Gezondheidseffecten van elektrisch fietsen TNO Kwaliteit van Leven Onderzoeksresultaten en toekomstverkenningen Ingrid Hendriksen Kansen voor de elektrische fiets 29 januari 2009
Inhoud presentatie Hoe gezond is elektrisch fietsen? Toekomstverkenningen Gazelle Chamonix Innergy 29 januari 2009
Hoe gezond is elektrisch fietsen? Gezondheidseffecten van regelmatig fietsen: Vroegtijdig overlijden Chronische aandoeningen (H&V, beroerte, kanker, diabetes) Fysieke fitheid Voorkomen van overgewicht ► Ziekteverzuim ! 29 januari 2009
Hoe gezond is elektrisch fietsen? Voldoende bewegen: Frequentie: regelmatig (min. 3 keer/wk) Duur: 30 min/dag (min. 3 km enkele reis) Intensiteit: matig intensief (min. 16-20 km/u) 29 januari 2009
Hoe gezond is elektrisch fietsen? Elektrisch fietsen en fitheid (Lataire et al., 2003) 20 gezonde, inactieve deelnemers 6 weken woon-werk fietsen, min. 6 km en 3 dagen/wk Voor- en nameting conditie (maximale fietstest) ► Toename lichamelijke fitheid = voldoende intensief - oudere modellen elektrische fietsen (weerstand?!) - Inactieve deelnemers 29 januari 2009
Hoe gezond is elektrisch fietsen? Pilot intensiteit van elektrisch fietsen 12 gezonde en regelmatig actieve volwassenen route 4.3 km (regulier woon-werk fietstempo) 3 maal (zonder, lichte, forse trapondersteuning) hartfrequentie en zuurstofverbruik 29 januari 2009
Hoe gezond is elektrisch fietsen? ► Op alle standen voldoende intensief Echter: - gemiddelde waarden goed getrainden? tempo/trapondersteuning in dagelijkse praktijk? 29 januari 2009
Toekomstverkenningen TNO rapport “Elektrisch Fietsen” Marktonderzoek en verkenning toekomstmogelijkheden Juni 2008 In opdracht van BOVAG en HBD 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Marktonderzoek - interesse in en het gebruik van de elektrische fiets - effecten op het verplaatsingsgedrag Inzicht in de toekomstmogelijkheden - mobiliteit - gezondheid - milieu 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Resultaten marktonderzoek (n=1500) 3% bezit elektrische fiets (m.n. 65-plussers) en ruim 40% van de overigen is geïnteresseerd m.n. recreatie en winkelen/boodschappen gebruik trapondersteuning verschilt per doeleinde (gemiddeld 40% geen of minimale, 25% maximale trapondersteuning) men is sneller, vaker en langere afstanden gaan fietsen vooral gewone fiets en auto nu minder vaak gebruikt 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Schattingen van mogelijkheden marktonderzoek en reeds beschikbare kennis over fietsgebruik in Nederland aanname: bezit van elektrische fietsen in de toekomst even hoog is als bezit van de gewone fiets nu specifieke aandacht voor forenzen en 65- plussers 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Mobiliteit marktonderzoek: fietsafstand forenzen neemt toe met circa 50% (van 6,3 km naar 9,8 km) Verwachte verschuiving buigpunt van 4 naar 6 km 29 januari 2009
Toekomstverkenningen aantal keren dat Nederlanders de fiets nemen zal daardoor waarschijnlijk met 3 tot 5% toenemen (4-9% forenzen en 3-4% ouderen) autogebruik zal licht afnemen, vooral korte autoritten vervangen weinig effect op files, wel verbetering bereikbaarheid binnen de steden afgelegde aantal fietskilometers stijgt 4-12% 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Gezondheid circa 1% toename van mensen die voldoende bewegen (forenzen en ouderen die zeker geïnteresseerd zijn blijkens marktonderzoek) hoger percentage bij aanname ‘even hoog bezit’ toename calorieverbruik: bij forenzen is circa 0,05 à 0,1 kilogram van de jaarlijkse gewichtsstijging van 0,5 kg te voorkomen (20%) 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Milieu circa 70 gram minder CO2-uitstoot per gefietste kilometer (gebruik elektrische fiets i.p.v. auto/OV) maximaal 110-280 kiloton CO2-uitstoot in Nederland per jaar vermeden vergelijkbaar met terugbrengen van de uitstoot van alle personenauto’s in Nederland met één tot enkele grammen per afgelegde km 29 januari 2009
Toekomstverkenningen Aandachtspunten: allen inschattingen van potentie meer (prakijk)onderzoek nodig imago van de elektrische fiets verkeersveiligheid, infrastructuur, luchtverontreiniging 29 januari 2009
Meer informatie: TNO rapport: www.tno.nl ingrid.hendriksen@tno.nl 29 januari 2009