Geo-Exploration Visualisatie als tool voor Geo-Exploration
Intro GVis = kan hulpmiddel zijn bij onderzoek naar ruimtelijk data (geen presenteren) andere fasen: in database zetten KDD (Knowledge Discovery in Databases) ontwerp user interface moet duidelijk overzicht geven
GIS MacEachren en Howard, 3 fasen in systeem bouw (bv. GIS) conceptual (waarvoor en voor wie is het) operational (onderverdelen van de doelen in groepen) implementational (de doelen worden hier gerealiseerd) Conceptual level: 4 doelen (MacEachren, Kraak)
MacEachren Human-map
Multi-Dimensionaal meer variabelen hoe deze representeren (explore) aantal veelvoorkomende (bv. scatterplot, PCP) met fout (MD Scaling, PC’s)
GVis vb Geografische MD = wegenbouwer Verschillende standpunten zien Basis voor dynamische statistische grafieken door Becker et al o.a. Scatterplot, Glyphs
GVis DiBiase en Reeves voorwaarden gebruikersinterface voor gebruikersgroep interactief niet alleen tonen, maar kennis uit halen Dynamic Linked Maps (MacEachren 1998)
Soorten data met een temporal-component (tijd) heel veel maps of anders zonder temporal-component geen fouten fouten mogen
Choropleth map stap 1
Choropleth map stap 2
Choropleth map stap 3
Choropleth map stap 4
Choropleth map kan ook isoline 2 dimensies, 3e kan = bins 3e kan bivariate map niet veel interactie
Scatterplot meest gebruikt / andere 1D/2D/3D
Scatterplot niet te veel anders onoverzichtelijk niet veel dimensies makkelijk clusters zien
Graphs voor hogere dimensies observatie = node, variabelen vormen samen een afstand/edge Gabriel, Delaughny niet om teveel edges
Graphs Minimum Spanning Tree nodes = 50 staten, 30 vars, witte = west
Graphs of variabelen als nodes en edges zijn corr. coeff.
Graphs losse variabelen niet te zien, alleen een compilatie van variabelen
Parallel Component Plot variabelen zijn verticale lijnen.
Parallel Component Plot nadeel: meer lijnen in plot (verticale) visualisatie technieken overeenkomsten
Cartograms statistische informatie land, staat 3 soorten
Contiguous
non-Contiguous
Rectangular
Glyphs andere mogelijke vormen
Met Temporal component bijvoorbeeld tijd variabelen veranderden elke keer
Static Map een kaart symbolen en variabelen op map voorbeeld: Charles Minard 1861
Static Map
moeilijk te begrijpen niet voor alle toepassingen
Small Multiples 1967 Bertin ‘collections’ variabele tijd uitgesmeerd over meerdere displays om variabelen te herkennen kunnen Data Visualisatie Technieken gebruikt worden
Animated map een display meerdere snapshots makkelijker te interpreteren interactie maakt nog beter (bv. tijdslider, knoppen)
Space-Time-Cube
Virtual Reality zoveel mogelijk op echte wereld in de data staan HMD beter, goedkoper is VRML (andere 3D visualisatie’s hebben nadelen) (beperkt) interactief dynamisch vaak educatie, training, presentatie
Static map is moeilijker te interpreteren dan de andere vormen Climatologen hebben toch liever een Static map Interactie belangrijk, dus een aantal vis. methoden niet aan te raden.
EDA Exploratory Data Visualization techniques helpen onderzoeker bij bekijken van visualisaties
Linked Brushing variabele(n) selecteren Deze in alle andere ook zichtbaar bewerking: highlighting: punten in brush andere kleur masking: punten in brush uitgeschakeld moving average: punten in brush voor gemiddelde gebruikt
Brushing
Focusing drempelwaarde selecteren van een van de 2 gebieden
Dynamic Classification
Bivariate mapping scatterplot voor data ruimte bivariate mapping voor geografische ruimte texture gebruikt bovenop de kaart als variabele
Bivariate Mapping
Assignment door Bertin 1981 bedacht (statistiek) verschillende variabelen verwisselen beter patroon zichtbaar ook bij andere visualisatie methoden mogelijk bv. PCP
Assignment
ArView – GIS bevat veel van deze methoden technieken ook voor andere visualisatie methoden
Experiment artikel van MacEachren is een rapport van een onderzoek naar visualisatie methoden 9 testpersonen (in vakgebied (health)) interacties en praten opgenomen (MacSHAPA) (interactieve) animatie, br, fo, dyclass, buttons 2 typen visualisatie fouten: verkeerde patronen gevonden patronen worden niet gevonden
Experiment interactieve animatie bleek dan animatie en knoppen animaties bleek beter dan time-stepping clusters in animaties beter herkend na focussing voor anderen ook