Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De blinde vlekken van leraren en leraren-opleiders
Workshop Coachend Leidinggeven
een didactiek voor opleiden op school
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Jet Bussemaker Samenwerking tussen zorg, welzijn en wonen.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Hogescholen in Dialoog
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Vakmanschap is Meesterschap
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Belangenbehartiging door de VELON
Marc Vermeulen Velon conferentie 2008 Veldhoven
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Leren van lerarenopleiders
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
SOFO 6 maart 2008 Inleiding: Leo Lenssen. is wezenlijk iets anders dan verantwoording en dialoog is wezenlijk meer dan een procedureel aspect van beleidsvorming.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Regionale opleidingsschool West Friesland
Van zorgstructuur naar begeleidingscultuur
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
1 Medezeggenschap op niveau congres 2007 inleiding: Prof.Dr. Marc Vermeulen Hoogleraar onderwijssociologie.
Een theoretische verkenning
Voortgangsgesprek fase 1
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Politieke partijen en populisme
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Veranderend toezicht of hoe het toezicht verandert. LECSO 2015.
Excellent leiderschap in Haarlem
De rol van de V&VN bij het onderwijs, onderzoek, praktijk en beleidsontwikkeling van de verpleegkundige beroepsuitoefening.  
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
BaLO welkom.
Personeelsbeleid Sirius
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Borgen in het VUCA tijdperk
Transcript van de presentatie:

Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum van de lerarenopleidingen?

Het onderwijsdebat Wurggreep van wantrouwen (Doekle Terpstra) Van kritiek op de inhoud naar kritiek op de persoon Leraren, bestuurders/managers, overheid, lerarenopleidingen

Leraren versus schoolleiders SchoolleiderLeraar Groeiende autonomieAfnemende autonomie? Conflicting spheres (Hanson, 1976): De sferen van de schoolleider en van de professional kunnen niet meer gescheiden worden “Verbreding van loyaliteiten & oprekken van fixatie”

Tijdelijke Commissie Leraren Een sterke positie voor de leraar door een beroepsgroep: –die haar eigen kwaliteitsstandaarden vast stelt; –en daarop controleert (d.m.v. een professioneel register). Het vergroten van de betrokkenheid van leraren in besluitvormingsprocessen binnen de school; Het verhogen van het opleidingsniveau van leraren door het ontwikkelen en aanbieden van masteropleidingen. Het belonen van verdere scholing Verhoging van salarissen

De Onderwijsraad Leraarschap is Eigenaarschap Het ongenoegen is minder wijd verbreid dan het lijkt Ontevredenheid in het onderwijs onderscheid zich niet van andere sectoren Leraren en schoolleiders hebben elkaar nodig!!! –Voorbeelden van nauwe betrokkenheid van leraren –Leraren in het publieke debat –Roulerend schoolleiderschap –(School)leiderschap in de opleiding –Beroepscode

Veranderingsbekwame leraren Van debat naar professionele dialoog

Wat is daar voor nodig? Commissie Leraren en Onderwijsraad: Structuurmaatregelen en randvoorwaarden En de leraar? Bereidheid om kwaliteit van handelen extern te verantwoorden? Bereidheid om elkaar aan te spreken op kwaliteit van handelen? Bereidheid om kennis vast te leggen en te delen?

Professionele kwaliteiten van leraren Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie (“macro-context, sociologie, economie, bestuurskunde”)

Definiëren, identificeren, ontwikkelen en verantwoorden van kwaliteit Definiëren Lokaal, nationaal of internationaal Identificeren: Zichtbaar maken door middel van video’s en observaties Bespreekbaar maken m.b.v. feedback Ontwikkelen Mogelijkheden (Masters en andere trajecten) Prikkels (salaris, registratie, …) Verantwoorden Register Lerarenportfolio Definiëren van stakeholders

Wat betekent dat voor het curriculum? Leiden we leraren op dit een bijdrage kunnen leveren aan de professionele dialoog binnen de school? Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording (willen) afleggen aan je omgeving Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie … Welke voorbeelden van good practice heb je nu al in je curriculum zitten? In de formulering van competenties, etc. In de beoordeling In de structuur van het (verborgen) curriculum

Leren van elkaar Individueel Kies 2 aspecten die goed aandacht krijgen binnen jouw opleiding Kies 2 aspecten die in jouw ogen geen of onvoldoende aandacht krijgen Wissel in viertallen uit: Good practice: wissel concrete aanpakken uit en probeer elkaar te inspireren Witte vlekken: ga op zoek naar wat anderen voor aanpakken hebben of bedenk gezamenlijk mogelijke aanpakken. Leiderschap Ondernemerschap Zelfbewustzijn Kwaliteitsbewustzijn Accountability - Verantwoording Elkaar durven/willen aanspreken Externe oriëntatie … in Competenties Verborgen curriculum Beoordeling