Railgoederenvervoer Vlissingen – Venlo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Advertisements

NATIONAAL BELANG SPOORGOEDERENVERVOER
Transport en Infrastructuur
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Transport en Infrastructuur
solidariteit en moreel wangedrag
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
digitale verkeerskrant van Rilland
Startdia, tekst rechtsonder in beeld geeft aan dat het systeem goed werkt. De volgende dia komt na een druk op de spatiebalk, pijltje naar beneden of pagedown.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
De Vergeten Parels van Rotterdam-Zuid
Economische Barometer Breda 2005 Op de weg terug ?
Even geen kinderen om me heen. Alleen maar genieten.
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Organisatie KIVI NIRIA ingenieurs vereniging
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS)
Treinen in Nederland.
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
Arriva/Breng/ProRail
Onderwijs en kinderarbeid
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
EEN WANDELING LANGS DE IJZEREN RIJN VAN WEERT NAAR NEERPELT
Overzicht presentatie
Internationale hogeschool Breda Wiskunde bij het ontwerpen en evalueren van verkeerslichtenregelingen Wachten voor een verkeerslicht duurt altijd te lang…..
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Wie zijn wij? ProRail is dé partner voor het aanbieden van mobiliteit op en rond het spoor en voor het oplossen van mobiliteits- vraagstukken in de randstad.
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | week GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Topografie Nederland (8 dia’s)
Transport en aansprakelijkheid Jeroen van `t Hof specialist transport
The limit beyond. Doel Change the world Verleden Heden Out of the box denken!!
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
Transport en Infrastructuur
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
VNO NCW Rotterdam i.s.m Werkgevers Drechtsteden Prof.Dr.ir.Jos Vermunt Hoogleraar Distributielogistiek Universiteit van Tilburg Netwerk denken.
1 Vervoersprestaties HSL
Betuweroute en Amsterdam
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Toets 1 Examen Reinder Reen.
Dienstregelingen en Wiskunde
Dinsdag 24 maart 2015 Voorlichtingsavond 3M
2 th 1 Ontwikkeling § 6-7.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par Drie aanwijzingen: koopkracht is hoog dienstenmaatschappij scoort hoog op welzijnsindex Nederland is.
De verschillen in Europa
Presentatie Railforum 14 september 2015 ir H.J.M. Bovenlander Versnelling Benelux 2017 HENK BOVENLANDER Rail Advies.
Veolia Transport Limburg
ARRIVA.NL Politie en OV werken samen tegen geweld Maandag 16 november 2015 Utrecht CCV Symposium geweld Henri Schipper (Politie Rotterdam) & Jan Politiek.
ARRIVA.NL Pilot Touch&Travel Arriva Nederland Bas van Weele | 26 september 2014.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
Milieuproblematiek Spoorzone 24 november Agenda bijeenkomst Inleiding Spoorzone Gemeentelijke inzet Spoorzone GeluidEelco Hoff Veiligheid Ruimtelijke.
Welkom bij de Informatieavond Groot onderhoud N mei 2016.
WAAR VINDT GROOT ONDERHOUD PLAATS?
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Uitkijken voor vrachtwagens
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
Hoe de jong-volwassenen verdwenen uit het oosten
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Het best bewaarde geheim van Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Railgoederenvervoer Vlissingen – Venlo

Even voorstellen? Frans de Jong EMLog MTL Searail Consultancy BV, Barendrecht Voorheen werkzaam bij : NS Goed./ NSCargo / Railion Ned.NV Kijfhoek/ Mainz/Utrecht Vos logistics Intermodal transport BV Oss ACTS Nederland BV Utrecht/ ‘s Hertogenbosch Momenteel: Searail Consultancy BV Barendrecht Railservice Gmbh Aachen Docent IM/MM vervoer NHTV Lkol. KL voor transport/logistiek. Gastdocent: externe logistiek Rotterdam, Erasmus Delft, TU Riga + Liepaja, (Letland) uni Barcelona, (Spanje) SSS Parijs, (Frankrijk) Esteli (uni) Nanjing (China) (uni)

Stremming België, 11 Oktober 2006 Eén ervan is voor zes weken gestremd geweest De ander zat qua capaciteit op 95%. Gevolg: chaos in transport- EN…… productieprocessen ! Belgie kent twee grote grensovergangen België Frankrijk Conclusie: grensovergangen zijn bottlenecks in de infracapaciteit. Omleiden is niet altijd eenvoudig …….

