OP WEG NAAR EEN COLLECTIEVE COMMUNICATIESTRATEGIE VAN DE ERFGOEDSECTOR Een onvoltooid verhaal Jan Cools
Collectieve communicatie is niet nieuw voor de erfgoedsector Museumdag, Museumnocturnes, Jongeren Museumdagen Beleidscontext: Museumdecreet, museumconsulent Publiekswerking
Doel: Werking van musea onder de schijnwerpers brengen voor een groot publiek door samen te werken aan één publiek evenement / campagne
2000 Naar een nieuw erfgoedbeleid Integraal beleid Zichtbaar maken van het erfgoed Maatschappelijk draagvlak Samenwerking door o.a. Erfgoedconvenants Diverse reglementen
2001 Museumdag wordt Erfgoedweekend Doel: Paraplubegrip ‘cultureel erfgoed’ ingang doen vinden bij 1° grote publiek 2° sector Aanzetten tot samenwerking
Kritische bespiegelingen bij Erfgoedweekend Is Erfgoedweekend een geschikt instrument voor de beoogde doelen? Wat is de verhouding met dat andere erfgoedevenement: Open Monumentendag?
Onderzoek CultuurNet Vlaanderen en Culturele Biografie Vlaanderen geven opdracht voor een onderzoek naar publiekscommunicatie cultureel erfgoed en Erfgoedweekend
Enkele aanbevelingen Collectieve communicatiestrategie Actieve samenwerking kernactoren Sterke partners Cultureel erfgoed als vlag/wimpel Publieksgericht denken, werken en programmeren
Spanningsvelden Instelling Landelijk Roerend onroerend en tussen deelsectoren musea, archiefinstellingen, erfgoedverenigingen, …
Landelijk PubliekEGcommunicatie Instelling
Enkele vaststellingen Veel evenementcommunicatie vanuit instellingen Tal van landelijke evenementen Weinig of geen afstemming Gebrek aan continuïteit / diversiteit
Kan het beter? Publieksgerichtheid als attitude Landelijke communicatie en instellingscommunicatie kan voor beiden versterkend werken Afstemming van de vele landelijke initiatieven kan de effectiviteit verhogen Diversificatie en continuïteit
Ontwikkelen communicatieplan (1) In kaart brengen Communicatieplatform Gezamenlijke strategie Label of baseline? Afstemmen, bijsturen of scherpstellen van bestaande communicatie - initiatieven
Ontwikkelen communicatieplan (2) Sectorcommunicatie Versterken van communicatievaardigheden instellingen en organisaties Ontwikkelen van eventuele nieuwe instrumenten
Te doen Strategie Taakverdeling Coördinatie Ondersteuning
Moeilijkheid Verzoenen van belangen van globale erfgoedcommunicatie, met: 1° de belangen van deelsectoren 2° de belangen van particuliere instellingen en organisaties
Voorwaarden (Minimale) gelijkgestemdheid tussen alle betrokken landelijke partners, over eventuele institutionele kaders heen Onvoorwaardelijke steun van stakeholders, steun voor de partners, steun voor het plan
Ontwikkelingsproces Ontwerpplantijd/overleg BKMM&LKAB gezamenlijke strategie gezamenlijk actieplan
Doelstellingen (1) “erfgoed” verder introduceren, meerwaarde ervan aantonen Instellingen en organisaties, en hun inspanningen voor de zorg voor erfgoed, in de kijker zetten Samenwerking over (deel)sectorgrenzen
Doelstellingen (2) Maatschappelijk draagvlak versterken door continuïteit Sectoraal draagvlak versterken door samenwerking en gezamenlijke positionering
Tot slot Door samenwerking en afstemming meerwaarde scheppen die hoger is dan de som van de onderdelen wordt vervolgd