Dr. Gerda Geerdink 25/
Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda Geerdink
Opbouw van de presentatie Studierendementen in het hbo Oorzaken voor seksespecifieke studieresultaten Waarin verschillen studenten naar sekse? Opleidingsfactoren Een gender-inclusief curriculum
Mannen en vrouwen in het hbo % vrouwen36.0 %37.7 %52.0 % Aantal vrouwen Aantal mannen Aantal totaal
Studiekeuze naar sekse (% vrouwen) Techniek Landbouw HTNO 13.4 HAO 38.6 Huishoud en nijverheid HGZO 78.9 Middenstand9.68.3HEAO 43.2 Sociaal pedagogisch HSAO 77.4 Kunstonderwijs KUO 58.4 PA HPO 71.0 MO/lerarenopleiding
Rendement in hbo naar geslacht
Verschillen in studentfactoren Vrouwen Mannen -leerproces/het kind-leerstof/ het product -intrinsieke motivatie-extrinsieke motivatie -meer mensgericht-meer dinggericht -ander afhankelijk-ander onafhankelijk -open naar opleiding-gesloten naar opleiding
Opleidingsfactoren Veel aandacht voor leerprocessen Veel communicatie Veel reflecties en evaluaties Eigen ontwikkeling is belangrijk (pop, pap)
Aandacht voor leerprocessen Leidt tot (te) veel opdrachten zonder dat we de doelen nog voor ogen hebben – Past meer bij meisjes die een open houding hebben naar de opleiding – Past meer bij meisjes die graag bezig zijn, willen doen – Past minder bij jongens die aan het werk gaan als ze weten dat het iets oplevert
Veel communicatie Open dagen om kennis te maken met de opleiding Veel informatie op papier of via digitale informatiebronnen
Veel reflectie en evaluatie Voorkeur voor toetsvormen Napraten of vooruit praten
Ik ben niet ontevreden maar het is nog lang niet af. We hebben het goed gedaan We hebben niet hard genoeg gewerkt.
Veel nadruk op eigen ontwikkeling Vraaggestuurd opleiden Pop, pap, portfolio Studieloopbaan begeleiding
Bedankt voor uw aandacht Gerda Geerdink (