Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OOF webcolleges Pilot lab & practicum video over werking en bediening van de goniometer Luc Vanden Abeele (docent lab fysica)
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Experts in de fysica achter de CD-speler Ontwikkelen van 4 competenties via projectwerk Annemie Vermeyen KaHo Sint Lieven Aalst.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Studeren met een beperking. Workshop - Inclusie in de opleidingen verpleegkunde. 6 mei 2013.
Projectonderwijs in het HBO
Operatie geslaagd Dimitri Hanssens
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Meten en experimenteren
Meten en Experimenteren omkadering
Pal scoort op vele velden Full Marks. 1.Wat is PALS ? 2.Opgave 3.Aanpak en werkwijze 4.Resultaten 5.Besluit.
Aleksandras Stulginskis University - March 22, 2012 Nabeschouwing Teaching: Home and Away Prof. Dr. Luc François.
Leeskringen in het onderwijs Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
DPB Fysica Gent.
SLB docent jaar 4 training Van niets tot de “Start Document”
Onderzoeksvaardigheden
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
PEDAGOGISCHE STAGE Plantijn Hogeschool.
Greet Langie situering doelstellingen aanpak ervaringen docenten
Project Fermentatie: studenten doen onderzoek in een imaginair bedrijf
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Een regionaal team een taak
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Voortgangsgesprek fase 1
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Evaluatie Leerlijnen.
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Studieloopbaanbegeleiding
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Praktijkervaring en reflectie
Reflecteren.
HOORCOLLEGE 5 ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Filosoferen met Kinderen Marieke Hopman PhD Kinderrechten Tilburg University (
Student: Frits Vermeulen Academiejaar: Stageplaats: Wiekslag vzw afdeling Kristal Stagementor(en): Tiene, Sandra & May Mijn stage in de wiekslag.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
Rollen binnen het werkplekleren
Tutoraat, Mentoraat PSYCHOLOGIE UvA Waarom? Wat & HOE?
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Dyslexie: van theorie naar praktijk in de klas
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Toolkit professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Betekenisvol Leren op SBO Het Zilverlicht
Hoofdstuk 6: Gesprekken met medewerkers
Contextrijke taaltaken en vakoverschrijdend werken Marie-Anne Baert Tom Storme.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Practicum fysica: denken en redeneren over én experimenteren met fysische wetmatigheden Luc Vanden Abeele

howto.labfysica@dept.IW&T competenties & gedragsindicatoren aanpak: werkvorm – evaluatie ervaringen: docent – student tips & valkuilen - vragen organisatie lab fysica 1e en 2e semester Bachelor in de Industriële Wetenschappen ±16 studenten per klasgroep 1e semester (2 docenten, volgend jaar 1) MODULE 1 = Foutentheorie (contacturen met zelfstandig werk, toets via ELO toledo) MODULE 2 = 5 labsessies (groepje van 2 studenten voert 1 proef uit, elke student rapporteert in labschrift) 2e semester (1 docent) MODULE 3 = 5 labsessies (team van 4 studenten voert 1 proef uit volgens rolverdeling, verslaggever post elektronisch verslag op ELO toledo) onderbroken door peerassessmentsessie (evaluatie van elektronische verslagen) MODULE 4 = idem, maar in plaats van 1 proef voert het team 1 experiment, bestaande uit verschillende proeven uit (zin voor initiatief tonen om proeven als 1 geheel te presenteren)

competenties Kritisch reflecteren Schriftelijke en mondeling communiceren Onderzoekende houding Gedragsindicatoren... doelstellingen + experimenteerervaring opdoen (methoden, instrumenten) + fysische wetten toetsen + verwerken van waarnemingen en rapporteren competenties AC3 kritisch reflecteren AC6 schriftelijk en mondeling communiceren (met specialisten en leken) DC7 assisteren bij wetenschappelijk onderzoek (onderzoekende houding) gedragsindicatoren AC3 kritisch reflecteren: formuleren van een correcte doelstelling van het experiment AC6 schriftelijk communiceren: helder en gestructureerd de eigen werkzaamheden in het lab rapporteren AC6 mondeling communiceren: helder en constructief van gedachten wisselen in het Nederlands over vakproblemen DC7 onderzoekende houding: de onderzoeksresultaten op een correcte manier verwerken en statistisch interpreteren

werkvorm – ontwikkelen van competenties PROEF Teamwerk Onderwijsleergesprek Labverslag voorbereiding + zelfstandig werk + doel en achtergrond van proef, werkwijze noteren in labschrift 1 proef of experiment per labsessie + uitvoeren van (selectie) metingen + verwerking van de meetresultaten (Excel op pc, grafische rekenmachine) labverslag + rapporteren van groepsresultaat (in labschrift of elektronisch in Word andere rubrieken van verslag aanvullen) + verslaggever post elektronisch verslag op ELO toledo in group pages teamwerk + aanpak en planning van metingen + werkverdeling (coördinator, verslaggever, assistent) + afspraken over rolverdeling binnen het team naleven onderwijsleergesprek + interview, gesprek van docent met coördinator (planning, doelen) en assistent (vorig verslag kritisch bekijken) van elk team + tussentijdse feedback voor de teams

