Verwelkoming door de dagvoorzitter Greet Riebbels.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Advertisements

“Hoe kom ik aan klanten?”
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Regionaal overleg Noord- Zuidconsulenten
Marktonderzoek Danneels
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Algemene feedback bij strategieën vanuit sectoren Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 23 november 2006.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
die niet om jou zou huilen.
Een communicatiecampagne over dakisolatie. Hoe pak je dat aan?
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Zo werkt Regio Rivierenland! Zo werkt Regio Rivierenland! Maarten Hageman Algemeen Bestuur Regio Rivierenland, 23 juni 2008.
EY2010 Europees Jaar van de strijd tegen de armoede en sociale uitsluiting Julien Van Geertsom.
Marketing Werkgroep 6.
Stakeholderoverleg ERP 2020 Sociale dakisolatieprojecten 18 december 2012 Brussel.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Dakisolatie voor iedereen? Praktijkvoorbeeld 29 september 2010 Bart Morel.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
Samen werken aan een gezonde regio!
Uw gemeente & mensen met een beperking
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
Signaal 65: De moeilijke communicatie met schuldbemiddelaars.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
10/03/2015 CD&V Senioren Buurt-, wijk- of DORPSRESTAURANTS.
Abel Malschaert. PARTICIPATIESAMENLEVING DECENTRALISATIES Meer taken komen bij gemeente te liggen op gebied van sociale zekerheid, werk en maatschappelijke.
Welzijsoverleg 09 oktober Vzw REGent Vzw opgericht door Stad Gent, OCMW, Samenlevingsopbouw, MAW, … Doel: water en energie besparen in Gent.
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
1. 2 Waarom Multimove in Damme ? 3 Nog geen activiteiten naar die doelgroep. Extra sportief aanbod na de schooluren. Meer kleuters aan het bewegen krijgen.
Manuela Stoter, Michelle Diepbrink en Kelly Louwen
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
OPDRACHT B. ING BANKIEREN APP Omschrijving: Altijd en overal uw particuliere en uw zakelijke bankzaken regelen via uw mobiel of tablet. Download deze.
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Armoede is … Sieg Monten
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
stappen Vlaanderen. Doen Vlamingen voldoende aan beweging? - Meer dan 50% van de bevolking is niet actief genoeg - Drempel naar sport(club) is.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Vzw REGEnt Opgericht door Stad Gent, OCMW Gent, Samenlevingsopbouw Gent, Gsiw, GMF Doel: Energie- en Waterverbruik bij Gentenaars reduceren.
Rondpunt vzw Uitbreidingstraat 518 bus 2.01 – 2600 Berchem Tel.:
Tips en tricks bij cultuursensitieve zorgverlening aan ouderen Ann Claeys, Arzu Yentür, Bart Claes.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Bevraging streekproducten
Vzw REGEnt Opgericht door Stad Gent, OCMW Gent, Samenlevingsopbouw Gent, Gsiw, GMF Doel: Energie- en Waterverbruik bij Gentenaars reduceren.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Yammer.
Sportivos Brons STARTMOMENT.
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
Werking IEM-consulenten
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Literatuurstudie: de Sociale kaart
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Vormingplus Limburg vzw
Trefdag Ouderen en lokaal beleid 4/4/2019
Transcript van de presentatie:

Verwelkoming door de dagvoorzitter Greet Riebbels

Inleiding Vlaams beleid om dakisolatie te stimuleren bij kansengroepen Joris Vandenbroucke Kabinetschef

Case 1: vzw REGent: lessen uit 2 jaar werking & toekomstperspectieven praktijkvoorbeeld Martine De Regge voorzitter vzw REGent Bart Morel vzw REGent

Samenlevingsopbouw Bereiken van kansengroepen Geert Marrin Sector Samenlevingsopbouw

Het premieaanbod voor dakisolatie in Vlaanderen: zeer uitgebreid maar versnipperd Geert Flipts Communicatieverantwoordelijk VEA projectleider vzw REGent

Voorstelling promotiecampagne, Filip Bullens Zaakvoerder COJAK

Communicatie bureau COJAK Gevestigd te Gent Jong bureau focus op duurzame klanten Use your nature in good way.

