanning (periode langer dan vijf jaar) traning mcp 2009/10

VOORDELEN STRATEGISCHE PLANNING Vroegtijdig inspelen op veranderingen Identificeren van winstmogelijkheden Betere marktbewerking Gefundeerde investerings beslissingen Coordinatie en Controle traning mcp 2009/10

ROADMAP? Ja! Waar wil het bedrijf naar toe (dan)? Integreer de plannen in de aanwezige marketing- en communicatiestrategie van de organisatie. Probeer Off en ONLINE op een pagina te krijgen (of een pad) Kwantificeer de doelen Hou het visueel Maak schetsen Betrek alle mogelijke afdelingen erbij.

KRITIEK op MCM 1) Hogere prijs 2) Beperking van de concurrentie 3) Monopolievorming 4) Schijnbehoeften en consumptiepatronen 5) Belediging voor de intelligentie - Smaak, Schijnwerkelijkheid, Bevestiging rolpatronen.

WETGEVING WET misleidende reclame Wet op de kansppelen Sweepstakes Wet op de bescherming persoonsgegevens Benelux vedrag inzake de intellectuele eigendom Warenwet Auteurswet Mediawet

INSTANTIE; Reclame Code Commissie

COMMUNICATIEDOELSTELLINGEN Categoriebehoefte Kan latent aanwezig zijn, Marcom maakt het manifest. Herinnering. Merkbekendheid Actief, Passief, Top of Mind Awareness, Brand Awareness Set – Brand Asset Evaluator, krijg je een overzicht van Merkwaarde en Merkperceptie.

DAGMAR MODEL

POSITIONERING INFORMATIONEEL TRANSFORMATIONEEL TWEEZIJDIG UITVOERINGSPOSITIONERING

CREATIEVE CONCEPT

BUDGETTEREN Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces FACTOREN die van invloed zijn: Rol van Marketingcommunicatie in het marketingproces Omvang marktgebied Levenscyclus van het product Producteigenschappen en productdifferentiatie Winstmarge en omzetvolume Activiteiten van de concurrentie Mediakosten HOOFDSTUK 10

VORMEN VAN BUDGETTEREN: ANTI CYCLISCH OMZETPERCENTAGE TAAKSTELLEND PARITEITEN SLUITPOST

BUREAU’S

WAAR ZITTEN ZE DAN?

GEBRUIK DE JUISTE MIDDELEN

MARKETING COMMUNICATIE INSTRUMENTEN

2.3 | MARKETINGCOMMUNICATIE-INSTRUMENTEN MET ALLE MARCOM-INSTRUMENTEN PROBEREN WE HET KEUZEGEDRAG VAN DE CONSUMENT TE BEINVLOEDEN SIGNALEN VOOR DE CONSUMENT BESTAAN OA UIT: MERKNAAM VERPAKKING VORMGEVING PRIJS DISTRIBUTIEKANALEN MAAR ER ZIJN ANDERE MANIEREN OM HET PROD. ONDER DE AANDACHT TE BRENGEN: MARCOMMIX

RECLAME

ONLINE MARKETINGCOMMUNICATIE

SPONSORING

WINKEL COMMUNICATIE

PERSOONLIJKE VERKOOP

EVENTS

MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media Audiovisuele media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 57

Ga naar : http://www.mediaonderzoek.nl/ NOM http://www.nommedia.nl/ http://www.nommedia.nl/upload/documenten/nom-website-gemiddeld-bereik-npm-2011-ii-2012-i.pdf

PERSBUREAUS Verkopen nieuws aan hun klanten © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 59

DAGBLADEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 60

TIJDSCHRIFTEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 61

oplagecijfers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 62

TIJDSCHRIFT VAN HET JAAR

VAKBLADEN richten zich op een speciaal onderwerp of vakgebied © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 64

RECLAME BUITEN DE RECLAMEBLOKKEN OM Billboarding Product placement Inscript sponsoring Price sponsoring Programmaparticipatie © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 65

BIOSCOOPRECLAME

BUITENMEDIA Vaste buitenmedia Bewegende buitenmedia Evenement- gebonden media © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 67

VIRAL Voorbeeld van HEINEKEN © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 70

MEDIASELECTIE © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 71

CRITERIA VOOR MEDIASELECTIE Oplage Bereik Dekking Kosten per duizend Communicatievermogen Contractfrequentie Budget © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 72

OPLAGE Het aantal exemplaren dat van een krant, boek of tijdschrift wordt gedrukt Drie toppers © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 73

BEREIK Alle personen die een medium hebben gelezen of gezien Gemiddeld bereik Cumulatief bereik Actueel bereik Brutobereik Nettobereik © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 74

DEKKING Bereken je door het aantal bereikte personen van de doelgroep te delen door het totaal aantal personen van de doelgroep © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 75

KOSTEN PER DUIZEND De totale kosten per 1000 bereikte personen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 76

COMMUNICATIEVERMOGEN De mate waarin een medium in staat is een specifieke boodschap over te brengen Hangt af van aantal factoren: Technische eigenschappen Context van het medium Confrontatiesituatie Internal pacing External pacing © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 77

CONTRACTFREQUENTIE Het aantal malen dat de doelgroep in een bepaalde periode met het medium in aanraking wordt gebracht De frequentie kan als volgt worden ingedeeld: Constant aanwezig Pieken Concentraties © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 78

TESTEN EN EVALUEREN Pretest Posttest Nulmeting © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 79

MEDIATARIEVEN Kosten hangen onder andere af van: Advertentietarief van het blad Plaats in het blad Formaat Kleurgebruik Contract © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 80

Start vóór het eerste gesprek. ORIENTATIE Start vóór het eerste gesprek. Voor het gesprek met de opdrachtgever oriënteer je je op twee zaken: Organisatie en/of merk Trends en ontwikkelingen in de sector © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 81

Weet wat de opdrachtgever wil. INTAKEGESPREK Weet wat de opdrachtgever wil. Twee doelen: Kennismaken Informatie verzamelen © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 82

Is het probleem wel met communicatie op te lossen? PROBLEEMANALYSE Is het probleem wel met communicatie op te lossen? Besteed veel aandacht aan de probleemanalyse Wat is het probleem? Wie zijn direct betrokken bij het project? Wat is intern al aan het probleem gedaan? Waarom is het probleem nog niet opgelost? © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 83

PLAN VAN AANPAK Hierdoor krijgt de opdrachtgever inzicht in het project, de fasering, outputmomenten en het eindresultaat © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 84

Verras met creatieve oplossingen. OPLOSSINGEN VINDEN Verras met creatieve oplossingen. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 85

Verleid je klant en verkoop je advies. Ken je kwaliteiten Wees assertief en proactief Verras de opdrachtgever © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 86

Geef duidelijk de vervolgstappen aan. AFRONDING Geef duidelijk de vervolgstappen aan. Draag al het relevante materiaal over. Voer je afrondende gesprekken met betrokkenen en met de opdrachtgever. Zorg voor een goed overdrachtsdocument. © 2010 Noordhoff Uitgevers bv, Groningen/Houten Communicatie Handboek 87