Testen Blackboard Marjana Rhebergen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Versie 29 maart beheerbemiddelingadvies Intermediair heeft meerdere rollen bemiddeling stond centraal.
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Voor het intermediair Versie 28 april 2011.
Teststrategie Proces Keten Test
Toledo gevorderden Els Verbist. Overzicht Assignments Assessments Group pages Adaptief gegevens toekennen Virtual classroom Nieuwtjes.
TMap NEXT in een notendop
Werkpakket 4: - implementatieprojecten - duurzaamheidsplan Evert van de Vrie Open Universiteit.
Geïntegreerde contracten en bouwprojecten
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Schrijfvaardigheid met de LTB Fulco Teunissen James Boswell Instituut, Universiteit Utrecht Edith Schouten UTN, Radboud Universiteit Nijmegen.
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Verbetering van kwaliteit begint bij de individuele ontwikkelaar E-ducation is our mission NIOC Eric van der Vliet SPI Consultant.
Facility management en inkoop
Michel Visser Founder EesySoft
2 e fase Rapportage Zes maal per jaar rapportage van : Rapportcijfer SE-onderdelen Dossiertoetsen praktische opdrachten handelingsdelen.
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
ZXCVBNZXCVBN. HCI Human Computer Interaction HCI = Designing products people love to use.
Workshop Testen 16 februari 2011
Databases I (H. 1) Wiebren de Jonge Vrije Universiteit, Amsterdam Voorlopige versie 2003.
Marion Keiren, Stephan Mertens, Esther van Popta 20 januari 2009
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Prince2 Componenten.
Testen upgrade Blackboard
Organisatie van een upgrade
Instructies geven & Stroomdiagrammen
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Plaats en tijd opgave 1 25 s 26 s 27 s a) Baan 4. b) (De zwemmer is weer bij het Startpunt) c) Na 76 s is afgelegd:
Functioneel Ontwerp.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Testen van Blackboard Patrick Klaassen.
NLT modules en excellentiebevordering
Individueel roosteren
Risk Based Testing van pakketsoftware
NU ENGELS.
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Biologie/Bio-medische wetenschappen Blackboard Natasa Brouwer, AMSTEL Instituut.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
COMPUTEST BORREL – 2 Mei 2014 Van Performancetesten naar Performance Assurance TestNet Najaarsevenement 2014 Versie: 1.0 Datum: 30 oktober 2014.
EXAMENVRAGEN MAKEN programma Kwaliteitseisen CSPE 2010 Tips
Ondernemingsplanning in de praktijk Inleiding. Definitie van ondernemingsplanning De voorziening in, en de verdeling van de middelen van de onderneming.
Insights & Essentials Willem van Putten
ADMINISTRATIE VAN EEN EXTERNE TOETS M.B.V. EEN WORKCENTER SESSION th november 2015.
Universiteit Maastricht Blackboard CS Elektronische leeromgeving Universiteit Maastricht (eleUM)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Door Ben Cokelaere, student Howest Galaxy pipelines voor de analyse van omics data.
ZooEasy Online Gebruikersavond 27 Januari  Algemene mededelingen (10 min)  Nieuwe functionaliteit (60 min)  Acceptatie en productie (20 min)
Requirementsmanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
Learning Content Management Systeem
Gebruik Blackboard FEW
Testen in MISUT Onderwijs
Blackboard Testproces
Testen ORACLE Financials
OPENINGSCASE: De Victoria Country Fire Authority in Australië geeft hulp met nieuwe informatiesystemen.
Testen: Hoe test HR de applicaties
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
Is testen een project op zich?
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Hoe schat je merker effecten?
Transcript van de presentatie:

Testen Blackboard Marjana Rhebergen

Wat is testen? 40 % tijd 60 % tijd Een proces van plannen, voorbereiden, uitvoeren en beoordelen, dat tot doel heeft de kenmerken van een informatiesysteem vast te stellen en het verschil tussen de actuele en de vereiste status aan te tonen. [testen volgens T-Map] Testen kost veel tijd!

Waarom testen? Onderwijs wordt steeds meer afhankelijk van Blackboard. Afhankelijkheid wordt steeds groter Steeds meer courses in Blackboard Steeds groter gebruik “functionaliteiten” (inleveren, diagnostische toetsen, online leren) Upgrade / migraties mogen dus het onderwijs niet in de weg zitten.

Wat voor soort tests? Integriteitstest (functioneel) Functionele test blijft de inhoud van courses hetzelfde na migratie? Functionele test voldoet de nieuwe versie aan de eisen die de universiteit steldt? Performancetest (stresstest) Nagaan of bij bepaald gebruik de performance van BB “goed” blijft. Gebruikerstest * Verschillende soorten tests. * Gebruikerstest niet.

