Cultuurnet Vlaanderen Meten is weten 4/6/2009. De Theorie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ontwerp - beheer - analyseer
Advertisements

Business mapping Business model canvas.
Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Stichting Dijk van een Kust
COVS en de website Presentatie voor VCN en districten 30 maart 2013.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Websiteteam van de Barnabaskerk presenteert…
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
BBC – LDC.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Dag van de CultuurCommunicatie De marketingaanpak van het In Flanders Fields Museum in Ieper.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Database marketing voor culturele instellingen Sander auf dem Brinke
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Bijeenkomst van 22 november 2011 Brussel, HUB Aanbevelingen en conclusies van de workshops: - Evaluatie - Lesgeven aan een school in een ander taalgebied.
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
Succesvolle websites Van bezoekers naar klanten. Hoe succesvol is uw website?
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
 probleemstelling  doelstelling  werkwijze  bereik doelgroep  interessescoringskaart  evaluatie.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Kwaliteitszorg in archieven
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Social media presentatie
4. Online strategie Internet scorecard
Communicatie en Instumenten
Wanneer doet een bedrijf het goed online?
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
Tom Driessen, Tristan Melissen, Shauni Mulder, Joy Verstegen, Lisette Wiegers,
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
WAI-NOT Internet voor mensen met een mentale beperking
Gerichte campagnes om conversie en klantwaarde te verhogen.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Strategisch Plan Dress for Succes Leiden Inclusief jaarplan 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Onlinehulptoepassingen in OCMW’s
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Kwantitatief onderzoek
Power up your fundraising
Transcript van de presentatie:

Cultuurnet Vlaanderen Meten is weten 4/6/2009

De Theorie

Het meten van de inspanningen Het gebruiken van resultaats indicatoren en standaardrapporten Het opzetten van standaard procedures voor het meten Leren uit de informatie Het optimaliseren van de communicatie Werken met gekwantificeerde objectieven Meten en Weten & Communicatie

Wat we willen weten is divers

De Communicatie database Eigen Transactie Data Data van Partners Markt & Context Data Onderzoek Inkomende telefoons Offline media Online Media Respons & Retours De bronnen zijn ook divers

Wat praktijk uit de entertainment industrie Kinepolis Case

Markt informatie

Doelgroep informatie

Het opbouwen van een database

Het inzamelen van extra informatie over klanten

Toegepast op het cultuur- en vrijetijds beleid van gemeenten en steden

Een specifieke context Omgeving van gemeentelijke overheden Niet-commercieel Samenwerking met diverse socio-culturele actoren (bibliotheken, culturele centra, verenigingen…)

Wat willen we weten? Wat is onze markt?  Wie zijn onze eindconsumenten?Met hoeveel zijn ze? Hoeveel zijn er per specifieke doelgroep- segment dat we willen bewerken? Wat zijn hun attitudes en gedragingen die hen kenmerken en differentieren?  Hoeveel socio-culturele actoren zijn er? Wat zijn hun activeiten? Hoeveel participanten hebben ze? Wie zijn er de contactpersonen?  Welke zijn de trends in de cultuur- en vrije tijdsmarkt? Wat zijn de verwachtingen, drempels, bevindingen van de eindconsumenten? Hoe zijn onze eind-resultaten?  Naar de eindconsumenten?  Participatie-graad? Participatie aan concrete evenementen?  Vs Potentieel en vs Objectieven en vs benchmarks  Naar de sociaal-culturele actoren?  Deelname in vergaderingen, opleidingen, concrete initiatieven, optimalisatie activiteiten- kalender…  Vs objectieven en vs benchmarks? Hoe zijn onze intermediaire resultaten  Kwalitatief > Bekendheid? Imago? Kennen en begrijpen van de claims? Tevredenheid? Voortvertellen?  Kwantitatief  Pull media vs Pull Media : kennen? Zien? Reageren? Interactie? Participatie?  Off vs Online media

Wat weten we? Marktinformatie 27% van de beschikbare tijd zit ongeveer in vrije tijd TV en video maakt hier meer dan de helft van uit Recreatie, sport, uitgaan en vooral neiuwe media zit in de lift Muziek beluisteren, lezen en cultuur+vermaak gaat wat achteruit Er zijn redelijk wat verschillen in functie van de verstedelijkingsgraad

