OV-fiets OVfiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties 13 april 2010 Overal een OV-fiets Proces realisatie nieuwe huurlocaties Overal een OV-fiets Overal een OV-fiets
De komende 30 minuten OV-fiets op hoofdlijnen OV-fiets huurlocaties 13 april 2010 OV-fiets op hoofdlijnen OV-fiets huurlocaties Rol overheden bij nieuwe huurlocaties Staatsteun? Aanleiding en situatie Standpunt Vervolg Overal een OV-fiets Overal een OV-fiets
OV-fiets op hoofdlijnen (NS) OV-fiets (B.V.) sinds 2008 onderdeel NS Portfolio: OV-fiets, NS-scooter (2009), OV-fiets+ (E-fiets; 2010) Verdubbeld in 2 jaar tijd: Klanten: 34.000 > 70.000 Ritten/verhuringen: 330.000 > 670.000 Huurlocaties: 140 > 210 Overal een OV-fiets
OV-fiets huurlocaties OV-fiets: overal een fiets 210 huurlocaties: 50/50 bemenst of zelfservice 70% verhuringen bij 25 grootste bemenste huurlocaties(/stations) Toevoeging 2008-heden: Overal een OV-fiets
Rol overheden bij OV-fiets huurlocaties Betreft vrijwel altijd geautomatiseerde huurlocaties Overheid realiseert verhuurinfrastructuur waar deze niet is Investering: € 25.000 – 100.000 Overal een OV-fiets
Staatsteun? Aanleiding Tientallen overheden (provincies, stadsregio’s en gemeenten) hebben de afgelopen 5 jaar voor meer dan 100 huurlocaties opdracht verleend in de vorm van inkoopopdrachten of subsidies Enkele provincies twijfelen (al jaren) om in OV-fiets te investeren uit angst voor onrechtmatige staatssteun IPO-werkgroep heeft niet tot duidelijkheid geleid Stichting Bevordering OV-fiets nu het gremium om tot duidelijkheid te komen Overal een OV-fiets
Staatsteun Standpunt Juristen Provincie Zuid-Holland en NS: er is geen sprake van onrechtmatige staatsteun bij realisatie van nieuwe OV-fiets huurlocaties op kosten van overheden OV-fiets krijgt geen geld en wordt niet bevoordeeld: Nieuwe huurlocatie is eigendom overheid Geen winstopslag OV-fiets bij realisatie locatie Realisatierisico’s liggen bij OV-fiets Exploitatie nieuwe huurlocatie niet winstgevend: commerciële prijs is € 0,- Overal een OV-fiets
Voorstel vervolg OV-fiets maakt notitie met standpunt Toetsing standpunt door onafhankelijke jurist Wellicht in opdracht Stichting Bevordering OV-fiets Welke betrokkenheid vanuit dit gezelschap gewenst? Vaststelling standpunt in Stichting Bevordering OV-fiets Is dit voldoende voor aarzelende overheden? Overal een OV-fiets