DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ontworpen ruimtes zijn niet alleen lege plekken waar handelingen zich afspelen: - ruimtes.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MENSELIJK GEDRAG IN PUBLIEKE RUIMTES
Advertisements

ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Morphological matrix Creatieve techniek om tot verbanden/thema’s te komen: Het Grote Idee.
Over consumenten, gedrag en marketing
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.
Bas van der Lans Sanne Schumacher Henno van de Hee “The BIGGER picture” Public design – concept 3.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
DE LAURENTIUS PRAKTIJKSCHOOL IN DELFT
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Kenmerk 4: De ontwikkeling van wetenschappelijk denken en de ontwikkeling van het denken over burgerschap en politiek in de Griekse stadstaat Les 4: Griekenland,
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
The art of game design Hoofdstuk 15 en 16. Opbouw van een verhaal Tweevoudig: Sommige games hebben goede verhaalelementen Sommige games hebben goede gameplay.
RITUELEN KICK-OFF IAD / GDD / GAR
 Ontwerp een applied game of interactieve applicatie die de kwaliteit van leven van ouderen (65+) verbetert.
Tim Nelemans GDD G1 Fijne Break gehad?. HTML  Nieuw programma  Eerste contact programmeren  Hardcore programmeren vs oppervlakkig programmeren.
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
‘Lagerhuis’’ DEBAT Je bent ingedeeld in één kant, je moet dus de stelling verdedigen of juist niet, ook al vind je zelf wat anders. Gebruik zoveel mogelijk.
The Commons Game. Prinses op de ERT Bespreek de volgende punten in 4-tallen: 1. Het spel Was het gedrag van de spelers succesvol? Is er een winnende.
Public design – Concept 1 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Binnenhofje.
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
H. House of terror in Boedapest  Wat is het?  Wat verwachtte we er van ?  Wat hebben we geleerd?  Pluspunten  Minpunten.
Gameplay. Bedoeling Dorp stichten Groeien Troepen (leger) maken Andere spelers aanvallen en overnemen Nog meer groeien Zo groot en sterk mogelijk worden.
Ideeen voor immersive spaces. Kan alle kanten op. Beklemmend
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Lugubere schoonheid afschuw of bewondering
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
‘Darfur is dying’‘Darfur is dying’ Serious game. Wat is een serious game?Wat is een serious game?  Niet alleen voor vermaak  Vaak communiceren en onderwijzen.
Producten & Werkprocessen
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Opdracht 2 – Objecten in een ruimte.
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
MODE EN DESIGN & PRESENTEREN EN STYLING
OGW op de Firtel.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Rekendag 19 januari 2016.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wegwijs Groep 8 Thema 2Weer en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Toelichting op invalregeling junioren Seizoen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Toelichting op invalregeling junioren
Toelichting op invalregeling junioren
GEMAAKT DOOR: RISKE, NONA, MARISKA, MEREL, AUKJE
Architectuur.
Toelichting op invalregeling junioren
ONTWERP EEN APP-WET TECHNOFILOSOFIE FRAMEWORK
GEMAAKT DOOR: RISKE, NONA, MARISKA, MEREL, AUKJE
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Verbonden voelen met de natuur
Big Data.
Big Data.
Methodiek Observeren.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Design Thinking Immo Dijkma
Naar een waardengedreven organisatie
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Klik hier om verder te lezen
MS Oranje Koers gewijzigd
Fluiten bij de Jongste Jeugd
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ontworpen ruimtes zijn niet alleen lege plekken waar handelingen zich afspelen: - ruimtes sturen je handelingen, beïnvloeden je gevoel en je begrip. - kunnen verhalen vertellen - kunnen dekking bieden of niet - kunnen je aandacht ergens op vestigen of juist vanaf leiden... - kunnen verleiden - ruimte kan intimideren - kan maken dat je je klein en onbelangrijk voelt - of juist dat je je geborgen voelt etcetera.... Voorbeelden van architectuur die de bedoeling heeft gedrag te sturen en/of de stemming te beïnvloeden...

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte die een verhaal vertelt: Via Dolorosa ('De Kruisweg') 14 stadiën. In veel katholieke kerken zijn 14 panelen over de ruimte verdeeld, waarin het Paasverhaal in beeld wordt verteld (voor mensen die niet konden lezen).

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte die een verhaal vertelt: Via Dolorosa ('De Kruisweg') 14 stadiën. In veel katholieke kerken zijn 14 panelen over de ruimte verdeeld, waarin het Paasverhaal in beeld wordt verteld (voor mensen die niet konden lezen).

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om verhaal te vertellen. - Small World, Disney Theme Ride (of Pirates of the Carribean bijvoorbeeld)

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om te intimideren en te begeesteren. - Albert Speer, Nazi partijcongres, Neurenberg 1936 Duitsland.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om te intimideren en te begeesteren. - Albert Speer, Nazi partijcongres, Neurenberg 1936 Duitsland.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om te intimideren – Albert Speer, ontwerp voor de Volkshalle (Nazi-Duitsland)

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om je je nederig en vol bewondering te laten voelen... – De Dom van Sienna, Toscane.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om je je nederig en vol bewondering te laten voelen... – De Dom van Sienna, Toscane.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om je je nederig en vol bewondering te laten voelen... en om een verhaal te vertellen: weer de Via Dolorosa. – De Dom van Sienna, Toscane.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt om bezoekers symbolisch te openen voor hogere invloeden. - Kathedraal van Brasilia, Oscar Niemeyer (nu 103!)

