Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Setting Studenten leren door aan authentieke projecten te werken: –Echte opdrachtgever –Vraag uit de echte praktijk –Oplossing (en tot op zekere hoogte methode) niet vooraf bekend Dit is wat na afstuderen van hen verwacht wordt
De praktijk van opdrachten De professional moet het zelf uitzoeken De oplossing is niet evident, er moet worden geinnoveerd (is kenniscreatie) Na oplossing gaan we verder met de orde van de dag, de kennis wordt niet verspreid In het (afstudeer)verslag is vooral aandacht voor de (genialiteit) van de oplossing, niet voor de opgedane kennis
Vervelend? Eerder uitgevonden wiel moet telkens opnieuw worden uitgevonden Bruikbare kennis wordt niet doorgegeven (voorbeeld CV-installatie) Stapels vernieuwende verslagen worden niet meer geraadpleegd, omdat de kennis verstopt zit
Definieer de kennisvraag Wat moet de student/projectgroep impliciet doen om de praktijkvraag goed te beantwoorden? Wat wordt over het algemeen niet goed opgepakt (omdat het niet beschreven is hoe je dat kan doen)? Wat willen we graag expliciet weten?
Wie heeft een praktijkvraag?
Welke (grove) stappen Welke fases kent de oplossing van de praktijkvraag? Waarin zit de interesse (wat hebben we nog niet goed op schrift)?
Hoe krijgen we die kennis? Wat moet de student expliciet doen (wat zijn de…) Wat moet de student overdragen als antwoord op de kennisvraag (hoe doe je…)