Voorbereidingen Grondige gesprekken en veel info:  Samenlevingsopbouw Gent/Kweek Gent  Provincie Limburg  Welzijnsconsortium  Provincie Vlaams Brabant  Stebo  Eos ...

Voorbereidingen zeer veel regionale initiatieven per regio verschillende aanpak! (begeleiding, collectieve aankoop, premies, energiescans,...) samenwerking op regionaal vlak is heel belangrijk om project te doen slagen lokale spelers wachten op een campagne campagne zal enkel slagen als lokale intermediairen betrokken worden doorverwijzen naar de lokale hulpverleners is heel belangrijk

Voorbereidingen Aanbevelingen die we kregen rond communicatie:  Keep it simple  Duidelijke feiten en herkenbaarheid voor de doelgroep  Maak het hen makkelijk (aanvraagformulieren)  Zorg dat ze weten waar ze terecht kunnen voor bijstand  Laat mensen aan het woord, toon hen de realiteit  De succesformule: samenwerking & integratie lokale partners  kansarmen hebben het meeste baat bij isolatie dus ook de maatschappelijke winst het grootst  spreek NIET over kansarm, ‘niemand is kansarm’

Aanpak Formuleren communicatiedoelstelling: ‘De kansarme groepen het belang van dakisolatie promoten, door enerzijds de intermediairen te stimuleren/helpen in hun rol en anderzijds de kansarme wijgwijs te maken.’ Opzetten communicatiestrategie

TODO, formulering Wat moet er gebeuren? sensibiliseren rond dakisolatie bij moeilijk bereikbare groepen Hoe willen we dat bereiken: informeren over het belang van dakisolatie en doorverwijzen naar de juiste tussenpersonen Welke middelen moeten we inzetten? sensibiliseringscampagne

Hoe kansarmen mobiliseren? een drieledige tijdsas: 1. AANDACHT TREKKEN (Lange termijncommunicatie) duidelijke en emotionele boodschap om de aandacht te trekken. overtuigen om op zoek te gaan naar informatie 2. SENSIBILISEREN (Middellange termijncommunicatie) informeren over het belang van dakisolatie 3. ACTIE GENEREREN (Korte termijn communicatie) stimuleren om te starten Aanpak:Strategisch communicatiemodel

Korte termijn Lange termijn Onbekend Bekend Intentie Actie EMOTIE Imago Bekendheid Opbouwen AANDACHT TREKKEN Interesse Stimuleren Informeren SENSIBILISEREN Actie genereren ACTIE GENEREREN RATIO ADVERTENTIES REGIONALE SPOTS AFFICHES Interesse Strategisch communicatiemodel BROCHURE WEBSITE STARTPAKKET CONTACT MET LOKALE INTERMEDIAIR

Aanpak Echte mensen Echte cases => identificatie  3 cases:  familie met kinderen  ouder koppel  Allochtone familie (alleenstaande moeder) Kernwaarden: familie, gezelligheid, samenhorigheid.

Aanpak We hebben ze gevonden!  Familie met 2 kinderen in Oostende via EOS  Ouder koppel in Sint Truiden via Stebo  Allochtoon gezin (alleenstaande moeder) in Sint Truiden via Stebo

Aanpak GELOOFWAARDIGHEID HERKENBAARHEID DOELGROEP  we tonen in de campagne de voor, tijdens en na situatie DUS: de moeilijkste weg  (niemand is kansarm)

Familie Lannoo, Oostende

Familie Vandevelde, Sint Truiden

Familie Arsenyan, Sint Truiden

Concept campagnebeeld Realistisch maar positief beeld van een familie samen in de zetel, tevreden en knus omdat ze terug een warm huis hebben dankzij een geïsoleerd dak. De sofa vormt het hart van een gezellige, warme woning. kernwaarden: familie, gezelligheid, samenhorigheid. drie portretten van families die effectief gekozen hebben om dakisolatie te plaatsen: a.gezin met kinderen, familie Lannoo b.ouder koppel, familie Vandevelde c.een allochtone, alleenstaande moeder, familie Arsenyan