Wat weten we? Marktinformatie Vraag 1

Wat weten we? Objectieven Hebben we objectieven? Cultuurbeleidsplannen?  Informeren en communiceren  Laagdrempelige activiteiten organiseren  Cultuur ‘opstap’ realiseren  Sensibiliseren voor algemeen maatschappelijke theam’s zoals mobiliteit en duurzaamheid  Kansengroepen  Verenigingsleven aanzwengelen  integratie/interculturalisering realiseren Zijn die geformaliseerd? (resultaatsindicatoren)  De kwantitieve?  De kwalitatieve? Worden die opgevolgd en geëvalueerd? Vraag 2

Wat weten we? eindresultaten Eindconsumenten  Kennen we het aantal participanten? En hoe gedetailleerd? (activiteit, zaal)  Kennen we de individuele participanten?  Hun naam en hun ‘adressen’ (post, telefoon, …)  Hun participatie (waar, wannneer, wat…)  Hun interesses  Hun reactie op onze communicatie  Wat zijn de problemen hierbij? Socio-culturele actoren  Aantal participanten aan hun activiteiten? En hoe gedetailleerd?  Deelname in vergaderingen, opleidingen, concrete initiatieven, optimalisatie activiteiten-kalender… Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5

Wat weten we? Onze bekendheid en imago Kennen de mensen ons? Weten ze wat we te bieden hebben en waar we voor staan? Kennen we de tevredenheid van de mensen? (aanbod, omkadering…) Vraag 6

Wat weten we? De evaluatie van onze inspanningen Communicatie  Herinnering comunicatie  Spontaan  Geholpen  Kennis claims  evaluatie  Reactie? Activiteiten  Tevredenheid > aanbod, activiteit zelf, service… Vraag 7

Wat weten we? De reacties op onze communicatie Kennen we de bezoeken/bezoekers op onze website? Weten we waar de mensen in geïnteresseerd zijn? Doen we iets met die kennis? (gericht gaan communiceren, aanbod aanpassen aan interesses) Weten we welke mensen onze communicatie lezen? Houden we reacties bij? Vraag 8 Vraag 9

Hoe kunnen we meten? Marktinformatie  Kwantitatief  Kwalitatief Eindresultaat informatie  Eindconsumenten  Socio culturele actoren Intermediaire informatie  Kwalitatief  Bekendheid/Imago  communicatie evaluatie  Kwantitiatief  Offline media  Online media  Individuele consumenten Data Integratie Tracking acties Pre- en Post testing Website en tracking Database beheer X X X X X X

Integratie externe bronnen? Kennen we de externe bronnen?  NIS  CIM  … Gebruiken we de data? Koppelen we ze aan de eigen data? Wat zijn de problemen? Tijd? Budget? ICT?

Integratie data socio-culturele actoren? Is dat relevant voor de evaluatie van het behalen van onze doelstellingen? Zijn die gedetailleerd? Kwalitatief in orde? Digitaal? Kunnen we die gemakkelijk bekomen? Kunnen we ze gemakkelijk integreren, bij mekaar brengen, vergelijkbaar maken? Wat zijn de problemen? Tijd? Budget? ICT?

Tracking eigen activiteiten Inschrijvingen, deelnames, evaluaties, impact op verdere participatie Mogelijkheden  Registratieformulieren, al dan niet geautomatiseerd  Klikkers  Digtale detectoren (RFID, bluetooth, sms…) Relevantie? Problemen?

Pre- en Posttesting Bekendheid & imago, communicatie, tevredenheid Mogelijkheden  Online surveys  Telefonisch onderzoek  Field onderzoek  Moment > …. Relevantie? Problemen> budget, tijd, kennis…

Website & tracking Bezoeken, bezoekers, duur van de bezoeken, diepte van de bezoeken, oorsprong van de bezoeken, plaatsen waar mensen afhaken, conversie, openen van s, doorklikken op mails Wat  Taggen + Google analytics  marketing programma Relevantie? Problemen> budget, tijd, kennis…

Database-beheer Identificatie-gegevens, opt-in, interesses, participatie, reactie op communicatie, deelname aan wedstrijden… Wat  Database  Database beheer programma Relevantie? Problemen> budget, tijd, kennis…

Gebruik van de informatie Een en dezelfde tool voor het rapporteren en analyseren van de informatie Excel vs meer geavanceerde software Gebruik van de informatie voor  Evaluatie van de activiteiten  Plannen van nieuwe activiteiten  Bijstellen van beleidsplannen

Delen van informatie Met de collega’s Delen van informatie om te benchmarken? Vergelijkbaarheid, openheid…? Delen van  Instrumenten  Kennis  Budgetten door schaalvergroting  … Vraag 10