Effecten van de leesapp ´Letterprins´ Kennisnet Onderzoeksconferentie 4 juni 2014 dr. Marjolijn van Weerdenburg Mede namens Linda de Leeuw MA en dr. Marco van de Ven
Onderzoeksopzet Voor-meting Nameting Retentie Doelgroep: 60 leerlingen (8;7 jaar) uit het Speciaal BasisOnderwijs Voor-meting Nameting Retentie Vroeg Laat
Vraagstellingen Heeft oefenen met Letterprins effect op: Leesvaardigheid? Leesmotivatie?
Instrumentarium Leesvaardigheid: Klepel (van den Bos, e.a. 1994): - Lezen van pseudowoorden, bijv. “woeg” Drie Minuten Toets (DMT) (Verhoeven, 1995): - Lezen van bestaande woorden”, bijv. “stoel” AVI-M3 (van den Berg & te Lintelo, 1977): - Lezen van teksten (niveau groep 3) Leesmotivatie: Self-Regulation Questionnaire (SRQ) – Reading (De Naeghel e.a., 2012)
Resultaten I: Lezen van pseudowoorden (aantal goed) Letterprins helpt kinderen snellere en betere letter-klank combinaties te maken
Resultaten II: Lezen van bestaande woorden (aantal goed) Letterprins heeft geen direct effect op woord-klank herkenning
Resultaten III: Lezen van teksten (aantal seconden) Letterprins helpt met het sneller lezen van teksten.Ook op langere termijn
Resultaten IV: Leesmotivatie SRQ- vragenlijst naar leesmotivatie - School en thuis - intrinsieke motivatie: “Ik lees omdat ik lezen leuk vind.” - extrinsieke motivatie: “Ik lees omdat anderen willen dat ik dat doe.” Hoewel leerlingen beseffen dat oefenen met Letterprins op school verplicht was, waren ze thuis meer gemotiveerd om hun leesvaardigheid te oefenen
Conclusie Letterprins... helpt beginnende lezers bij het leren lezen van woorden en teksten motiveert kinderen om te gaan lezen
Toekomst Letterprins doorontwikkelen Onderzoek doen bij reguliere basisschoolleerlingen
Dank voor uw aandacht voor vragen, mail naar M. vanWeerdenburg@pwo. ru Dank voor uw aandacht voor vragen, mail naar M.vanWeerdenburg@pwo.ru.nl