Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

IB 1.
Handelingsplanning PROCES HP 15 HP A&BD HP A&OD HP 1 HP 16 B HP C
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking met de methodiek en de materialen.
Eindwerk zesde jaar.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Figuur 5.1 Organisatieschema Figuur 5.2 Steile en platte organisatie.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
BattleBots The school battle.
Van beroepssituatie naar inlevermap
H4: Begrijpen van de markt
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Van idee tot digitaal materiaal
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Sylvia v/d Pal en Maaike Beltman
Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Op Stap naar… de tweede graad. een kennismaking.
Hoe anders is anders? Ontdekkingstocht in de complexe maatschappelijke realiteit Wat met mensen die in een pechgroep terechtkomen?
Bedrijfskolommen en -sectoren
Management en Organisatie
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Oefeningen sociale agogiek
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Wiki: Medmec04 les 6 (lesweek 7) Engagement The game called life
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Functiebeschrijving godsdienst inspecteurs-adviseurs r. -k
TO-oproep en projectfiche  Agendapunten  Oproep  Aanvraagformulier Concept/uitgangspunten Concrete punten vh formulier  Beoordeling  Vragen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Multichannel Management Visie Werkpleinen
Workshop: actieplan netwerking Netwerk je sterk Nicolas De Baere (BBL)
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Al doende leren training docenten
Online Conferentie Nederland 8 oktober Welkom allemaal! Onderwerp: “Urban Culture”
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
Doe mee: DIGI-ZORG wil met het cruiseschip naar open zee! Workshop DIGI-ZORG Innovatium 27 maart 2007 Peter Kroon Wil de Groot-Bolluijt.
Voorlichting 4 HAVO MOGELIJKHEDEN NA HET HAVO-EXAMEN.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Workshop Fondsen werven
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
© Alert Management Consultants Slim Werk Vinden Programma.
Wandelen voor Water. WvW filmpjes op site WvW
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Project Proceshuis Road show
Wandelen voor Water Lespakket “Water het blauwe goud” (school)
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tevredenheidonderzoeken 7 maart – 3 april 2016 Gebruikersinstructie.
Over-y College Amsterdam
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Keuzedeel internationalisering
Welkom.
Transcript van de presentatie:

Project Maatschappelijke Identiteit

2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding: De burgemeester - De schepenen / het College - De oppositie - De raad - … Opzoeken op internet welke diensten (dienstverlening) er in eigen stad/gemeente zijn Ev. (CIS) Gemeentehuis …glazen huis

3 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 2 Bezoek aan een stad (gemeentehuis): –bijkomende informatieverzameling over de verschillende stadsdiensten (doelstellingen/werking) –Evaluatie: verslaggeving (eventueel a.h.v. concrete opdrachten)

4 Andere organisaties 3 Andere organisaties week 3 vertrekkend vanuit de huidige leerlingensituatie verzamelen van informatie (internet –kranten) over verschillende organisaties wandelzoektocht in eigen stad / gemeente (bezoeken van zoveel mogelijk verschillende soorten organisaties) thuisopdracht: informatie verzamelen over diverse organisaties

5 Sectoren in de maatschappij 4 Sectoren in de maatschappij week 4 omschrijving van iedere sector + synthese op muurkrant organisaties indelen volgens sector + inhoudelijke toelichting krantenartikels met inhouden, gekaderd binnen de verschillende sectoren  voorstellen synthese + conclusies:muurkrant

6 Verdieping organisaties Verdieping organisaties week 5 iedere leerling kiest voor een bepaalde sector (verdieping) –wat weet ik al over deze organisatie? –wat wil ik weten? groepenwerk: bespreking (synthese + verwerking) van de individueel verzamelde informatie voorbereiding bezoek organisatie

7 Verdieping organisaties Verdieping organisaties week 6 Bezoek (informatieverzameling) aan diverse organisaties (complementaire groepen)

8 Verdieping organisaties Verdieping organisaties week 7 Tentoonstelling (voorstelling van de sector + specifieke organisatie) naar de andere leerlingen toe (opbouw) –Per groep wordt de tentoonstelling voorbereid –Per groep stelt men een vragenlijst op over de eigen organisatie Evaluatie: inhoudelijke beoordeling van de vragenlijst

9 Verdieping organisaties Verdieping organisaties week 8 Voorstelling van de tentoonstelling aan de rest van de klas + eventuele andere (Dit project kan eventueel ook voorgesteld worden als leerlingenactiviteit op infodagen van de school) Evaluatie: inhoudelijke beoordeling + achtergrondinformatie

10 Doelgroep organisaties Doelgroep organisaties week 9 iedere groep probeert de publiekgroep van de besproken organisatie in kaart te brengen (wie? Kenmerken? ) in groep wordt gezocht naar specifieke omgangsvormen t.o.v. die publiekgroep klassikale voorstelling (synthese)

11 Maatschappelijk engagement Maatschappelijk engagement week 10 Onderwijsgesprek / groepenwerk + bespreking: -welke plaats kunnen mensen hebben binnen een organisatie ( management / middenkader / producenten / consumenten / vrijwillig medewerkers / …) -verantwoordelijkheden /bevoegdheden -Financieringsbronnen van organisaties -Welke rol speelt de overheid binnen organisaties?

12 Maatschappelijk engagement Maatschappelijk engagement (vervolg) Eigen engagement - actieve democratie -Majorityspel (actieve democratie)

13 Een alternatief (1) Voor scholen niet verbonden aan grote centra Wanneer interesse in stad of politiek heel laag is

14 Een alternatief (2) Sectoren in de maatschappij –Overzicht –Documentatie door leerlingen en leerkrachten

15 Een alternatief (3) Uitwerking van de verschillende sectoren in groepen –Verzamelen info –Verwerken info –Voorstellen info

16 Een alternatief (4) Uitdieping –Eigen presentatie –Organiseren bezoek –Uitnodigen gastspreker

17 Evaluatie en consolidatie –Groepsverslag of korte voorstelling

18 Een alternatief (5) Uitwerking van één sector –Keuze van de leerlingen –Aansluitend bij schoolcultuur