Testen Blackboard Marjana Rhebergen
Wat is testen? 40 % tijd 60 % tijd Een proces van plannen, voorbereiden, uitvoeren en beoordelen, dat tot doel heeft de kenmerken van een informatiesysteem vast te stellen en het verschil tussen de actuele en de vereiste status aan te tonen. [testen volgens T-Map] Testen kost veel tijd!
Waarom testen? Onderwijs wordt steeds meer afhankelijk van Blackboard. Afhankelijkheid wordt steeds groter Steeds meer courses in Blackboard Steeds groter gebruik “functionaliteiten” (inleveren, diagnostische toetsen, online leren) Upgrade / migraties mogen dus het onderwijs niet in de weg zitten.
Wat voor soort tests? Integriteitstest (functioneel) Functionele test blijft de inhoud van courses hetzelfde na migratie? Functionele test voldoet de nieuwe versie aan de eisen die de universiteit steldt? Performancetest (stresstest) Nagaan of bij bepaald gebruik de performance van BB “goed” blijft. Gebruikerstest * Verschillende soorten tests. * Gebruikerstest niet.
Hoe testen? Opstellen acceptatiecriteria Opstellen gedetailleerd Testplan omschrijven logische testcases Uitvoeren tests Analyse testresultaten en rapportage Maakt niet uit voor welke test, fasen blijven gelijk. Uit eerdere upgrade blijkt: fase 1 erg belangrijk. Fase 2: uitwerken van acceptatiecreria in testplan (maken cases, bestanden, voorbeeld courses). Fase 3: uitvoeren (vervelend werk!) Fase 4: rapportage
Integriteitstest (functioneel) Opstellen acceptatiecriteria Moeilijk! Opstellen Testplan & omschrijven logische testcases Op basis van functionaliteiten! Uitvoeren tests Analyse testresultaten en rapportage Heeft Blackboard hier een rol in? Aanleveren lijsten van functionaliteiten?
Integriteitstest (functioneel) Institution/courses Vormgeving/structuur Course Tools Course Options User management Tests & Surveys Grades Communication Content Areas waarom? Gradebooks, discussion boards etc => cijfers Onderwijsmateriaal / courses wordt recycled === Eerste upgrade: Digital Drop Box leeg, nu kan dat niet meer!
Integriteitstest (functioneel) waarom? Gradebooks, discussion boards etc => cijfers Onderwijsmateriaal / courses wordt recycled === Eerste upgrade: Digital Drop Box leeg, nu kan dat niet meer!
Foutenformulier Beste resultaat: * Testers moeten Blackboard meer dan enigszins kennen Testers moeten secuur te werk gaan. Om fouten te voorkomen: niet te lang achter elkaar laten werken! Maar blijft: moeilijk te omschrijven wat er precies fout ging.
Investering Integriteitstest Ontwikkelen data-integriteitstest: min. 100 uur Afname test: gemiddeld 1 uur per course Rapportage: min. 20 uur Onderhoud: 40 uur 167 uur inclusief functionele test.
Functionele test Afwegingen tussen tijd, geld en kwaliteit Applications packs …. Veranderingen in functionaliteiten …. Voorkomen van vragen Communicatie Kennis nieuwe upgrade Zelfde als bij Integriteitstest. Wat test je: meest gebruikte functies Crusiale functies (gradebook, discussion board) Functionaliteiten die voorheen “bugs” bevatten.
Test Testmateriaal: Testplan Testcourses Testmateriaal (al geplaatste inhoud en inhoud die geplaatst moet worden) => testers moeten toegang hebben tot netwerkschijven om materiaal op te halen => verschillende soorten accounts voor testers Zaal Uitleg Probleemformulieren
Test Testmateriaal: Testplan Testcourses Testmateriaal (al geplaatste inhoud en inhoud die geplaatst moet worden) => testers moeten toegang hebben tot netwerkschijven om materiaal op te halen => verschillende soorten accounts voor testers Zaal Uitleg Probleemformulieren
‘Benodigdheden’ Zaal Uitleg Testaccounts Toegang tot ‘onderwijsmateriaal’ Testcourses (met inhoud) Testcases Probleemformulieren
Functionele test Voorbereiding (min. 80/100 uur) Opzet testgevallen Test afname (2 uur per course) Rapportage (min 20 uur) Aanpassen testcases (onbekend)
Stresstest Simulatie van een hoeveelheid activiteit op een applicatie Aantal gebruikers Gebruikelijke handelingen de instructor die inlogt in zijn course, daar enkele links aanklikt, enkele kleine, medium en grote bestanden opent, en uiteindelijk uitlogt; de student die inlogt in zijn course, daar enkele links aanklikt (zoals bekijken van announcements, het course menu), enkele posts op het forum van de course doet en uiteindelijk uitlogt; de student die inlogt in zijn course een toets maakt en vervolgens weer uitlogt; Tijdens het daadwerkelijk uitvoeren van de stresstest wordt door Jmeter de responsetijd bijgehouden per actie die een gebruiker uitvoert. Zo wordt het gemiddelde, de maximumresponse en de minimumresponse geregistreerd en direct in tabelvorm gepresenteerd. Overigens zijn ook andere presentatievormen mogelijk. * Gekocht van Stoas. Standaard course van Stoas en script (voor/ na upgrade)
Intensiteit van een test. Javatool Jmeter Intensiteit van een test. Onderdelen test
Ophalen van een klein word-doc Javatool Jmeter Ophalen van een klein word-doc
Responsetijden per onderdeel Javatool Jmeter Responsetijden per onderdeel
Grafische representatie Javatool Jmeter Grafische representatie