Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
ICT STAGEBEGELEIDING BUITENLAND MAARTEN SCHREVEL COORDINATOR INTERNATIONALISERING FACULTEIT ICT STAGE/AFSTUDEERBEGELEIDER.
Verantwoordelijke Leni.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
V1 stage - Blok 4.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Begeleiding op SintLucas en de eindhovense school
Casusbank Didiclass.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Workshop Open Leercentrum
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Het opleidingsprofiel:
Informatie- avond groep 6
Keuze van de VMBO leerling
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Lerend netwerk.
27 maart 2015TALEN LEREN BUITEN DE KLAS P 1 TALEN LEREN BUITEN DE KLAS 1 lesuur (= 50’) – 5’ verplaatsingen – 5’ administratieve formaliteiten – 20’ à.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Studieloopbaancoaching Kwartaal 4 – les 1 Rotterdam, April 2015.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
De praktijk van het bekwaamverklaren
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Bureau Arbitrage Antwerpen
Coaching in regioleren
Samen Opleiden met het ICLON en SEC
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Daphne Keller 30 augustus 2017
Analyse van het studiekeuzeadvies binnen het Ichthus Lyceum
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Masterclass voor lerarenopleiders
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim

Onderwijsvernieuwingen binnen GROEP T Metawerk: (leren) reflecteren op verschillende leermomenten Zelfstandige buitenlandse stage (ZBuS) …

Twee leergemeenschappen Begeleiding zelfstandige buitenlandse stage laatstejaarsstudenten  twee leergemeenschappen Buitenlandse student betrekken bij de metawerksessies Inhoudelijke stagebegeleiding buitenlandse student

Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Reflecteren en verantwoordelijkheid nemen Eigen leerproces sturen Veranderingsbekwame professionals Metawerk als rode draad in de lerarenopleiding Reflectiecyclus van Korthagen Subjectieve onderwijstheorie Professioneel zelfverstaan

Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Metawerk in het laatste jaar van de lerarenopleiding Nadruk op intervisie Doel: bepaald (stage)probleem grondig uitspitten en analyseren in groep

Zelfstandige buitenlandse stage Semesterstage: 6 tot 9 weken zelfstandig de taken van de leerkracht overnemen Mogelijkheid om deze te volbrengen in het buitenland

Begeleiding van metawerk en stagebegeleiding in het buitenland Definitie leergemeenschappen: “Netwerken waarbij opleiders en studenten of studenten onderling op onderwijskundig, didactisch en cultureel vlak informatie/ervaringen uitwisselen in het kader van de begeleiding van buitenlandse stages”

Leergemeenschappen Sociaalconstructivistische visie Leren is constructief Leren is cumulatief Leren is zelfregulerend Leren is doelgericht Leren is interactief en coöperatief Begeleiding via elektronisch leerplatform Toledo

Leergemeenschap: begeleiding van het metawerk Deelnemers: ZBuS’ers en studenten die een stage in Vlaanderen lopen. Groepsgebeuren: elke student van de metawerkgroep wordt medeverantwoordelijk gemaakt voor elkaars leerproces Verslaggever Peter/meterschap

Deelnemers: ZBuS’er, de stagebegeleiders van GROEP T en de TinT-begeleider Stagebegeleider: inhoudelijke en vakdidactische begeleiding Wekelijks feedback geven op drie lesvoorbereidingen Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland

TinT-begeleider: bijna dagelijkse contacten met ZBuS’er Nalezen van gemaakte opdrachten Praktische begeleiding

Tijd voor voorbeelden…

Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland  Goede aspecten Wekelijkse opvolging door stagebegeleider en TinT-begeleider Toledo = Transparant Uniforme werkwijze gebruiksvriendelijk

Goede aspecten en verbeterpunten Niet beperkt tot onderwijskundige gegevens Beoordeling lokale mentor

Goede aspecten en verbeterpunten  Verbeterpunten Beperkte rol plaatselijke mentor Deelname beperkt tot 3 personen Bij ernstige stageproblemen moeilijk om kort op de bal te spelen Technische problemen

Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: begeleiding metawerk  Goede aspecten ZBuS’er blijft op hoogte Peter/meter brengt vraag van ZBuS’er binnen in metawerkgroep

Goede aspecten en verbeterpunten  Verbeterpunten Prioriteit bij ZBuS’er ligt niet bij metawerk Verantwoordelijkheid ligt bij studenten (peter/meter en verslaggever)  communicatie soms zeer beperkt

Tijd voor discussie