Effecten van de leesapp ´Letterprins´

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Wat bedoelen we ermee? Hoe volg je dat?
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
De historie & de toekomst
Preventieve instructiemethodiek
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Welkom op de informatieavond
Vergoedingsregeling dyslexie
Zo leer je kinderen lezen en spellen
VSO de Widdonckschool Weert
Van spellend lezen naar directe woordherkenning
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Wat gebeurt er dit komend jaar?
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
ouderavond groep 3 - lezen
Hoe volgen wij de kinderen?
Effectief leesonderwijs
Ruimte om te leren Onderwijs in Zambia kinderen in Zambia willen naar school!
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
Hoe krijgt dit gestalte bij ons op school.
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Bouw!.
Welkom op onze open schoolavond
Welkom in groep 3 en 4.
Voorlichtingsbijeenkomst ouders
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Wat kunnen wij samen doen aan laaggeletterdheid in Almere?
Waarom een nieuwe Estafette?
‘Voorlezen blijft leuk en belangrijk’ groep 5 t/m 8 Groep 5 t/m 8
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
Op deze informatie avond over groep 5 zwemlessen algemene zaken zorg G.I.P. vakken in groep 5 vragenronde.
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
Stoomcursus Zwolle. Agenda 1.Uw onderwijsvisie 2.Didactische uitgangspunten van Muiswerk 3.De Lerarenkamer 4.Voortgang monitoren, evalueren en bijsturen.
(Voor)lezen is leuk!.
Hoe volgen wij de kinderen?
ouderavond groep 3 - lezen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Nieuwsbegrip en Jeugdbieb
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Meer voorlezen, beter in taal
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
Masterplan technisch lezen zeer intensieve arrangement Anna Veenstra.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
Groep 8 Begrijpend lezen lezen
Over leesmotivatie, leesweerstand, woordenschat en strategisch lezen
Circuit en hoeken.
Voortgezet technisch lezen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
MEER LEZEN, BETER IN TAAL
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Effectief lees- en spellingonderwijs
blok 1 les 4: samen praten samen leren
Transcript van de presentatie:

Effecten van de leesapp ´Letterprins´ Kennisnet Onderzoeksconferentie 4 juni 2014 dr. Marjolijn van Weerdenburg Mede namens Linda de Leeuw MA en dr. Marco van de Ven

Onderzoeksopzet Voor-meting Nameting Retentie Doelgroep: 60 leerlingen (8;7 jaar) uit het Speciaal BasisOnderwijs Voor-meting Nameting Retentie Vroeg Laat

Vraagstellingen Heeft oefenen met Letterprins effect op: Leesvaardigheid? Leesmotivatie?

Instrumentarium Leesvaardigheid: Klepel (van den Bos, e.a. 1994): - Lezen van pseudowoorden, bijv. “woeg” Drie Minuten Toets (DMT) (Verhoeven, 1995): - Lezen van bestaande woorden”, bijv. “stoel” AVI-M3 (van den Berg & te Lintelo, 1977): - Lezen van teksten (niveau groep 3) Leesmotivatie: Self-Regulation Questionnaire (SRQ) – Reading (De Naeghel e.a., 2012)

Resultaten I: Lezen van pseudowoorden (aantal goed) Letterprins helpt kinderen snellere en betere letter-klank combinaties te maken

Resultaten II: Lezen van bestaande woorden (aantal goed) Letterprins heeft geen direct effect op woord-klank herkenning

Resultaten III: Lezen van teksten (aantal seconden) Letterprins helpt met het sneller lezen van teksten.Ook op langere termijn

Resultaten IV: Leesmotivatie SRQ- vragenlijst naar leesmotivatie - School en thuis - intrinsieke motivatie: “Ik lees omdat ik lezen leuk vind.” - extrinsieke motivatie: “Ik lees omdat anderen willen dat ik dat doe.” Hoewel leerlingen beseffen dat oefenen met Letterprins op school verplicht was, waren ze thuis meer gemotiveerd om hun leesvaardigheid te oefenen

Conclusie Letterprins... helpt beginnende lezers bij het leren lezen van woorden en teksten motiveert kinderen om te gaan lezen

Toekomst Letterprins doorontwikkelen Onderzoek doen bij reguliere basisschoolleerlingen

Dank voor uw aandacht voor vragen, mail naar M. vanWeerdenburg@pwo. ru Dank voor uw aandacht voor vragen, mail naar M.vanWeerdenburg@pwo.ru.nl