Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke Geursen Onderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de Heer UU IVLOS, Utrecht Willem Hoekstra Onderwijscentrum VU, Amsterdam Joke Morshuis EHvA, Amsterdam VELON-Congres 2008 Workshop 57 Kennis-maken Veldhoven, dinsdag 1 april 2008
Programma Introductie Wat is self-study onderzoek? Keuze uit de 5 onderzoeken Stellingen
Wat is self-study onderzoek? “… door lerarenopleiders systematisch uitgevoerd onderzoek van en reflectie op de eigen praktijk met als doel die praktijk te verbeteren en bij te dragen aan de kennisbasis voor het opleiden van leraren.” Uit: Mieke Lunenberg en Fred Korthagen. Lerarenopleiders, lerarenopleidingen en zelfstudies. VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiding jrg 25(3) 2004
Hoe zag het traject eruit? Intake-interviews aan de hand van richtvragen 8 gezamenlijke bijeenkomsten: reflectie, onderzoeksvaardigheden, uitwisseling “Producten”: logboek, presentaties, artikel Individuele begeleiding Input en feedback van externe experts Exit-interviews
Joke Morshuis
Paul van den Bos
Ari de Heer
Janneke Geursen
Willem Hoekstra
Stelling 1 “Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken”
Stelling 2 “Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk”
Stelling 3 “Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens”
“Self-study kan alleen in een groep” Stelling 4 “Self-study kan alleen in een groep”
Stelling 5 “Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van mede-onderzoekers)”
Stellingen Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken. Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk. Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens. Self-study kan alleen in een groep. Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van medeonderzoekers).