Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Dienst Stedelijke Ontwikkeling door Louis Eggen Dienst Stedelijke Ontwikkeling Gemeente Den Haag 16 maart 2006
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Inhoud presentatie Veerkaden: smerigste straat van Nederland? Verkeerscirculatieplan Centrumgebied Effecten op Fietsbeleid Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Veerkaden: smerigste straat van Nederland? Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Veerkaden: ca. 20.000 mvt/dag Normen luchtkwaliteit: intensiteit 50% Profiel 1+1 rijstrook dus ruimte voor fietsvoorzieningen Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Commissiebehandeling Veerkaden Waar blijft verkeer? - Sluipverkeer? Maak verkeerscirculatieplan voor hele centrumgebied Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Doel van het VCP Komen tot een verkeerscirculatieplan voor een autoluwe binnenstad met een optimale afweging tussen: autobereikbaarheid economische ontwikkeling ruimtelijke kwaliteit milieukwaliteit Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Voorkeursoplossing: ‘sectorenmodel’ Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Effecten: autoverkeer + Geen doorgaand autoverkeer in de binnenstad + Minder autoverkeer in de binnenstad + Verschuiving van auto naar OV en fiets Meer autoverkeer op de CentrumRing Meer kilometers naar bestemming door omrijden Kans op sluipverkeer in omliggende buurten Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Effecten: milieukwaliteit + In binnenstad groot positief effect op luchtkwaliteit (routes Veerkaden en Spui) - Milieukwaliteit voldoet nog niet overal aan de in 2010 geldende wettelijke normen Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Effecten: ruimtelijke kwaliteit + meer kansen voor fietsers en voetgangers + meer aantrekkelijke inrichting van enkele routes: fietsvriendelijker - Om de toename van verkeersdruk op CentrumRing te kunnen verwerken, worden forse ingrepen gedaan op de CentrumRing. Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Artist impressie
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Werkelijkheid Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Sectorenmodel Fietspaden Fietsbeleid en Luchtkwaliteit
Fietsbeleid en Luchtkwaliteit Conclusie door discussie Luchtkwaliteit nemen kansen voor meer fietsgebruik toe. Als luchtkwaliteit verbetert dan meer mensen op de fiets (gezondheid). Fietsbeleid en Luchtkwaliteit