Dr. Gerda Geerdink 25/26-05-2010. Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op Talent Ouderbijeenkomst
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Anticiperen op de uitval onder studenten Daphne Hijzen Juliette Hoogeveen
Edushock leerfestival
NOVEMBER/DECEMBER 2013 WelkomNaar school DieuwkeJayden ZoëIfy Ferre Hiep Hiep Hoera Lysandrick 7-11: 1 jaar! Nils 16-11: 3 jaar! Kay 3-12: 3 jaar! Activiteitenagenda.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Vasten 2014Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
Het is vandaag Girlsday!
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Beroepsonderwijs tijdens de energie transitie Vergroten uitstroom naar (top)sector energie dankzij unieke samenwerking. : HAN.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Titel presentatie. Voortgang S-factor op 19 jan ‘10 “De succesvolle leerloopbaan in Zorg en Welzijn” •Doelen: “Rome” •Waar staan we? •Voor gaan we naartoe?
Divisie L&L en VELON werkgroep Gerda Geerdink.
Supply chain engineering:
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Bachelorrendement Scheikunde
Portfolio Faculteit der Letteren
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
Radboud Universiteit Nijmegen
Onderwijs en Gender – Gender en studiekeuze in hoger onderwijs en de stap naar de arbeidsmarkt André Van Hauwermeiren.
Een succesvolle instroom, doorstroom en uitstroom voor mannen en vrouwen Gerda Geerdink 3 november 2010 Hannovatiedag.
1 Van onbewust naar bewust? De risico’s van reflectie Workshop Landelijk HBO-Congres SLB “Van onbewust naar bewust” Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Arnhem,
Feminisering van het basisonderwijs
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Velon conferentie “Kennis maken”
Velon congres, Noordwijkerhout maart 2007
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Portfolio 1 Portfolio kunstenaars trekken langs opdrachtgevers om opdrachten in de wacht te slepen ze nemen voorbeelden mee van hun beste producten verzameling.
Seniorentijd NIP lezing.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Ho 8: Portfolio.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Portfolio.
Wat cijfers 25% van de voortijdige schoolverlaters stopt vanwege verkeerde studiekeuze (ROA, 2009, p. 52)ROA, 2009, p. 52 Veel jongeren blijven in het.
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
E-Portfolio VIER
Het werken met portfolio
Vasten 2013Stellingenspel: Vasten is voor mij...1.
Welkom Eindexamenjaar en keuzes maken. Begeleiding bij het kiezen: Mentor en decaan werken nauw samen Mentor: meer de procesmatige kant……. Hoe staat het.
Het Voortgezet Onderwijs
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Havo5 afgerond en dan? Mogelijkheden na de havo Nieuwe ontwikkelingen
Studieloopbaanbegeleiding
1 Presentatie CV204A Trends in de media 22 juni, 2010 Nieuwsconsumptie.
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
De rode draad in opleiden binnen AAOS
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Het is vandaag Girlsday! Speciale dag voor meisjes over bètawetenschappen, techniek en ICT!
Loopbaanleren in het hbo Onderwijsdag HHS 4 november 2008 Dr. F. Meijers.
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Een onderzoekende houding bij pabostudenten Congres voor Lerarenopleiders, Februari, Brussel Femke Timmermans Gerda Geerdink.
1.
Het is vandaag Girlsday!
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
HAVISTEN COMPETENT NAAR HET HBO
Het is vandaag Girlsday!
Transcript van de presentatie:

Dr. Gerda Geerdink 25/

Alle studenten boeien en binden Naar sekse specifieke kwaliteit in het hoger beroepsonderwijs Jaarcongres HBO-raad Gerda Geerdink

Opbouw van de presentatie Studierendementen in het hbo Oorzaken voor seksespecifieke studieresultaten Waarin verschillen studenten naar sekse? Opleidingsfactoren Een gender-inclusief curriculum

Mannen en vrouwen in het hbo % vrouwen36.0 %37.7 %52.0 % Aantal vrouwen Aantal mannen Aantal totaal

Studiekeuze naar sekse (% vrouwen) Techniek Landbouw HTNO 13.4 HAO 38.6 Huishoud en nijverheid HGZO 78.9 Middenstand9.68.3HEAO 43.2 Sociaal pedagogisch HSAO 77.4 Kunstonderwijs KUO 58.4 PA HPO 71.0 MO/lerarenopleiding

Rendement in hbo naar geslacht

Verschillen in studentfactoren Vrouwen Mannen -leerproces/het kind-leerstof/ het product -intrinsieke motivatie-extrinsieke motivatie -meer mensgericht-meer dinggericht -ander afhankelijk-ander onafhankelijk -open naar opleiding-gesloten naar opleiding

Opleidingsfactoren Veel aandacht voor leerprocessen Veel communicatie Veel reflecties en evaluaties Eigen ontwikkeling is belangrijk (pop, pap)

Aandacht voor leerprocessen Leidt tot (te) veel opdrachten zonder dat we de doelen nog voor ogen hebben – Past meer bij meisjes die een open houding hebben naar de opleiding – Past meer bij meisjes die graag bezig zijn, willen doen – Past minder bij jongens die aan het werk gaan als ze weten dat het iets oplevert

Veel communicatie Open dagen om kennis te maken met de opleiding Veel informatie op papier of via digitale informatiebronnen

Veel reflectie en evaluatie Voorkeur voor toetsvormen Napraten of vooruit praten

Ik ben niet ontevreden maar het is nog lang niet af. We hebben het goed gedaan We hebben niet hard genoeg gewerkt.

Veel nadruk op eigen ontwikkeling Vraaggestuurd opleiden Pop, pap, portfolio Studieloopbaan begeleiding

Bedankt voor uw aandacht Gerda Geerdink (