Wie heeft in Nederland de regie in handen? De brug bij Akkrum wordt gepland vervangen… Reizigers gaan in bussen ….. De goederentrein Leeuwarden – Rotterdam moet omrijden via Groningen…… Op het baanvak Leeuwarden – Groningen rijdt Arriva …… Arriva wil geen plaats maken…... Gevolg: impasse . Prorail heeft geen wettelijke middelen om in te kunnen grijpen. Leeuwarden Groningen Hoogeveen MORGEN IS DE BETUWEROUTE GESTREMD: NSR WIL GEEN PLAATSMAKEN………EN DAN ??

Betuwe-, Brabantroute en IJzeren Rijn Rotterdam Utrecht Arnhem Breda Tilburg ‘s Hertogenbosch Nijmegen Eindhoven Venlo Roermond Lage Zwaluwe Roosendaal Moerdijk Sloe Kijfhoek België West- Ruhrgebied Emmerich Noord- Betuwelijn Brabantroute IJzeren Rijn De ene grensovergang sluit de ander niet uit. Iedere grensovergang zijn eigen logistieke voorkeur Alternatieve grensovergangen blijven noodzakelijk

Vertrek vanaf Moerdijk via de Betuwelijn betekent kopmaken, tenzij…….. Rotterdam Utrecht Arnhem Breda Tilburg ‘s Hertogenbosch Nijmegen Eindhoven Venlo Roermond Lage Zwaluwe Roosendaal Moerdijk Sloe Kijfhoek België West- Ruhrgebied Emmerich Noord- Haven- spoorlijn Betuwelijn Brabantroute IJzeren Rijn

Het achterland…… Betuwelijn Brabantroute IJzeren Rijn Haven- spoorlijn Rotterdam Utrecht Arnhem Breda Tilburg ‘s Hertogenbosch Nijmegen Eindhoven Venlo Roermond Lage Zwaluwe Roosendaal Moerdijk Sloe Kijfhoek België Emmerich Het achterland…… Haven- spoorlijn Betuwelijn Duisburg Viersen Krefeld Brabantroute IJzeren Rijn Monchengladbach/Rheydt Dalheim Gr Koln

Alles over de Betuweroute? Wat vindt die Duitser daar nu van ? Aantal Inwoners Ruhrgebied: 5,7 mio Ter vergelijking: Randstad: 4 mio

Mening van de Duitser ……. “ Alles durch das Ruhrgebiet ?” “ Dass ist mir Scheissegal !!!” Vertaling: “Dat zal me een zorg wezen !!!” De Duitser heeft spoorvervoer geaccepteerd – ziet het spoorvervoer als een veilige modaliteit en beseft als geen ander dat transport een belangrijke pijler van de economie is.

Capaciteit grensovergangen (per dag) Nieuweschans grens: 0 (lokale processen) Bentheim 24 Emmerich 192 Venlo 24 Eijsden 24 Roosendaal 48 Ijzeren Rijn 0 (reserve) Totaal 312 treinen per dag Totaal 93.600 treinen per jaar Gemiddeld treingewicht 1.000 ton netto Totaal tonnage 93 mio ton Komt overeen met gematigde groei tot 2040 (TNO)

De 3 grote NL-D grensovergangen Oldenzaal – Bentheim Omspanstations op Duits grondgebied Omschakelbare bovenleiding NL locomotieven hebben grensbaanvaktoelating NL machinisten kennen Duitse regel/seingeving NL machinisten spreken Duits Duitse stations “kennen de Nederlanders” Zevenaar – Emmerich Omspanstation op Nederlands grondgebied Beperkte omschakelbare bovenleiding (niet voor goederen) D locomotieven hebben veelal geen grensbaanvaktoelating D machinisten kennen vaak de Ned. Regel/seingeving niet D machinisten spreken geen NL Venlo kent “de Duitsers” niet . Venlo – Kaldenkirchen Conclusie: Als “doorrijden” aan de grens niet tot de mogelijkheden behoort en het Omspannen in Emmerich niet meer mogelijk is, dan blijft Venlo over….. Maar daar worden de Duitse lokomotieven niet toegelaten………

