Academische lerarenopleiding primair onderwijs Theo Wubbels Universiteit Utrecht Rachel Streefland Hogeschool Utrecht
22 februari 2008
Waarom? Kwaliteit van het basisonderwijs? Tekort aan leraren basisonderwijs? Kritiek op het intellectueel niveau van startende leraren? Rapport Rinnooy Kan? Dijsselbloem?
Daarom! VWO-abituriënten naar basisonderwijs trekken!
Diploma HBO bachelor PABO Universitair Bachelor Onderwijskunde
Programma Gedurende gehele opleiding cursussen aan universiteit en hogeschool
4 x 60 EC PABO AC PABO OWK OWK
4 x 60 EC PABO OWK AC PABO Bachelor OWK
4 x 60 EC PABO OWK AC Bachelor PABO
Uitgangspunten Integratie van Reflectie / schrijven Intellectueel Wetenschappelijke theorie Onderzoek Gesystematiseerde praktijkkennis Persoonlijke ontwikkeling Reflectie / schrijven Intellectueel Loodzwaar
Ontwerp en ontwikkeling Start ontwikkeling van het traject voorjaar 2007 Geen twee afzonderlijke opleidingen, maar één programma dat zich kenmerkt door samenhang
Het onderwijsprogramma Cursussen o.a. op gebied van: schoolvakken nieuwste inzichten in didactiek onderwijskunde en onderwijspsychologie leerproblemen ontwikkeling lesmateriaal Stage Thesis
Het onderwijsprogramma in schema: Eerste jaar
Tweede jaar
Derde jaar
Vierde jaar
En daarna? Volwaardig leraar primair onderwijs taken op het terrein van: school- en of leerlingbegeleiding cursusontwikkeling, management onderzoek …… Masters aan HBO, Academische master Onderwijskundig Ontwerp