Hoe testen? Opstellen acceptatiecriteria Opstellen gedetailleerd Testplan omschrijven logische testcases Uitvoeren tests Analyse testresultaten en rapportage Maakt niet uit voor welke test, fasen blijven gelijk. Uit eerdere upgrade blijkt: fase 1 erg belangrijk. Fase 2: uitwerken van acceptatiecreria in testplan (maken cases, bestanden, voorbeeld courses). Fase 3: uitvoeren (vervelend werk!) Fase 4: rapportage

Integriteitstest (functioneel) Opstellen acceptatiecriteria Moeilijk! Opstellen Testplan & omschrijven logische testcases Op basis van functionaliteiten! Uitvoeren tests Analyse testresultaten en rapportage Heeft Blackboard hier een rol in? Aanleveren lijsten van functionaliteiten?

Integriteitstest (functioneel) Institution/courses Vormgeving/structuur Course Tools Course Options User management Tests & Surveys Grades Communication Content Areas waarom? Gradebooks, discussion boards etc => cijfers Onderwijsmateriaal / courses wordt recycled === Eerste upgrade: Digital Drop Box leeg, nu kan dat niet meer!

Integriteitstest (functioneel) waarom? Gradebooks, discussion boards etc => cijfers Onderwijsmateriaal / courses wordt recycled === Eerste upgrade: Digital Drop Box leeg, nu kan dat niet meer!

Foutenformulier Beste resultaat: * Testers moeten Blackboard meer dan enigszins kennen Testers moeten secuur te werk gaan. Om fouten te voorkomen: niet te lang achter elkaar laten werken! Maar blijft: moeilijk te omschrijven wat er precies fout ging.

Investering Integriteitstest Ontwikkelen data-integriteitstest: min. 100 uur Afname test: gemiddeld 1 uur per course Rapportage: min. 20 uur Onderhoud: 40 uur 167 uur inclusief functionele test.

Functionele test Afwegingen tussen tijd, geld en kwaliteit Applications packs …. Veranderingen in functionaliteiten …. Voorkomen van vragen Communicatie Kennis nieuwe upgrade Zelfde als bij Integriteitstest. Wat test je: meest gebruikte functies Crusiale functies (gradebook, discussion board) Functionaliteiten die voorheen “bugs” bevatten.

Test Testmateriaal: Testplan Testcourses Testmateriaal (al geplaatste inhoud en inhoud die geplaatst moet worden) => testers moeten toegang hebben tot netwerkschijven om materiaal op te halen => verschillende soorten accounts voor testers Zaal Uitleg Probleemformulieren

Test Testmateriaal: Testplan Testcourses Testmateriaal (al geplaatste inhoud en inhoud die geplaatst moet worden) => testers moeten toegang hebben tot netwerkschijven om materiaal op te halen => verschillende soorten accounts voor testers Zaal Uitleg Probleemformulieren

‘Benodigdheden’ Zaal Uitleg Testaccounts Toegang tot ‘onderwijsmateriaal’ Testcourses (met inhoud) Testcases Probleemformulieren

Functionele test Voorbereiding (min. 80/100 uur) Opzet testgevallen Test afname (2 uur per course) Rapportage (min 20 uur) Aanpassen testcases (onbekend)

Stresstest Simulatie van een hoeveelheid activiteit op een applicatie Aantal gebruikers Gebruikelijke handelingen de instructor die inlogt in zijn course, daar enkele links aanklikt, enkele kleine, medium en grote bestanden opent, en uiteindelijk uitlogt; de student die inlogt in zijn course, daar enkele links aanklikt (zoals bekijken van announcements, het course menu), enkele posts op het forum van de course doet en uiteindelijk uitlogt; de student die inlogt in zijn course een toets maakt en vervolgens weer uitlogt; Tijdens het daadwerkelijk uitvoeren van de stresstest wordt door Jmeter de responsetijd bijgehouden per actie die een gebruiker uitvoert. Zo wordt het gemiddelde, de maximumresponse en de minimumresponse geregistreerd en direct in tabelvorm gepresenteerd. Overigens zijn ook andere presentatievormen mogelijk. * Gekocht van Stoas. Standaard course van Stoas en script (voor/ na upgrade)

Intensiteit van een test. Javatool Jmeter Intensiteit van een test. Onderdelen test

Ophalen van een klein word-doc Javatool Jmeter Ophalen van een klein word-doc

Responsetijden per onderdeel Javatool Jmeter Responsetijden per onderdeel

Grafische representatie Javatool Jmeter Grafische representatie