Boven jezelf uitstijgen 10 oktober 2011 Week 1 TCCS Marc Cleiren Klinische, Gezondheids, Persoonlijkheids & Neuro Psychologie Universiteit Leiden
onderzoeker van je eigen leven Overstijgen begint met onderzoeken:
Instrumenten om je te helpen boven jezelf uit te stijgen, zonder jezelf los te laten Vragen stellen Wat gebeurt er? Over de gelaagdheid van bewustzijn Wat beweegt me? Over de hoofdmotieven in je leven Wie heeft de regie? Over het maken van keuzes
Wat gebeurt er? over de gelaagdheid van bewustzijn
Mechanish bewustzijn doen Dagbewustzijnwaarnemen Zelfbewustzijn richting geven vaardigheden, kunde, automatisme sequentieel ervaring, beleving hier-en-nu identiteit, doelen, motief tijdloos Vrij bewustzijn kennis dragen ingeving, inzicht onmiddellijk psyche materie naar De Dreu (2003); Derkse (2000), Zelazo (2004) Morin (2006)
“Between stimulus and response there is a gap In that gap lies our ability to choose In that choice lies our ability to grow.” Naar Victor Frankl (1963) Man's Search for Meaning. An Introduction to Logotherapy. Stephen Covey “The Seven Habits of Highly Effective People”
Wat beweegt me? over de hoofdmotieven in je leven
Approach systems Avoidance systems Depressie Opluchting Angst Geluk Vreugde neutral Approach & Avoidance twee motivationele systemen.. Self - ProtectiveSelf - Transcendant …met eigen emotionele componenten (Gray, Carver & White; Carver & Scheier; Cleiren) succesvol falend
De drijvende krachten in je leven.. Zelfbescherming persoonlijkheid, patronen behoefte aan zekerheid efficiëntie, zelf-bescherming behoefte aan autonomie, zelf-expressie, relatie & ontwikkeling Authenticiteit essentiële of authentieke zelf Authentieke motieven ‘de situatie’ druk van buiten (sociaal, of event-related) en… Pijn Verdriet Verzet Vlucht/Strijd
Exploratie van zelfbeschermende en zelftranscendente motieven Vragen die infromatie geven over authentieke kwaliteiten, jouw ding: Wat geeft jou energie? Wat breng jij met veel plezier in relatie met anderen? Wat is jouw stokpaardje in positieve zin? Wat maakt jou blij? Waar gaat je hart van open? Waarvan ga jij stralen? Waar ben je altijd nieuwsgierig naar? Vragen die informatie geven over je eigen favoriete gedoe : Welk gedrag van jezelf kost je energie? Met welk gedrag zit je jezelf geregeld in de weg? Wat is jouw rode knop? Waarmee zet jij jezelf klem?
Je motieven Reflectie….
Wie heeft de regie? over het maken van keuzes
Wie heeft de regie? Leiden zelfbeschermende patronen je interactie met de buitenwereld? reactieve motieven
Wie heeft de regie? … of wordt het geleid door authentieke motieven ? authentieke motieven
Strategieën voor (zelf) management… Methode 1: probeer de blinde krachten & patronen stuk voor stuk onder controle te krijgen.. ‘Mindless emoting’ Teasdale (1999)
Methode 2: schakel die lastige krachten & patronen uit Strategieën voor (zelf) management … ‘Conceptualising/doing’ Teasdale (1999)
Methode 3: geef authentieke motieven de touwtjes in handen Strategieën voor (zelf) management … ‘Mindful experiencing/being’ Teasdale (1999)
Mechanish bewustzijn sequentieel Dagbewustzijn hier-en-nu Zelfbewustzijn tijdloos Vrij bewustzijn onmiddellijk waarnemen handelen reflecteren ankeren kennis vragen beleven ervaren inzien wetenniet-weten richten activeren integreren De Subjectieve Kennis-Cyclus GAP
Besluit Kies voor jezelf één situatie (werk privé) waar je deze week bewust, en authentiek de touwtjes in handen neemt
Werken met een Leervraag
Leerdoelen: streven naar criterium Resultaat-gericht Gedrag staat centraal Kwantificeerbaar Effectief bij concrete (deel) vaardigheden waar objectieve criteria aan te verbinden zijn Jezelf als object van verandering Jezelf vanuit tekort benaderen
Vragen... gericht streven naar subjectieve kennis ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !
Ik zoek niet, ik vind Zoeken, dat is het uitgaan van het oude in een willen vinden van het al bekende in het nieuwe. Vinden, dat is het volledig nieuwe, ook in de beweging. Pablo Picasso