Informatiemanagement: ratio & gevoel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Advertisements

Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Evaluatie van mentorprojecten
1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
Ouders en Kinderen Centraal
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Business concept SMART-consultants
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Nationaal Innovatie Event
Implementeren doe je samen
Information Management
Grip op ICT door grip op architectuur
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
5S in Velsen.
Een theoretische verkenning
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Competentiegericht leren vmbo
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Vormgeven van de HRM-functie
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Projectplan <naam project>
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Beheer in BedrijfsContext AD ICT Leerjaar 2 George Pluimakers Module: ICTBBC01DX Studiejaar 2013/2014.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Certificering van assetmanagement
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bons op de deuren! BMI-congres 31 mei Linda Kos (Zaans Medisch Centrum) Katja de Jongh (Franciscus Gasthuis) Carmen van der Heijden (Franciscus Gasthuis.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Samenwerking waterbeheerders
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Informatiemanagement: ratio & gevoel Anneke Burger-Tebbens Torringa Divisie Information Officer Datum: 3 maart 2010 1

Een stukje achtergrond……

Waar gaan we het over hebben? I De context: business & doelstellingen II Strategie: Bedrijfs Informatie Plan III Structuur: keten van onderdelen IV Sturing V Samenwerken VI Status & ontwikkelingen Vraag: Hoe begin je?

I De context: business & doelstellingen Unigarant Verzekeringen ABP/ Loyalis IZA DELA Het speelveld (gebaseerd op top 5 spelers per productcategorie) Uitvaart Schade Zorg Inkomen Bank Leven Bron: Marketingplan 2008

I De context: business & doelstellingen In het strategische management proces zijn er: Doelstellingen Ohra Doelstellingen GIT Kern: zoek de gezamenlijke doelstelling(en) Vraag: Hoe vind je de verbinding? Wat is daarvoor nodig? Luisteren, samenwerken, lef voor interventie (wo wij/zij denken) …….

II Strategie: management cyclus veranderingen in ICT-aanbodmarkt veranderingen in de business business informatie planning evaluatie & control vernieuwing (projecten) beheer, exploitatie & onderhoud Gedachte: logische opbouw zoeken, passend bij de organisatie, neem mensen mee… 6

II Strategie: Business informatie planning (BIP) producten/diensten, processen & ICT producten/diensten, processen & ICT bestaande situatie (IST) gewenste situatie (SOLL) business/ICT- projecten

II Strategie: BIP met Novius raamwerk

II Strategie: om te komen tot een BIP Do’s Kies voor gedragen BIP-proces door zowel business als GIT Actief stakeholder management (op diverse nivo’s in de organisatie) Kerntteam, stuurgroep, klankbordgroep Interviews, workshops Anticipeer op cultuur & professionaliteit van de organisatie Claim resources Wees kritisch op benodigde kennis & competenties Bewust rollen invullen ‘wie doet wat’ Werk als (gedelegeerd) opdrachtgever aan de realisatie BIP én aan de borging & besturing! Dont’s Begin niet, zonder draagvlak stakeholders. ‘Voorkom imago van IM of IT feestje’ Verwachtingsmanagement: positioneer BIP niet als de oplossing…maar als het begin Mijn rol: nadruk op proces-begeleiding…

III Structuur: keten van onderdelen Informatiemanagement de verbindingsschakel tussen informatie, organisatie en bedrijfsstrategie IM zorgt voor alignment van business strategie en IT strategie Opmerking : inzicht, win-win, transparant, communiceren op alle nivo’s

III Structuur: ontwerpschets IM Project Office: Informatie management externe leveranciers Business Group IT Team Functioneel Beheer & Projectportfolio management: “Focus op Realisatie” Team Business Consultancy & Analyse: “Focus op Wat-vraag” Opmerking: Herkenning facilitaire dienstverlening?!

IV Sturing Doelstellingen: IM is in de kern een regieorganisatie inrichten van het project portfolio management proces (PPM), resultaat één geïntegreerde projectenkalender en de resourceplanning (op basis van competenties). strakke sturing, duidelijke taken en verantwoordelijkheden (strategisch, taktisch, operationeel nivo) Uitvoering: eenduidige werkwijze noodzakelijk: projectmanagement en releasemangement marketing: consistent en consequent en ‘herhaling is kracht van de reclame’ (communiceren) Opmerking: gebruik kunnen maken diverse ervaringen

Kwaliteit en verandering IV Sturing: project portfiolo management “hoe houden we sturing op het BIP (en de overige projecten)” SG Ohra & NSF MT IM Sturing op tijd, Kwaliteit en verandering Sturing op inhoud en kwaliteit resultaat BIP is het ‘inhoudelijk geweten’ voor Project Portfolio Management IM: Project Office Project Control IM: BPC/BPA/Group IT BA Projectadministratie Sturing op geld Opdrachtgever Projectleider ( Buss. & ICT) Projectteam

V Samenwerken: de keten is zo sterk als de zwakste schakel! demand supply Informatie management externe leveranciers Group IT Business Wat verzwakt de keten: Verschillende doelstellingen Verschillende begrippenkaders Verschillende ………… Opmerking: Vereist kracht energie & levert voldoening en plezier!

Factoren die het willen beinvloeden V Samenwerken Naast de harde kant is er de zachte kant; de menskant! “Mensen bepalen in belangrijke mate het succes van de verandering” “Willen” Factoren die het willen beinvloeden Geloof in de verandering Begrijpen Steun krijgen Kunnen

VI Status & ontwikkelingen Wat gaat goed, wat kan beter? Goed: richting, focus, grip, imago, nieuwe taken toegevoegd (van IM naar Services met kwaliteit & klachtenmanagement, sla management) Kan beter: kwaliteit en tempo van de realisatie Glazen plafond? Denken & beelden Let op de apenrots! Maak jezelf niet klein(er), neem de ruimte Wees je bewust… Glazen muren? Denken & beelden Let op jouw rol als leidinggevende! Zoek telkens de win-win, boven de partijen en communiceer Wees je bewust… Bewust zijn? Wat zegt je hoofd, je hart, je buik……

VI Status & ontwikkelingen Ontwikkeling van IT organisaties! Sterk alignment business/IT noodzakelijk, verandering gaat in hoog tempo Verandering IT organisatie van alleen kennis naar kennis & competenties Vrouwen beschikken meer over gevraagde competenties (samenwerken, luisteren, team, verbinden…): volop kansen! Imago verbetering IT is echt een issue: ‘IT als logisch stap in je loopbaan?’