DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Omgang met kwaliteitscriteria en beoordelen
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Digitaal platform voor Employability
Digitale Studiemaatjes
Stichting RechtenOnline
Ontwerpprojecten In de praktijk
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Ontwerpprojecten Competenties
MBO passend onderwijs
1 Het overlegtraject MP 1.1. Aanpak vanuit ANB - PD Limburg 3 Juni 2014.
Welkom bij de presentatie van het
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Workshop Onderzoeksontwerp
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
LPC R&D-aanpak in ontwikkeling Anje Ros, KPC Groep Martin van Reeuwijk, APS Gert Kamphof, CPS Lessen uit onderzoek, Tussen onderzoek en praktijk.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis Deze presentatie staat op: (onderdeel kennisbank)
Ontwerpprojecten Vraagontwikkelen en Voorbereiden
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Lessons learned uit Bouwen aan Kennis Steven Nijhuis, projectleider HU Onderwijsdagen 2008.
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Praktijkgericht onderzoek, zwemmen op het droge? Vastleggen van ervaringen
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
TISO NIOC 18 april 2007 Jacob Brunekreef (HvA), Arie Dekker (HR), Frans Mofers & Anda Counotte (OUNL) 1 TISO Onderwijs en onderzoek met authentieke dossiers.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
Scripties … Zijn, als een opleiding scripties laat inwerken, te vinden in de Mediatheek …
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Kaartje Gelderse Vallei invoegen. * Start gesprekken eind 2008 door welzijnsinstellingen en scholen * Redenen: * verandering in de maatschappij * onaantrekkelijkheid.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Citymarketing Hilversum 2006
moderniseren van het curriculum.
Studiecoaches voor (HBO/ WO) studenten met een vorm van autisme
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Beleidsinformatie Jeugd
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Kwaliteitsnetwerk FPA
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
4. Online strategie Internet scorecard
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Bedrijven en kennisinstellingen: doen waar je goed in bent! Louise van Weerden Lector “SMEs in International Business” Saxion Veenendaal, 28 januari seminar.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Blik op de toekomst.
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 1/10

Aanpak Review Achtergronden: waarom dit project, wat zijn de uitdagingen Inhoudelijk: aanpak van het project Inhoudelijk: wat hebben we nu Inhoudelijk: wat gaan we nog doen? Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 2/10

Waarom dit project Beroepspraktijk heeft steeds meer behoefte aan een ‘kenniswerker’: Ontwerpgericht oplossen van een (praktijk)probleem Via prototyping komen tot de daadwerkelijke oplossing Implementatie (het oplossen zelf) onderdeel van de taak Kennis vergaren voor het oplossen (eigen/organisatiekennis niet toereikend) Vastleggen van kennis voor later gebruik Binnen het hoger onderwijs geen / weinig ervaring met ontwerpgericht oplossen van praktijkproblemen: Niet overal wordt met praktijkproblemen (‘echte’ problemen) gewerkt Implementatie is (nagenoeg) nooit onderdeel van de opdracht Binnen het hoger onderwijs geen ervaring met het bruikbaar vastleggen van opgedane kennis voor later gebruik HBO zoekt naar invulling van de onderzoekswens Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 3/10

Uitdagingen Studenten komen na de opleiding (meestal) in de beroepspraktijk Beroepspraktijk heeft behoefte aan kenniswerkers Er moet ervaring komen met praktijkgericht ontwerponderzoek Handleiding ontwerpen Uittesten Verbeteren Er moet ervaring komen met combinatie oplossen en kennis bruikbaar vastleggen Idem Studenten die aan praktijkopdrachten werken moeten ook nog wat leren Leg ervaringen vast, zodat ook anderen praktijkgericht ontwerponderzoek kunnen invoeren. Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 4/10

