§ 20: Verkeer en inrichting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
Samenvatting: Stedelijke gebieden
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
TAAK 3 WONEN, WAAR KIES JE VOOR?
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
1.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Par 3.1: Van stad naar stedelijke zone
17 stadsgewesten in België
De toekomst van Nederland
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Wonen in Nederland Hst 3.2 : Verstopte steden.
Hst 3.2 : Congestievraagstukken
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
De toekomst van Nederland
Brugklas hoofdstuk 4.
§ 18: De stad uit, de stad in Urbanisatie: de groei van het aantal stadsbewoners (= verstedelijking) Suburbanisatie: de verstedelijking van het platteland.
Over steden en verstedelijking
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
'Bewoners kiezen voor kwaliteit buitengebied‘ Inleiding Peer Verkuijlen BMF Tilburg 3 februari 2010.
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN? TAAK 2 HOE ZIEN STAD EN DORP ERUIT?
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
De Amerikaanse stad.
Stadsgeografische aspecten van verkeer en vervoer
Migratie in Nederland Migratie.
Alkmaar Binnenste Buiten
Raïssa De Vooght en Narshis Windey
Vooraf: van - naar.
Verschillende wijken en hun evolutie
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Een wereld van verschil
De toekomst van Nederland.  Afspreken SO paragraaf 1,2 en 3  Terugblik paragraaf 3  Nakijken paragraaf 3 (15 min)  Uitleg paragraaf 4 (15 min)  Zelfstandig.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
M. GIMBRERE Tijd van burgers en stoommachines,
Stad en water in Nederland
Stedelijk en landelijk gebied
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
‘De Industriële revolutie is goed geweest voor de mensheid’
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
Nederland verandert Dhr. S Duivenvoorde Schooljaar
Aardrijkskunde GOED VOORBEREID NAAR DE PABO. Bevolkingsdichtheid.
De Stad H PPT 01 Ontwikkeling van de gotische stad.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Thema 5 “De Stad”.
“De steden komen weer tot bloei”
Over steden en verstedelijking
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
A Americans on the move A PENTA
Globale ontwikkeling steden
Hoofdvraag: Hoe leven mensen in een stad?
Woon-Werkverkeer . Dit is verkeer tussen je huis en je werk.
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Transcript van de presentatie:

§ 20: Verkeer en inrichting Stad of dorp? Grens niet absoluut, er zijn verschillende criteria Stad: stadsrechten hoeveelheid inwoners bebouwingsdichtheid stedelijke cultuur

§ 20: Verkeer en inrichting Waar ontstaan steden? Locatie droge plaats water veilig grondstoffen enz. Situatie handelsroutes fort abdij kasteel

Globale ontwikkeling steden Romeinse tijd: eerste Europese steden Middeleeuwen: opkomst steden door toegenomen productiviteit landbouw, handelsplaatsen Gouden Eeuw: met name havensteden ontwikkelen zich 19e eeuw: Industriële Revolutie, explosieve groei vanwege vestiging industrie 20e eeuw: groei stad door toename dienstensector / afname landbouw 21e eeuw: groei wereldsteden door toegenomen mobiliteit en digitalisering

Klassieke opbouw stad Nederland 1.    Het stadscentrum Oudste deel van de stad Tegenwoordig vooral winkel en zakenfunctie (CBD) 2.    19e eeuwse bebouwing: Slechte woningen Zeer weinig groen Dicht op elkaar gebouwd 3.    Vooroorlogse bebouwing (1900-1940) Woningen van betere kwaliteit dankzij de Woningwet uit 1901 Kleine tuinen Kleine woningen Dichte bebouwing 4.    Naoorlogse bebouwing tot 1970 Veel hoogbouw door woningnood Veel groen 5.    Woongebieden 1970-1980 Gevarieerde bebouwing Veel eengezinswoningen 6.    Woongebieden na 1980 Sobere bebouwing naast luxe villabouw Veel open ruimtes 7.    Bedrijfsterreinen Rondom de stad Grondprijzen zijn laag Veel ruimte voor grote bedrijven

Klassieke opbouw stad Nederland 1.    Het stadscentrum Oudste deel van de stad Tegenwoordig vooral winkel en zakenfunctie (CBD) 2.    19e eeuwse bebouwing: Slechte woningen Zeer weinig groen Dicht op elkaar gebouwd 3.    Vooroorlogse bebouwing (1900-1940) Woningen van betere kwaliteit dankzij de Woningwet uit 1901 Kleine tuinen Kleine woningen Dichte bebouwing 4.    Naoorlogse bebouwing tot 1970 Veel hoogbouw door woningnood Veel groen 5.    Woongebieden 1970-1980 Gevarieerde bebouwing Veel eengezinswoningen 6.    Woongebieden na 1980 Sobere bebouwing naast luxe villabouw Veel open ruimtes 7.    Bedrijfsterreinen Rondom de stad Grondprijzen zijn laag Veel ruimte voor grote bedrijven

Modellen van een stad

Stedelijke gebieden Agglomeratie Stadsgewest Stedelijke zone (netwerkstad)

Oorzaken van de toename van het verkeer Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (woon-werkverkeer  suburbanisatie) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

Oorzaken van de toename van het verkeer Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (woon-werkverkeer  suburbanisatie) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

Oorzaken van de toename van het verkeer Bedrijven verhuisden uit de centrale stad naar de voorsteden Files ontstaan doordat er meer auto’s rijden dan de weg kan verwerken

Maatregelen om het fileprobleem te verminderen Nederland is dichtbevolkt Deze mensen verplaatsen zich (verkeer) Wegen worden hiervoor aangelegd om het in goede banen te leiden

Maatregelen om het fileprobleem te verminderen Spitsstroken Openbaar vervoer Fiets