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt voor verhit debat met elkaar... - House of Commons, London.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt voor debat via de voorzitter... - Tweede Kamer, Den Haag.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt voor open zichtlijnen en heldere akoustiek (3000 jaar geleden) - Theater, Epidavros, Griekenland.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte gemaakt voor open zichtlijnen en heldere akoustiek, en om tegelijk de massa's in bedwang te kunnen houden. - Amsterdam Arena.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Andere ruimtelijke ingrepen voor crowdcontrol – buiten het stadion.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Vergelijkbare techniek, maar dan voor entertainment. - Labyrint bij Drielandenpunt.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte ingericht om een groep mensen vanuit een punt te kunnen controleren. - Illinois State Penitantiary, Panopticon gevangenis.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer In een Panopticon gevangenis ziet één bewaker alle gevangenen, en de gevangenen zien alleen de bewaker, en niet elkaar.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimte ontworpen om te verdedigen. Hooggelegen, schootsveld naar alle kanten. - Fort Ticonderoga, New York, USA.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je geest leeg te maken, en je aandacht te zuiveren. - Zentuin in Kyoto, Japan.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je geest leeg te maken, en je aandacht te zuiveren. - Zentuin in Kyoto, Japan. Helaas wereldberoemd.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je aandacht te zuiveren, en je geest te disciplineren. - Kloostercel.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om aanwezigen te intimideren, te disciplineren en te zorgen dat ze nergens heen kunnen. - Gevangenenkerker in Kasteel Hoensbroek.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Opeenvolgende ruimtes voor orientatie, voor verleiding & afleiding en voor crowdcontrol. - Schiphol, Amsterdam.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Opeenvolgende ruimtes voor orientatie, voor verleiding & afleiding en voor crowdcontrol. - Schiphol, Amsterdam.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Opeenvolgende ruimtes voor orientatie, voor verleiding & afleiding en voor crowdcontrol. - Schiphol, Amsterdam.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je lichaam en geest te reinigen. - Kuurhuis van architect Zumthor, bij Zürich. Trap van donkere kleedruimtes onder en middenin het gebouw, naar de lichtere baden en sauna.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je lichaam en geest te reinigen. - Kuurhuis van architect Zumthor, bij Zürich. Trap van lichtere baden en sauna's hoger in het gebouw, naar de rustruimtes met uitzicht...

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je lichaam en geest te reinigen. - Kuurhuis van architect Zumthor, bij Zürich....op de Alpen.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes gemaakt om je lichaam en geest te reinigen. - Kuurhuis van architect Zumthor, bij Zürich.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes ingericht om spel te structureren. - Baseball field.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes ingericht om spel te structreren. - Skischans, Oslo, Noorwegen.

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Ruimtes ingericht om spel te structureren. - Curling....

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Groepen: telkens 4 x IAD, GDD en GAR, uit klas A of B => GDD, GAR en IAD hebben alledrie een andere opdracht! GDD: Je ontwerpt een game in de Unity 3D engine, waarin het gebruik en de ervaring van de ruimte door de speler centraal staat. In het spel worden minimaal 3 events/puzzels/acties opgenomen waar de ruimte waarin het spel zich afspeelt de gameplay en de ervaring bepaalt. Je kunt als GDD student kiezen voor twee verschillende uitwerkingen van de opdracht, namelijk: Een spel waarbij de ervaring zich geheel de virtuele ruimte afspeelt of Een spel waarbij een deel van de gameplay zich ook in de fysieke ruimte afspeelt. (zie verder de Opdrachtbeschrijving) Begeleiding: Emiel van Kampen

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Groepen: telkens 4 x IAD, GDD en GAR, uit klas A of B => GDD, GAR en IAD hebben alledrie een andere opdracht! GAR: Je ontwerpt twee omgevingen in de Unity 3D engine. Deze omgevigen maken gebruik van dezelfde building blocks, maar roepen een tegengestelde ervaring op. Dus veilig tegenover gevaarlijk, leuk versus dreigend. Je mag de building blocks die je ontwerpt wel schalen, dupliceren e.d. maar niet in de essentie veranderen. Je bent wel vrij om textures, shaders, de belichting en mogelijk muziek aan te passen. (zie verder de Opdrachtbeschrijving) Begeleiding: Corné van Delft

DESIGN FOR SPACE KICK-OFF GDD / GAR / IAD Klaas Kuitenbrouwer Groepen: telkens 4 x IAD, GDD en GAR, uit klas A of B => GDD, GAR en IAD hebben alledrie een andere opdracht! IAD: Ontwerp en bouw een interactieve installatie die meerwaarde verleent aan de omgeving waarin een bepaalde dienst of product wordt aangeboden (balie, winkel, etc.). Koppel de beleving aan de (gewenste) identiteit en uitstraling van de organisatie waar het product voor ontwikkeld wordt. (zie verder de Opdrachtbeschrijving!) Begeleiding: Irene van Peer