Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
PO in Bachelor SW Hoe doe je dat? Wat is het? Wat kun je verwachten?
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
U krijgt zo meteen 4 vragen voorgeschoteld.
situationeel leiderschap
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
De onderzoeksleerlijn als rode draad door de opleiding HRM
Gouden Eeuw Kunst en wetenschap Door de Renaissance, een kunststroming uit de 16e eeuw, was er opnieuw interesse voor de kunst en kennis uit de Oudheid.
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Ontwerpprojecten In de praktijk
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Een startersgids voor innovatie
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Ontwerpprojecten Competenties
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Maxime Neirynck.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
2.1 zit er een dokter in de cel?
Titel auteur oktober /10 De KUBUS. Titel auteur oktober /10 De KUBUS Wie zit er in de zaal? Wie heeft een eigen case meegebracht?
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
De afdeling VOERTUIGENTECHNIEK
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
TEVREDENHEIDONDERZOEK 2014 GEMAAKT DOOR: NICK HENRIQUEZ.
Harry Potter Studios.
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Honoursonderwijs in HBO
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
Samenwerken aan kenniscratie in duurzame netwerken. Ria Kauffman en Mies de Koning De Kenniswerkplaats.
Onze doelen en visie in beeld
ABV – SLC opdracht : Hoe stimuleren en coachen we de competentieontwikkeling bij studenten op zodanige wijze dat deze daar zelf vorm en inhoud aangeven?
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 1 -De levenscyclus van een plant
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
Inzet universitaire studenten op de werkvloer. Programma Voorstellen Hoe is het idee ontstaan? Een student aan het woord. Hoe zijn we te werk gegaan?
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Loopbaanleren in het hbo Studiedag De Haagse Hogeschool 31 mei 2010 Dr. F. Meijers.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Eindproject Project verpakking IMT Lars en Luka Presenteer datum
Inzet universitaire studenten op de werkvloer
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Praktijkgericht onderzoek
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
CoE / KennisDC Logistiek
De schrijver mee op reis
U krijgt zo meteen 4 vragen voorgeschoteld.
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen

Setting Studenten leren door aan authentieke projecten te werken: –Echte opdrachtgever –Vraag uit de echte praktijk –Oplossing (en tot op zekere hoogte methode) niet vooraf bekend Dit is wat na afstuderen van hen verwacht wordt

De praktijk van opdrachten De professional moet het zelf uitzoeken De oplossing is niet evident, er moet worden geinnoveerd (is kenniscreatie) Na oplossing gaan we verder met de orde van de dag, de kennis wordt niet verspreid In het (afstudeer)verslag is vooral aandacht voor de (genialiteit) van de oplossing, niet voor de opgedane kennis

Vervelend? Eerder uitgevonden wiel moet telkens opnieuw worden uitgevonden Bruikbare kennis wordt niet doorgegeven (voorbeeld CV-installatie) Stapels vernieuwende verslagen worden niet meer geraadpleegd, omdat de kennis verstopt zit

Definieer de kennisvraag Wat moet de student/projectgroep impliciet doen om de praktijkvraag goed te beantwoorden? Wat wordt over het algemeen niet goed opgepakt (omdat het niet beschreven is hoe je dat kan doen)? Wat willen we graag expliciet weten?

Wie heeft een praktijkvraag?

Welke (grove) stappen Welke fases kent de oplossing van de praktijkvraag? Waarin zit de interesse (wat hebben we nog niet goed op schrift)?

Hoe krijgen we die kennis? Wat moet de student expliciet doen (wat zijn de…) Wat moet de student overdragen als antwoord op de kennisvraag (hoe doe je…)