Flexibiliteit irt infrastructuur Als in Emmerich het omspannen moeilijk wordt, dan heeft dat gevolgen voor Venlo en de vervoerders; Waarom moeten we nog in Venlo (stad) rangeren? Op de Maaslijn is ATB NG verplicht ……… Lokken met ATB NG zijn zeldzaam……. Als je lok in Zuid – Limburg kapot gaat – hoe krijg je die trein dan naar Duitsland ??? Via de Maaslijn mag het niet Via Eindhoven kopmaken? Niet toegestaan? Gevolg: uren vertraging of vele kilometers omrijden of niet rijden.

Veiligheid op de Brabantroute Wat valt er vaker om? Vrachtauto of een trein? 1 wagon heeft een gemiddelde lading bij zich van 2 vrachtauto’s; 40 wagons in 1 trein is 1 beweging 80 vrachtauto’s zijn 80 bewegingen; Spoorvervoer is geleid vervoer – wegtransport is ongeleid vervoer; Alle instanties zijn op de hoogte van de inhoud van de trein. Hoe is dat bij wegtransport?

Veiligheid op de brabantroute Met goederentreinen door steden rijden? Midden in steden liggen emplacementen met wissels. Emplacementen worden (meestal) bereden met max 40km/h Tot 40 km/h werkt ATB niet. Goederentreinen hebben geen wissels nodig in de stad. Oplossing: Treinen niet verbieden, maar denken in oplossingen: ATB die wel werkt < 40km/h : zoals ATB NG of ETCS of ATB VV Doorgaand spoor voor goederentreinen. Breda

PHS Programma Hoogfrequent Spoor 6 Intercity + max 6 stoptreinen + 2 goederentreinen per uur Indien stipt op tijd gereden wordt, klopt het. Maar bij vertraging? De trein Rotterdam  Tilburg en Eindhoven via de Betuweroute omgeleid? Dure lok met ERTMS verplicht.

Vaste goederen routering Wanneer de dienstregeling langer wordt (in km en tijd) Zijn de vaste kosten (tijd) hoger Zijn de variabele kosten (km) hoger Is de optimalisatie van de resources gewijzigd Zijn de omlopen van de machinisten veranderd Het Rotonde model:

Enkele cijfers en conclusies Moerdijk – Keulen is 2 uur korter via de IJzeren Rijn dan via de Betuweroute Afstand Moerdijk – Keulen: Via Betuweroute: 300 km Via Venlo/IJzeren Rijn: 230 km (- 23%) Afstand in Nederland: Via Betuweroute: 160 km Via Venlo 140 km (-12,5%) Kortom: het via de Betuweroute afdwingen van vervoer werkt kostenverhogend. Hoe zit dat nu met de “level playing field” en modal shift? Gevolg: vrachtauto blijft goedkoper – er blijven meer vrachtauto’s op de weg.

Kortom: Sloe en Moerdijk gaan een steeds grotere rol spelen irt havenafhandeling rondom Rotterdam en Antwerpen; De modaliteit goederenvervoer per spoor is niet weg te denken; Marges in het goederenvervoer zijn erg klein; Concurrentie is groot; Veiligheid is niet in gevaar, maar heeft altijd aandacht nodig; Zonder flexibiliteit draait geen enkele logistiek proces; Randvoorwaardelijke aanpassingen in de infra zijn altijd noodzakelijk; Doorrijden aan de grens gebeurt steeds meer, maar ontkoppelen blijft; Grensovergangen zullen allemaal hard nodig blijven; Venlo is een verkeersknooppunt en wordt steeds meer een vervoersknooppunt ; Er zullen steeds meer Nationale Industriele centra komen, die bediend moeten worden.

Dank uw wel voor uw aandacht !! Discussie !