De methodiek Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 5/10

Ingevuld voor ons eigen project Valideren van de werkzaamheden door externe reviews te houden Partners gezocht die ook dezelfde competentiewens en praktijkvraag hebben. Kennis kwaliteitscriteria; eerdere ervaringen Wat moet je doen om tot kenniswerkers te kunnen opleiden? Zo kun je het doen We willen kennis-werkers opleiden Het kan Kenniswerkers kunnen opleiden Wij kunnen het Waar lopen we tegenaan Kwaliteitscriteria Interne review van eigen werkzaamheden Delen van ervaringen van docenten Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 6/10

De toevoegingen aan de huidige praktijk Advertentie/vraagontwikkeling Review ipv wekelijks ‘hoe gaat het?’-gesprekken Validering door klant ipv door docent Kwaliteitscriteria voor (tussen)producten Combinatie praktijk- en kennisvraag Implementatie als onderdeel van het werk (zie voorbeeld) Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 7/10

Casus implementatie Praktijkvraag BV Utrecht (= gemeente + provincie + omliggende gemeenten) wil tussen 2015 en 2030 in de omliggende zones (zoekzones) 30.000 extra woningen realiseren. Er zijn 6 zoekzones en voor iedere zone moet een strategische visie opgesteld worden (per zone één studententeam) Deze strategische visies moeten bij elkaar voldoen aan de opgave van 30.000 woningen ‘Implementatie’ in deze context? Strategische visie eerder presenteren dan aan het einde van het project. Klant geeft commentaar op de visie (bijv. in termen van bruikbaarheid/haalbaarheid) Commentaar wordt verwerkt voordat definitief een visie wordt afgegeven. Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 8/10

Hoever zijn we? Projectidee (voorjaar 2005) Projectoutline (september 2005) Definitiefase (maart 2006) Materiaal Uittesten / valideren Opleveren (januari/februari 2007) Ontwerp- en realisatiefase (februari – september 2006) Ontwerp- en realisatiefase Nazorg Implementatiefase (september 2006 – januari 2007) Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 9/10

Wat hebben we bereikt Enthousiaste docenten Enthousiaste lectoren Enthousiaste studenten Geïnteresseerde reacties vanuit: HRO: PI projecten Fontys Saxion: Minor ROB HvA TIO Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 10/10

Wat hebben we beschikbaar Handleiding versie 1 Ervaring pilots gebruikt voor versie 1 Ervaring wordt momenteel opgedaan bij negen projecten: docenten die wel zijn voorbereid, maar nog niet ervaren Uitbreiding nodig voor vraagontwikkeling Meer werken vanuit de grote lijn en verwijzen naar bijlagen Flyer in ontwikkeling Aanzet tot implementatiehandleiding O.a. vergelijking gebruikelijke methoden Start van een CoP Landelijke website (ter ondersteuning van) Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 11/10

Haken en ogen Vergt voorbereiding door docent, meer dan de meeste instellingen ‘budgetteren’: Overleg met klant Formulering praktijk- en kennisvraag Formulering competentieprofielen van toepassing Selectieproces Vergt loslaten door docent (voor sommige is dat erg lastig) Vergt ‘echte’ klanten Kennisvraag kost uren = geld (zie business case) Het goed stellen van een kennisvraag moet nog geleerd worden (ook door ons) Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 12/10

Wat gaan we nog doen? Verder met implementeren op plaatsen waar ervaring minder is: Verspreiden methodiek Meer inzicht voor implementatiehandleiding ‘standaarden’ voor startup docenten/studenten Inzicht in bruikbaarheid handleiding (eerste resultaten => anders opzetten) CoP starten Bijeenkomst Vervolg borgen door onderdeel te maken van HU traject Digitale omgeving opleveren Eindfeest = verspreiding resultaten Opleveren handleiding, implementatiehandleiding & CoP De student aan het woord Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 13/10

Vragen? Gaan we met deze aanpak een resultaat neer zetten dat gebruikt gaat worden? Gaan we de goede dingen doen om een optimaal resultaat te bereiken? Hebben we als projectteam nog de juiste focus? Review 23 oktober • Steven Nijhuis • oktober 2006 • 14/10