Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim
Onderwijsvernieuwingen binnen GROEP T Metawerk: (leren) reflecteren op verschillende leermomenten Zelfstandige buitenlandse stage (ZBuS) …
Twee leergemeenschappen Begeleiding zelfstandige buitenlandse stage laatstejaarsstudenten twee leergemeenschappen Buitenlandse student betrekken bij de metawerksessies Inhoudelijke stagebegeleiding buitenlandse student
Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Reflecteren en verantwoordelijkheid nemen Eigen leerproces sturen Veranderingsbekwame professionals Metawerk als rode draad in de lerarenopleiding Reflectiecyclus van Korthagen Subjectieve onderwijstheorie Professioneel zelfverstaan
Metawerk en portfolio: opleidingslang en opleidingsbreed Metawerk in het laatste jaar van de lerarenopleiding Nadruk op intervisie Doel: bepaald (stage)probleem grondig uitspitten en analyseren in groep
Zelfstandige buitenlandse stage Semesterstage: 6 tot 9 weken zelfstandig de taken van de leerkracht overnemen Mogelijkheid om deze te volbrengen in het buitenland
Begeleiding van metawerk en stagebegeleiding in het buitenland Definitie leergemeenschappen: “Netwerken waarbij opleiders en studenten of studenten onderling op onderwijskundig, didactisch en cultureel vlak informatie/ervaringen uitwisselen in het kader van de begeleiding van buitenlandse stages”
Leergemeenschappen Sociaalconstructivistische visie Leren is constructief Leren is cumulatief Leren is zelfregulerend Leren is doelgericht Leren is interactief en coöperatief Begeleiding via elektronisch leerplatform Toledo
Leergemeenschap: begeleiding van het metawerk Deelnemers: ZBuS’ers en studenten die een stage in Vlaanderen lopen. Groepsgebeuren: elke student van de metawerkgroep wordt medeverantwoordelijk gemaakt voor elkaars leerproces Verslaggever Peter/meterschap
Deelnemers: ZBuS’er, de stagebegeleiders van GROEP T en de TinT-begeleider Stagebegeleider: inhoudelijke en vakdidactische begeleiding Wekelijks feedback geven op drie lesvoorbereidingen Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland
TinT-begeleider: bijna dagelijkse contacten met ZBuS’er Nalezen van gemaakte opdrachten Praktische begeleiding
Tijd voor voorbeelden…
Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: stagebegeleiding in het buitenland Goede aspecten Wekelijkse opvolging door stagebegeleider en TinT-begeleider Toledo = Transparant Uniforme werkwijze gebruiksvriendelijk
Goede aspecten en verbeterpunten Niet beperkt tot onderwijskundige gegevens Beoordeling lokale mentor
Goede aspecten en verbeterpunten Verbeterpunten Beperkte rol plaatselijke mentor Deelname beperkt tot 3 personen Bij ernstige stageproblemen moeilijk om kort op de bal te spelen Technische problemen
Goede aspecten en verbeterpunten Leergemeenschap: begeleiding metawerk Goede aspecten ZBuS’er blijft op hoogte Peter/meter brengt vraag van ZBuS’er binnen in metawerkgroep
Goede aspecten en verbeterpunten Verbeterpunten Prioriteit bij ZBuS’er ligt niet bij metawerk Verantwoordelijkheid ligt bij studenten (peter/meter en verslaggever) communicatie soms zeer beperkt
Tijd voor discussie