Kennis-maken door self-study onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Herontwerp PDG-opleiding
een didactiek voor opleiden op school
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Een LOEP-onderzoek/Self-study project Elien Peeters  
De kennisbasis van lerarenopleiders: de aard, dilemma’s, uitdagingen
Laat vernieuwing groeien
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
PEER LEARNING Intervisie op verplaatsing Gastfaculteit Geneeskunde 30 april 2008.
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Afstudeerkringen Supply Chain Management 14 oktober 2005.
Middag van het afstudeeronderzoek SCM Professor Dr. Janjaap Semeijn 27 juni 2008.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Academische lerarenopleiding primair onderwijs
Leerwerkgemeenschappen
StatIG in de Vrolijke School
HAN Faculteit Educatie.
VERLEIDEN TOT LEREN Velon 2007
Rondetafel VELON-congres Evaluatie academische dieptepilots
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
1 W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S Onderwijscentrum VU Joyce Brouwer & Paul van den Bos VELON congres 2008 Activerend onderwijs, hoe trekken.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leren van lerarenopleiders
Begeleiden van Praktijkonderzoek
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
De driehoeksverhouding
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Effectief leesonderwijs voor en door docenten Nederlands Jacqueline Evers-Vermeul (UU) José van der Hoeven (CED-groep) Huub van den Bergh (UU) Montessori.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Transcript van de presentatie:

Kennis-maken door self-study onderzoek Paul van den Bos Onderwijscentrum VU, Amsterdam Janneke Geursen Onderwijscentrum VU, Amsterdam Ari de Heer UU IVLOS, Utrecht Willem Hoekstra Onderwijscentrum VU, Amsterdam Joke Morshuis EHvA, Amsterdam VELON-Congres 2008 Workshop 57 Kennis-maken Veldhoven, dinsdag 1 april 2008

Programma Introductie Wat is self-study onderzoek? Keuze uit de 5 onderzoeken Stellingen

Wat is self-study onderzoek? “… door lerarenopleiders systematisch uitgevoerd onderzoek van en reflectie op de eigen praktijk met als doel die praktijk te verbeteren en bij te dragen aan de kennisbasis voor het opleiden van leraren.” Uit: Mieke Lunenberg en Fred Korthagen. Lerarenopleiders, lerarenopleidingen en zelfstudies. VELON Tijdschrift voor Lerarenopleiding jrg 25(3) 2004

Hoe zag het traject eruit? Intake-interviews aan de hand van richtvragen 8 gezamenlijke bijeenkomsten: reflectie, onderzoeksvaardigheden, uitwisseling “Producten”: logboek, presentaties, artikel Individuele begeleiding Input en feedback van externe experts Exit-interviews

Joke Morshuis

Paul van den Bos

Ari de Heer

Janneke Geursen

Willem Hoekstra

Stelling 1 “Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken”

Stelling 2 “Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk”

Stelling 3 “Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens”

“Self-study kan alleen in een groep” Stelling 4 “Self-study kan alleen in een groep”

Stelling 5 “Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van mede-onderzoekers)”

Stellingen Iedere lerarenopleider heeft een praktijk die het waard is om te onderzoeken. Het doen van self-study verstevigt de basis van je opleidingspraktijk. Onderzoek doen vergroot je zelfvertrouwen als opleider, als onderzoeker en als mens. Self-study kan alleen in een groep. Het resultaat van het onderzoek staat of valt bij de kwaliteit van de feedback (van begeleiders en van medeonderzoekers).