Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veerle Opstaele en Tim Vanhove Arteveldehogeschool Bachelor Sociaal Werk 1Meet je imago.
Advertisements

Boekbaby’s en Boekenbende
Corporate Identity in SharePoint 2010
Hoe word je de beste verssupermarkt van Nederland?
Provinciaal Verbond voor Volkstuinen Antwerpen vzw Algemene Vergadering van 22 maart 2014 Volkstuin wordt TUINHIER Bertho Beusen 22 maart 2014.
Analyse klantgerichte websites
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
PERCEPTIE -ENQUÊTE Website
Debatavond over de toekomst van Stein 8 juni 2011 MFC Berg aan de Maas.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
UA– 9 mei 2014.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
Tevredenheidsonderzoek 2007
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
CLARIN: een introductie Ineke Schuurman Coördinator CLARIN-Vlaanderen.
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
19/06/ Vergadering Cocobi Beroepscompetentie- profielen voor bibliotheken en informatievoorzieningen.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Van concerttickets tot vuilniszakken? Over aanbod en services Case: vrijetijdscentrum de borre - Bierbeek Maandag 26 september Gent.
UiT in Berlare campagne met de kleine c. Wat vooraf ging Op papier UiTpartner sinds najaar 2008 Vertragende factor: lanceren nieuwe berlare.be Van cultuur.
1 Kwaliteit en tevredenheid bij de burger / gebruikers Dr. Steven Van de Walle Kwaliteitsnetwerk van de Vlaamse Overheid
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Wat is een communicatieplan?
6 maart 2012 Promotiecampagne Technopreventief adviseur.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Panel Survey of Organisations. Soepel omgaan met personeel Panel Survey of Organisations Selectief selecteren Kleurt diversiteit de boekhouding? of snel.
Introductie Hans van der Heijden, Stichting Myosotis.
VIGeZ vzw © maart 2009
Taalstimuleringin Genk Bibus & Biba - een praktijkvoorbeeld -
De kulturhus-methode samenwerken vanuit een sociaal-maatschappelijke missie Jeroen Geerdink, senior adviseur Variya 18 februari 2010 Werkconferentie Regionaal.
L EIDEN. 1. V ERBREDING BASISAANBOD Voldoende ruimte: meer grote winkelvloeroppervlakten (>1000 m²) Actief aantrekken grote formules Stimuleren nieuwe.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Afdeling Internationale Relaties Onderwijs en Vorming Voor twinning ontmoetingsdag 9/02/2011 Ilse Scheirlinckx.

1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
De bibliotheek je keert tevreden terug Bart vercruyssen (VCOB) Maja Coltura (VCOB) Dieter Vandenbroeck (TOR)
Klantgerichtheid: pull vs pushstrategie
Word kapitein van je project Doe ook mee !
Lerend netwerk – vrijdag 26/10/2012 Samenwerking MSKA Roeselare – VDAB
Preventieve Organisatie Diagnose s.v. Helios
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
De Kringwinkel Marketing Communicatie Pers Partnerschappen.
High School Eindhoven. High School Eindhoven De missie van onze school Frits Philips lyceum- mavo is een toekomstgerichte school met de focus op talentontwikkeling.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Infomoment Assistent dienstleider bibliotheek communicatie & promotie.
BoekStart Initiatief Boekstart Ministerie van OC&W (minister Plasterk) Stichting Lezen Vereniging van Openbare Bibliotheken Cubiss Projectleider: Adriaan.
Claire van Emmerik. Hoe zet je een stad op de kaart door middel van citymarketing? Deel 1  Het gebruik van citymarketing Deel 2  Dordrecht: Het citymarketingbeleid.
De marketing van kennis
Uit de knoop Evaluatie.
Kwaliteitslabel en Professionalisering
Jongeren de kracht van zorg & welzijn laten zien!
Vestigingsklimaat en wonen Food Valley
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Ontwerponderzoek.
Thuis in taal Voorlezen stimuleren
Transcript van de presentatie:

Een gebruikersonderzoek! En daarna? Werken aan Bib-imago via marketingtechnieken Maja Coltura Vlaams Centrum voor Openbare Bibliotheken

2004: gebruikersonderzoek Vlaams onderzoek bij bibgebruikers –Uitleengegevens (6 maanden) –Achtergrondinfo (via enquêtes) –Bibliotheekkenmerken

enkele resultaten vrouwelijk, hoogopgeleid, jonger dan 60 loyale leden maandelijks bezoek van half uur boeken grote trekker tevredenheid zeer hoog dertigers komen massaal terug voor de kinderen Universele Bibliotheekgebruiker bestaat niet: duidelijke profielen

fictieprofielen Intellectuele reflectie Emotioneel escapisme VrouwMan Literairen (jong/oud) Romantici Adrenaline zoekers Fictie Fielen Fictiefoob

non-fictieprofielen Geest Praktijk VrouwMan Huismus Evenwicht- zoekers Autodidact Reisvogels Non-fictie fans

2004: gebruikersonderzoek De bibliotheekgebruikers zijn zeer tevreden: bekwaamheid personeel 87% hulpvaardigheid personeel 89% vriendelijkheid personeel 88% snelheid dienstverlening 86% toegankelijkheid 92,4 % openingsuren 73,7 % uitleentermijn 84,1 %...

2005: marketingstrategie meer gezinnen afhaken vermijden

2005: marketingstrategie Gebruikers behouden: afhakersacties Nieuwe leden aantrekken: interesses  dag in dag uit je troeven uitspelen MAAR...

Een imagoprobleem? SWOT-analyses straatinterviews afhakersonderzoek  De bibliotheek heeft wel een duidelijke identiteit, maar - mist karakter-persoonlijkheid - mist eenvormige lijn in sectorale communicatie - geeft onvoldoende positieve impulsen

Imago 2010?  Een bib met uitgesproken karakter  Een bib die een positief gevoel oproept  Een bib die een sterk imago uitstraalt op alle vlakken

Van een Franse tuin naar een Engelse...

Doelgroep Interne campagne –Bibpersoneel –lokale beleidsmakers Externe campagne –Buiten de bib > instappen stimuleren >> focus op jonge gezinnen –Binnen de bib > afhaken vermijden >> focus op medioren

Kwaliteitslabel imago is veel meer dan een nieuw logo en reclame het is wat je elke dag uitstraalt als bibliotheek inhoudelijk kwaliteitstraject focus op publiekswerking methoden en technieken kwaliteit blijvend verbeteren

Betrokkenheid creëren betrokkenheid en mede-eigenaarschap creëren stuurgroep ontmoetingsdag in de Zoo: probleemstelling testpanels bij ontwerpfase studiedagen imagocampagne 98,8 % wil ermee aan de slag verwenfeest Bibweek met mediacampagne BB en WeekvdSmaak...

Samenwerking Karel de Grote Hogeschool 25 studenten Kunst- en Cultuurbemiddeling 5 bibs samen met bibliotheekmedewerkers vertaalslag maken  goede praktijkvoorbeelden voor hele sector bruikbaar

Bibweek

Spread the word... Boekenbeurs Week van de Smaak...

Gebruikersonderzoek >> Marketingstrategie >> Imagocampagne >> Gebruikersonderzoek?

Vragen? Maja Coltura