evaluaties – toetsen van gedragsindicatoren docent student Gesprek Labverslag Meetresultaat Permanente evaluatie Peer assessment door docent + gesprek met de teams (onderzoekende houding stimuleren, vragen en feedback) + gesprek met coördinator (mondelinge communicatie van doel en aanpak van experiment) + gesprek met assistent (kritisch reflecteren over elektronisch verslag) + permanente evaluatie door observatie van en contact met de teamleden (attitudes zoals motivatie en werkkracht en vaardigheden) + verbetering en feedback meetresultatenblad (kwaliteit en productiviteit van de meetresultaten) + OPPERVLAKKIGE schriftelijke verbetering van de elektronische labverslagen (schriftelijk communiceren) + onderwijsleergesprek (mondelinge communicatie, kritisch reflecteren, onderzoekende houding) door student 2 peerassessment sessies van 2 uur de competentie ‘schriftelijk communiceren’ wordt grondig geëvalueerd hoe? met criterialijst beoordeelt een team 2 tot 3 verslagen van andere teams het gaat om reeds (of in module 4: nog niet) uitgevoerde proeven 1 verantwoordelijke per team maakt het beoordelingsformulier en het evaluatieformulier op eventueel mondelinge toelichting van evaluatie bij docent docent kijkt evaluatie na en corrigeert eventueel de score

docent Motiverende werkvormen PA = minder verbeterwerk 1x e-verslag = grondiger! Begeleiding? Arbeidsintensief voor 1 docent Theorie gekend? Voor + onderwijsleergesprek en PA werkt motiverend + PA is minder verbeterwerk voor docent + 1x elektronisch verslag maken vraagt grondige voorbereiding tegen _ minder tijd voor begeleiding tijdens gesprekken _ arbeidsintensief voor 1 docent per klasgroep van 16 studenten _ het samenwerken aan het verslag zou nog beter moeten kunnen _ theorie van de proef is niet altijd even goed gekend

student Medeverantwoordelijk 1x verslag = werkbaar Meer experimenteervrijheid Evalueren van peer = moeilijk Strikte rol binnen team Haantjesgedrag? voor + student is mede verantwoordelijk voor evaluatie van andere studenten (peers) + slechts om de 3 à 4 weken een elektronisch verslag maken is werkbaar tegen _ sommige jongens maken van de PA sessies een wedstrijdje _ moeilijk om door te rekenen (score 0 of 5 op 5 is inderdaad niet zo frequent) _ meer experimenteervrijheid op het einde van het jaar zou welgekomen zijn _ student houdt zich te strikt aan zijn rol binnen het team (verslaggever maakt heel alleen de berekeningen) _ beter 3 dan 4 studenten per team (geen 2 assistenten en dus meer kans op meelopers)

tips en valkuilen Voorbeeld van goed verslag Labopdracht minder in detail Oneven totaalscore Beperk aantal indicatoren Rol te strikt Werkbelasting student tips + labopdrachten minder gedetailleerd uitschrijven in laatste module (zin voor initiatief en onderzoekende houding stimuleren) + voorbeeld van ‘goed’ verslag als illustratiemateriaal aan studenten bezorgen (criteria zeggen niet alles over hoe een verslag er moet uitzien) + zorg voor een oneven totaalscore zodat studenten niet de helft kunnen geven valkuilen + beperk het aantal te evalueren competenties en gedragsindicatoren (overzicht behouden, werkbaar blijven), maar blijf aan de competenties werken ! + maak afspraken met andere collega’s van labs om werkbelasting van studenten te spreiden (verslag maken) + verslaggever maakt alleen het verslag zonder tussenkomst van andere teamleden + controleer de vooraf klaargemaakte Excel werkbladen (voorkom kopiëren)

vragen? Info? luc.vandenabeele@khbo.be voorbereiding + vragentest op ELO toledo zetten als zelftest (na voorbereiding) + elektronische verbetering van de labverslagen (in het kader van het laptopproject) PA vroeger op het jaar organiseren ja, want extra feedback wordt door studenten gewaardeerd en voorbeeld van goed verslag werkt inspirerend nee, want eerst wat labervaring opdoen verslag van team Hoe stimuleer je het samenwerken aan het teamverslag? theorie fysica Hoe zorg je dat studenten de theorie van de proef onder de knie hebben als ze er aan beginnen? + theorietest op ELO toledo