Boven jezelf uitstijgen 10 oktober 2011 Week 1 TCCS Marc Cleiren Klinische, Gezondheids, Persoonlijkheids & Neuro Psychologie Universiteit Leiden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Wil jij ‘je ongekende vermogens’ leren kennen?
Ontmoeting van mens tot mens.
Intentie veranderen door bewustzijn
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Ho 6: Motivatie.
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
Ludo Daems.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Benieuwd naar wie ik ben ...
Vastenbezinning 5 maart 2012 Welkom.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
“Het managen van veranderingen”
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Wie ik ben.
Een theoretische verkenning
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
CanDo Coaching.
Mindfulness.
Ken je kracht…Deel je kracht…
De kracht van mensen en teams
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
VERSTERK WAT WERKT.
Kwaliteit van de hulpverlening
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Rots en Water Sociale competentie training. Rots Weten wie je bent Weten wat je wilt Weten wat je doet Water Vriendschap Verbondenheid Communicatie.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’ Volksuniversiteit voorjaar e avond.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Talent in Ontwikkeling
Verdieping Timemanagement
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Bouw aan je veerkracht.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Persoonlijk Leiderschap
Eventmanager: Gerdine Teerhuis

PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Nederland Filantropieland
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Boven jezelf uitstijgen 10 oktober 2011 Week 1 TCCS Marc Cleiren Klinische, Gezondheids, Persoonlijkheids & Neuro Psychologie Universiteit Leiden

onderzoeker van je eigen leven Overstijgen begint met onderzoeken:

Instrumenten om je te helpen boven jezelf uit te stijgen, zonder jezelf los te laten Vragen stellen Wat gebeurt er? Over de gelaagdheid van bewustzijn Wat beweegt me? Over de hoofdmotieven in je leven Wie heeft de regie? Over het maken van keuzes

Wat gebeurt er? over de gelaagdheid van bewustzijn

Mechanish bewustzijn doen Dagbewustzijnwaarnemen Zelfbewustzijn richting geven vaardigheden, kunde, automatisme sequentieel ervaring, beleving hier-en-nu identiteit, doelen, motief tijdloos Vrij bewustzijn kennis dragen ingeving, inzicht onmiddellijk psyche materie naar De Dreu (2003); Derkse (2000), Zelazo (2004) Morin (2006)

“Between stimulus and response there is a gap In that gap lies our ability to choose In that choice lies our ability to grow.” Naar Victor Frankl (1963) Man's Search for Meaning. An Introduction to Logotherapy. Stephen Covey “The Seven Habits of Highly Effective People”

Wat beweegt me? over de hoofdmotieven in je leven

Approach systems Avoidance systems Depressie Opluchting Angst Geluk Vreugde neutral Approach & Avoidance twee motivationele systemen.. Self - ProtectiveSelf - Transcendant …met eigen emotionele componenten (Gray, Carver & White; Carver & Scheier; Cleiren) succesvol falend

De drijvende krachten in je leven.. Zelfbescherming persoonlijkheid, patronen behoefte aan zekerheid efficiëntie, zelf-bescherming behoefte aan autonomie, zelf-expressie, relatie & ontwikkeling Authenticiteit essentiële of authentieke zelf Authentieke motieven ‘de situatie’ druk van buiten (sociaal, of event-related) en… Pijn Verdriet Verzet Vlucht/Strijd

Exploratie van zelfbeschermende en zelftranscendente motieven Vragen die infromatie geven over authentieke kwaliteiten, jouw ding: Wat geeft jou energie? Wat breng jij met veel plezier in relatie met anderen? Wat is jouw stokpaardje in positieve zin? Wat maakt jou blij? Waar gaat je hart van open? Waarvan ga jij stralen? Waar ben je altijd nieuwsgierig naar? Vragen die informatie geven over je eigen favoriete gedoe : Welk gedrag van jezelf kost je energie? Met welk gedrag zit je jezelf geregeld in de weg? Wat is jouw rode knop? Waarmee zet jij jezelf klem?

Je motieven Reflectie….

Wie heeft de regie? over het maken van keuzes

Wie heeft de regie? Leiden zelfbeschermende patronen je interactie met de buitenwereld? reactieve motieven

Wie heeft de regie? … of wordt het geleid door authentieke motieven ? authentieke motieven

Strategieën voor (zelf) management… Methode 1: probeer de blinde krachten & patronen stuk voor stuk onder controle te krijgen.. ‘Mindless emoting’ Teasdale (1999)

Methode 2: schakel die lastige krachten & patronen uit Strategieën voor (zelf) management … ‘Conceptualising/doing’ Teasdale (1999)

Methode 3: geef authentieke motieven de touwtjes in handen Strategieën voor (zelf) management … ‘Mindful experiencing/being’ Teasdale (1999)

Mechanish bewustzijn sequentieel Dagbewustzijn hier-en-nu Zelfbewustzijn tijdloos Vrij bewustzijn onmiddellijk waarnemen handelen reflecteren ankeren kennis vragen beleven ervaren inzien wetenniet-weten richten activeren integreren De Subjectieve Kennis-Cyclus GAP

Besluit Kies voor jezelf één situatie (werk privé) waar je deze week bewust, en authentiek de touwtjes in handen neemt

Werken met een Leervraag

Leerdoelen: streven naar criterium Resultaat-gericht Gedrag staat centraal Kwantificeerbaar Effectief bij concrete (deel) vaardigheden waar objectieve criteria aan te verbinden zijn Jezelf als object van verandering Jezelf vanuit tekort benaderen

Vragen... gericht streven naar subjectieve kennis ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Ik zoek niet, ik vind Zoeken, dat is het uitgaan van het oude in een willen vinden van het al bekende in het nieuwe. Vinden, dat is het volledig nieuwe, ook in de beweging. Pablo Picasso