Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Ruimte voor vertrouwen Rob Vink
Onze kernwaarden.
De Huisartsopleiding in Nederland
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren
AANVULLENDE UITKERING SOCIALE ZEKERHEID Politiek Beraad 9 oktober 2012.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Wat kunnen wij leren van het Finse onderwijsmodel? Bob van de Ven
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
“… en dan krijg ik dus 40 leerlingen” Onderwijs, arbeidsmarkt en het invullen van de, gezamenlijke, maatschappelijke rol.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
De Vereniging Lerarenopleiders Nederland Opgericht 1 juli 1975
Belangenbehartiging door de VELON
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Leraar, school en opleiding
Leren van lerarenopleiders
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
KVLO Register in de praktijk SBL Hilde Bax.
Twee naar Een Platform OA Rotterdam 25 maart 2010 Willem van der Wolk,
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
EVC en de CGKS Woerden 22 mei 2007 Erik Kaemingk Kenniscentrum EVC
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Startbijeenkomst Welkom Master Science Education and Communication Master Leraar VHO Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen Minor Leren Lesgeven.
Hoofdlijnen AOb beleid Wat doet dit kabinet ? Wat zijn de gevolgen ? Inzet AOb Vervolgtraject.
Kritische vrienden: gevraagd en ongevraagd advies Kritische vrienden van de.
Opleiden in de school, voor nu en in de toekomst
Sense de Groot Reiziger in onderwijs. Sense de Groot Reiziger in onderwijs.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Dashboard Passend Onderwijs Dashboard passend onderwijs.
Feedbackplatform bijeenkomst 3 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 20 maart 2017.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Van On(der)bevoegd naar Bevoegd
Zorgplan 2015: Visie Visie: Toegevoegde waarde Transferverpleegkundige -Voorbereiden -Vertalen -Vlotte en vloeiende overgangen.
Van startbekwaam naar …..
Theorie.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Professionele ruimte versus verantwoordingsdruk Levenslang leren Faciliteren van leren Vertrouwen in de lerarenopleidingen De toekomst? Dilemma’s ten aanzien van het opleiden van leraren

Het glazen huis Wat zie je op het eerste gezicht? Opleiden in de school Praktijkonderzoek in lerarenopleiding en school Kennisbasis Lerarenbeurs (meer dan 30 mlj/jaar!) Een sterke en zelfbewuste beroepsgroep Een stem en rol voor een beroepsgroep van leraren … Maar ook aandachtspunten en dilemma’s

Maakbaarheid en professionele ruimte? Is de leraar maakbaar? Zekerheid ten aanzien van de kwaliteit van de leraar? Dijsselbloem: het wat en het hoe Zijn ze te scheiden? Toetsing stuurt het onderwijs en het leren Blijft er bij toenemende verantwoordingsdruk en steeds intensievere standaardisering van toetsing nog wel professionele ruimte voor de leraar en lerarenopleider?

Een leven lang leren??? Sturing overheid alleen op initiële opleiding Rest afhankelijk van initiatieven werkgevers en individuele leraren Switch van domein? Passend onderwijs? … Borging via de initiële opleiding leidt tot overkill CPD Initiële leraren- opleiding inductie ??

Een leven lang leren??? Vanaf de start 100% verantwoordelijkheid? Groei in verantwoordelijkheid, kwalificatie, …? Schotland: Proef/Probation periode  Full registration Engeland: master T&L in de 1 e 5 jaar van het beroep Oostenrijk: assistent  juniorleraar  leraar Nederland??? Vlaanderen??? inductiemaster inductie

Faciliteren van leren Combineren van werken en leren –Lerarenbeurs prachtig! –Ook verbreding naar tweede bevoegdheid, opscholing, etc. maar … –Niet voor onbevoegden –Eenmalig, alles of niets –Behoefte aan flexibilisering

Vorming van een beroepsgroep? Lerarenopleiders: Bewaking en onderhoud van bekwaamheid d.m.v. Beroepsstandaard Kennisbasis Registratieprocedure: leren en legitimeren: contextspecifiek, inhoudelijke beoordeling en ontwikkelingsgericht (zingevend) Leraren Registratieprocedure: leren en legitimeren? –Inhoudelijk of procedureel? –Bureaucratisch of zingevend?

Vertrouwen in de lerarenopleidingen? Kwaliteitsagenda Landelijke kennisbases Landelijke toetsing Verzwaarde accreditatie-regimes Bekwaamheid opleiders Landelijke samenwerking Wat nu? Nieuwe kwaliteitsagenda? Wanneer hebben we het vertrouwen weer verdiend? Geen uitzonderingspositie meer? Tijd voor de echt wezenlijke zaken? Borgen Legitimeren Ontwikkelen Innoveren ? ?

Korte versus lange termijn Politiek gedomineerd door ad hoc issues? Opleiden voor de komende jaar Lange termijn visie??? Lange termijn beleid???