Korte termijn Lange termijn Onbekend Bekend Intentie Actie EMOTIE Imago Bekendheid Opbouwen AANDACHT TREKKEN Interesse Stimuleren Informeren SENSIBILISEREN Actie genereren ACTIE GENEREREN RATIO ADVERTENTIES REGIONALE SPOTS AFFICHES Interesse Communicatiekanalen BROCHURE WEBSITE STARTPAKKET CONTACT MET LOKALE INTERMEDIAIR

Regionale Advertentiecampagne De Zondag, 17 oktober Maand van de energiebesparing en ook dag van de armoede Op de front van De Zondag een teaser Interview met Minister Freya Van den Bossche omtrent energiebeleid als startschot van de campagne. Het interview inclusief foto's bedraagt 1/1 pagina. Onderaan komt een verwijzing naar de regionale contactadressen (per editie verschillend!)

Regionale Advertentiecampagne De Streekrant, 20 oktober 3/4e pagina publiredactioneel met integratie van de visual & Redactionele info:  het startpakket  de contactgegevens van de intermediairen in de regio  verwijzing naar de regionale televisiespot en de reportage van de week nadien In de rubriek Immo:  redactioneel stuk over de premies  de contactgegevens van de intermediairen in de regio

Regionale Advertentiecampagne De Streekrant, 27 oktober 3/4e pagina publiredactioneel  over de verbouwingen van de drie campagnefamilies (met foto’ s en opschrift)  de contactgegevens van de intermediairen in de regio  verwijzing naar de regionale televisiespot In de rubriek Mensen:  redactioneel stuk: interview met de intermediairen  de contactgegevens van de intermediairen in de regio

Regionale Advertentiecampagne De Streekrant, 31 oktober 1/2e pagina advertentie  campagnebeeld  de contactgegevens van de intermediairen in de regio

Regionale TV-spots 3 weken in carrousel, aanvang 16 oktober De spot wordt opgehangen aan de foto’s die worden genomen voor, tijdens en na de dakisolatie (fotoreportage met een beetje humor). De beelden zijn leuke ‘familiekiekjes’ die met losse camera worden gefotografeerd door de fotograaf. We willen het familiegevoel geven de beelden/spot zijn spontane, soms grappige opnames van de bewoners tijdens de verschillende stappen bij het plaatsen van de dakisolatie (van energiefactuur die de pan uitswingt tot het gelukkig in hun sofa zitten.)

Brochure dakisolatie: voor iedereen! op een eenvoudige manier uitgelegd enkele concrete tips geven rond dakisolatie wat er allemaal bij komt kijken, hoe je er aan begint Communicatiemiddelen

inhoud:  belang isolatie  te hoge energiefacturen aan het betalen bent  dakisolatie is het belangrijkste en voordelen ervan  het kost geld maar er zijn heleboel premies op maat voor iedereen (ook voor de kleine portefeuille)  je kan in je buurt terecht voor alle hulp  stappenplan in het kort  enkele andere nuttige energietips  vraag je Startpakket + lijst van regionale intermediairen waar je terechtkan voor hulp

Startpakket  incentive voor de kansengroepen om de stap te nemen  het gemakkelijk maken (alle aanvraagformulieren bij elkaar)  leidraad bij het eerste contact met de lokale intemediairen  invullen premieformulieren Communicatiemiddelen

inhoud:  kort leuk briefje om gerust te stellen  budget  nuttige brochures (VEA + eigen materiaal intermediair)  info premies  de aanvraagformulieren van alle premies  checklist hoe je dak isoleert met klustips  de isolatiewerken  contactgegevens van alle regionale hulp  deursticker Communicatiemiddelen

Websitepagina overzicht van alle info, hulp voor de intermediairen, downloadpagina documenten campagne inhoud:  beknopt overzicht van alle info  downloads pdf'en  regionale filmpjes online Communicatiemiddelen

aandachtspunten Start van een campagne, we moeten realistisch zijn kansengroepen zijn zeer divers: we kunnen onmogelijk iedereen bereiken focus op diegene die de stap willen nemen via intermediairen => contact genereren bijkomend belang van deze campagne: versterken van het netwerk van intermediairen!

Case 2: De regionale aanpak in Limburg lessen & ervaringen Erwin De bruyn Directeur Stebo

PANELGESPREK Hoe nog beter inspelen op de doelgroep, trajectbegeleiding en hoe kunnen we de financiële drempels verlagen.