ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Schoolcijfers, een tweede natuur
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Technische geletterdheid en onderwijs
Hoe vergaat het mijn leerlingen in het vervolgonderwijs? Opbrengsten LOB-doorstroompilots.
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Logical Framework Approach
OR-platform 15 november.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Welbewust kantelen op de Paulusschool
Leergemeenschappen en collectief leren
Introductie workshop 1.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
© de vries business consultancy, 2008
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Interpreteren van data
Collectief leren in schoolteams
Wat je zelf vindt, weet je beter
Dat zouden we vaker moeten doen…
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Aanvaarding en tolerantie
Workshop Werken aan succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs Conferentie VO2020 Werkt 24 september 2015 Margot Oomens en Mike Jolink.
Praktijk.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Werken met groepen jonge kinderen
praktijk project ouderbetrokkenheid
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
Evaluatie Cursus.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
MA Uitdagend onderwijs op de MA Leerarrangement Koen Luijs Rob van den Dool Suzanne Niemeijer.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Zelfevaluatie GOK.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
17 september 2018 Duurzame energie
Welkom bij DAIly NURSE.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Waarderende benadering
CHALLENGE 1 CHALLENGE 2 CHALLENGE 3 CHALLENGE 4
Transcript van de presentatie:

ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Interactumlectoraat Kantelende Kennis Jos van der Eijk, Jeannette Geldens, Ronald Keijzer, Helma de Rooij, Helga van de Ven, Marjan Vermeulen en Stella van der Wal-Maris

ECHTE VERANDERINGEN OP DE WERKVLOER VELONCONFERENTIE 2008 Doel van workshop Opzet van workshop  10 vragen rondom een innovatie: werken in groepen  De onderzoekscyclus in werking: plenair voorbeeld van pilotschool  Verbinding met de eigen antwoorden: vervolg werken in groepen Afsluiting

Formuleren (gemeenschappelijke) ambitie EvaluerenVerzamelen informatie Gezamenlijk Actie betekenis verlenen Bepalen consequenties Visie: Onderzoeken = leren

Onderzoeksstappen 1. Ambitie ontwikkelen In een gemeenschappelijke ambitie geeft een team aan welke uitdaging zij aangaat. Deze uitdaging betreft het leren van leerlingen, ofwel het primaire proces. Een gemeenschappelijke ambitie verbindt teamleden en richt de energie in een collectief leer- en ontwikkelproces 2. Informatie verzamelen Het team zoekt antwoord op vragen die door de gemeenschappelijke ambitie worden opgeroepen. Dit doet zij door systematisch informatie te verzamelen, bijvoorbeeld over hoe leerlingen leren, wat de opbrengsten daarvan zijn en/of wat leren voor leerlingen betekent. 3. Informatie interpreteren De verzamelde informatie wordt door de teamleden gezamenlijk geïnterpreteerd. De gezamenlijke conclusies leveren antwoorden op de vragen die zij zichzelf stellen. Of ze roepen nieuwe vragen op. 4. Consequenties verbinden Aan de gezamenlijke conclusies verbindt het team consequenties voor het leren van leerlingen. Deze consequenties worden vertaald in een plan van aanpak. 5. Acties uitvoeren Het team voert de acties in het plan van aanpak uit. Op deze wijze werkt het team aan het realiseren van de gemeenschappelijke ambitie. 6. Product en proces evalueren Het team evalueert de uitgevoerde acties door te kijken naar de opbrengsten en naar het proces van uitvoering en deze te spiegelen aan de gemeenschappelijke ambitie. De evaluatie levert een nieuwe of bijgestelde ambitie op.